41 297 läst · 204 svar
41k läst
204 svar
Hävning av fastighetsköp
Vad har det med saken att göra?
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Dolda fel finns väl inte? Har de undersökt och avsagt sig besiktning, men kanske i efterhand hade detta varit bra om de gjort denna, och fått papper på att allt var ok, för besiktning ger inte mycket för 10-11’, provar köksfläkten och och provar spisen! Och det mesta som de flesta ser..
Om fel är dålda eller inte har inget med omfattningen av köparens besiktning att göra.
Byggveteran
· Åland
· 2 034 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 52 293 inlägg
Jo, sneda uttag och andra indikationer som antyder att elen inte är utförd av en fackman, kan betyda att köparen borde insett att det kan vara problem med elen. Därmed kan det argumenteras att köparenborde räknat med elproblem, och ev. borde undersökt djupare.
Men det får nog vara mer än ett enstaka konstigt monterat uttag, om jag skulle förlita mig på det argumentet.
Om det i avtalet står att elen är omdragen, så kan det ev. tolkas som en utfästelse från säljaren, då minskar köparens undersökningsplikt. Köparen har rätt att anta att det är fackmannamässigt utfört. Men är det så luddigt uttryckt så kan man argumentera att utfästelsen inte är giltig, kanske. Lite långsökt så kan ju det betyda att en tidigare ägare drog om elen 1950.
Men det får nog vara mer än ett enstaka konstigt monterat uttag, om jag skulle förlita mig på det argumentet.
Om det i avtalet står att elen är omdragen, så kan det ev. tolkas som en utfästelse från säljaren, då minskar köparens undersökningsplikt. Köparen har rätt att anta att det är fackmannamässigt utfört. Men är det så luddigt uttryckt så kan man argumentera att utfästelsen inte är giltig, kanske. Lite långsökt så kan ju det betyda att en tidigare ägare drog om elen 1950.
Byggveteran
· Åland
· 2 034 inlägg
Som en tidigare känd lång tråd här på forumet....
Där föll de på att de inte reklamerade i tid.
Någon insatt får gärna förklara, men att komma 10 månader efter inflytt och ta upp snea/lösa uttag.... DET skulle ju reklamerats direkt för att överhuvudtaget kunna tas med?
Nej, jag vet det heter antagligen inte "reklamera" när det handlar om husköp, men ändå... man ska väl säga till i tid?
Någon insatt får gärna förklara, men att komma 10 månader efter inflytt och ta upp snea/lösa uttag.... DET skulle ju reklamerats direkt för att överhuvudtaget kunna tas med?
Nej, jag vet det heter antagligen inte "reklamera" när det handlar om husköp, men ändå... man ska väl säga till i tid?
På den information vi alla fått här i tråden så är det svårt att se att du skulle tvingas betala något i en förlikning. Se till exempel den länk jag lämnade i inlägg 5, finns fler snarlika om du googlar. Att det står omdragen el är en rätt vag information och knappast en utfästelse att allt är korrekt angående el i huset. Fel som hade upptäckts vid en fackmannamässig besiktning ska du inte behöva ersätta. Det är märkligt att din jurist råder dig att ersätta köparna vid en förlikning, men kanske finns det något i detaljerna som vi inte känner till. Om du ändå ger en ersättning så är det viktigt att få in att detta sätter stopp för köparnas kommande krav, annars kan detta utlösa en flod av ersättningskrav. Om du tänker dig att ersätta 75.000 kr så bör nog erbjudandet vara något lägre så att ni kan visa viss kompromissvilja i en avslutande förhandling.A AnnaAnka skrev:
Är det någonting av allt de kräver pengar för som faktiskt är fel och som de kan bevisa var fel vid köpet?
Att ett eluttag är snett eller löst 10mån efter att man övertaget ett gammalt hus är rent löjligt, det kan de ju mycket väl ha orsakat själva.
Att ett eluttag är snett eller löst 10mån efter att man övertaget ett gammalt hus är rent löjligt, det kan de ju mycket väl ha orsakat själva.
Att uttagen sitter snett är ett fel. Det finns säkerligen fler fel, vilka hus finns det inte det i?
Frågan är om det finns fel om betraktas som dolda. Och i så fall i vilken omfattning.
Begär en lista på fel. Helst med nedbruten kostnad som de anser att det sänker fastighetens värde.
Frågan är om det finns fel om betraktas som dolda. Och i så fall i vilken omfattning.
Begär en lista på fel. Helst med nedbruten kostnad som de anser att det sänker fastighetens värde.
Just det. Med alla tänkbara mätinstrument plus analyser av vatten och luft. Och det finns massor av teknik.Nyfniken skrev:
En överlåtelsebesiktning är bara okulär och koll av ritningar. En enkel mätning av RF i byggnaden brukar vara det enda tekniska.
Ändringen i väggen hade upptäckts vid en titt och jämförelse med ritningen.
Att köparens säkringar går är inte heller dolt fel, de hade alla möjligheter och borde för det första besiktigat elen.
De har inte gjort någon enda undersökning av alla de borde gjort.
Som säljare blir man mörkrädd.
Det indikerar verkligen att eldragningen kan ha brister och att köparen borde antingen besiktigat eller, som de valde att göra här; köpa det i det uppenbart osäkra skicket.L larka742 skrev:Som en tidigare känd lång tråd här på forumet....
De får dra om elen och staga upp väggen, på egen bekostnad.
Lite kul är det att deras ombud är så okunnig eller bara mjölkar dem på pengar för att det går
Om de har kommit med kravet dolt fel tio månader efter tillträdet, så kan de aldrig kräva att du ska bekosta det dolda felet.
Om jag inte minns fel ska ett ”dolt fel” reklameras inom fyra månader från att det upptäcktes. Felet i denna bostad gör det sannolikt att det borde ha upptäckts omgående.
Om jag inte minns fel ska ett ”dolt fel” reklameras inom fyra månader från att det upptäcktes. Felet i denna bostad gör det sannolikt att det borde ha upptäckts omgående.