139 412 läst · 286 svar
139k läst
286 svar
Häva husköp säljarna har vanvårdat huset innan tillträdesdagen.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Nä, är man inte smart nog att förstå att vattenledningar fryser sönder i ett ouppvärmt hus så förstår jag att man behöver mer information.Darling McFluff skrev:
Man bara önskar att ts säljare haft den informationen tidigare.
Vilket försäkringsbolag är inblandat ?M Madmaxxz skrev:Det är ett 2-plans hus där vatten läckan har börjat på övervåningen och letat sig ner till nedre våningen. Båda planen är vattenskadade och det kan vara mer skador på huset än vad utredningen visar just nu. Det innebär att det är en stor chansning att gå vidare med att köpa huset och inte få alla delar av huset renoverat då försäkringsbolag i första hand inte vill riva allt.
Gällande skadestånd så är det säljarens ansvar över huset fram till tillträdesdagen och dem har brutit mot köpekontraktet, det är ett vållande till skada och inte en olyckshändelse och då borde man kunna kräva skadestånd ?
Jag har jobbat många år med just vatten och brandskador på hus mot försäkringsbolag år John Matsson (JM), och alla vattenskador på villor går att åtgärda till 100% i.o.m utrivning av skadat material och uttorkning av ev fuktigt trä (som för övrigt är friskt).
Ända gången jag skulle dra mig är om vattenläckan fått stå flera månader i kombination med att det är en äldre byggnad (20-30-tal), då kan det vara klart värre på många sätt.
Man borrar in & tar fuktprov djupt i samtliga misstänkta material, och öppnar upp väggar/golv ordentligt så det kan börja torka ur och är givmild med avfuktare och värme samtidigt.
Jag tycker du ska passa på att nu "betala" en väldigt liten peng, för att få massor av renovering gjord i huset....Och låt dom återställa med precis det som ni vill ha huset.
Kostnaden för "gamla" ägaren är förhöjd självrisk pga "oförsiktighet", och det kommer bli åldersavdrag på allt.
Men det behöver inte ni betala, utan ni betalar enbart för skillnaden om ni vill ha lite dyrare materialval.
/Jawen
Håller med jawen ovan.
Iaf så jag har fått det förklarat för mig.
Jag har varit med om ett brandskadat hus som vart fyllt ovanifrån med vatten.
ALLT var i princip bytt utom stommen, skorsten och större delen av panelen.
Nya fönster, golv, isolering i HELA huset, all el, all VVS, några takstolar, 50% av all råspont osv osv.
Var som ett nytt hus invändigt.
Hade jag inte vetat om det hade jag aldrig märkt det. Eller letat efter spår.
Riktigt varma sommardagar kunde man ana spår av brand i en hörna på "kallvinden" och man såg att en takstolsregel var lite svedd.
När jag byggde om såg jag att stommen delvis var lite mörk i ytan.. men helt intakt.
Iaf så jag har fått det förklarat för mig.
Jag har varit med om ett brandskadat hus som vart fyllt ovanifrån med vatten.
ALLT var i princip bytt utom stommen, skorsten och större delen av panelen.
Nya fönster, golv, isolering i HELA huset, all el, all VVS, några takstolar, 50% av all råspont osv osv.
Var som ett nytt hus invändigt.
Hade jag inte vetat om det hade jag aldrig märkt det. Eller letat efter spår.
Riktigt varma sommardagar kunde man ana spår av brand i en hörna på "kallvinden" och man såg att en takstolsregel var lite svedd.
När jag byggde om såg jag att stommen delvis var lite mörk i ytan.. men helt intakt.
Om det är minusgrader Utan värme med kommunalt vatten kan det se ut så här....
Hus med vatten utan värme på vintern är ingen bra kombination...
Kan inte säljarens försäkringsbolag börja krångla om ägarna varit vårdslösa...
Man har normalt aktsamhetskrav.
Att stänga av el och värme är knappast att vara aktsam om man inte har vidtagit nödvändiga åtgärder ....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus med vatten utan värme på vintern är ingen bra kombination...
Kan inte säljarens försäkringsbolag börja krångla om ägarna varit vårdslösa...
Man har normalt aktsamhetskrav.
Att stänga av el och värme är knappast att vara aktsam om man inte har vidtagit nödvändiga åtgärder ....
För oss är det inte viktigt att få huset gratis renoverat, börjar försäkringen krångla och de inte vill står för vissa kostnader av renoveringen eller anse att vissa delar av huset inte ska renoveras vad gör man då ?
Dessutom att gå vidare och köpa ett hus för en större summa pengar som stått utan värme och vattenskadat under de kallaste månaderna så tror jag huset även fått köldskador ?
En fundering
Skulle säljarna exempelvis vägra krita på hävning av husköp fast de begått kontraktsbrott så blir det tvist, då kanske nästa steg blir domstol osv och då utreds ärendet mer och det visar sig att säljarna medvetet har skadat huset kan försäkringen då neka ersättning ?
Dessutom att gå vidare och köpa ett hus för en större summa pengar som stått utan värme och vattenskadat under de kallaste månaderna så tror jag huset även fått köldskador ?
En fundering
Skulle säljarna exempelvis vägra krita på hävning av husköp fast de begått kontraktsbrott så blir det tvist, då kanske nästa steg blir domstol osv och då utreds ärendet mer och det visar sig att säljarna medvetet har skadat huset kan försäkringen då neka ersättning ?
Tror nog att det är bäst för dig att häva köpet, definitivt.
Att leva med all den oron kan äta upp mer energi än man visar sig ha.
Att leva med all den oron kan äta upp mer energi än man visar sig ha.
Det kan säkert hända oavsett, om säljaren agerat vårdslöst på ett så pass uppenbart sätt.M Madmaxxz skrev:
Till skillnad mot många andra här skulle jag också dra öronen åt mig om det inte är drömhuset eller möjligtvis ett renoveringsobjekt. Mycket osäkerhetsfaktorer i denna affär helt plötsligt.
Om försäkringsbolaget inte vill betala ut ersättning så måste man kräva av säljaren att den ska stå för renoveringen och då blir det nästan garanterat domstolsprocess. Dessutom är det inte säkert att säjaren har pengar att betala med även om man vinner processen.H HSP skrev:
Jag skulle rätt säkert försöka häva köpet om jag vore i TS situation. Om slutlikviden inte ännu är betalad så har TS dessutom en ganska bra förhandlingssits.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 370 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 370 inlägg