16 445 läst · 112 svar
16k läst
112 svar
Hästhage och allergisk granne leder till grannfejd
Tack dock verkar det saknas en uteplats (dvs bilden måste vara tagen per corona minst.. om den nu inte döljer sig i lite oskärpa) .. men komiskt att man ser ”silvertejpen” på taket haha (suttit sen innan vi flyttat in)harry73 skrev:
.. och vem hade kunnat tro att vi ställt växthuset så snett..
Nu hittade jag ett kartlager där man ser när bilderna togs, kanske också intressant för @skogalitenSnigla skrev:
Och om jag nu hela tiden lägger ut Sniglas hus, är jag inte sämre än att jag också lägger ut en bild över mitt hus. Som ni ser är grannens hästhagarna vid mitt hus redan grön (eller röd?) i mitten av april.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ha.. stämmer så väl på vår gård.. tom ogräset (just nu bortrensat!) syns på grusplanen på bilden hahaharry73 skrev:Nu hittade jag ett kartlager där man ser när bilderna togs, kanske också intressant för @skogaliten
Och om jag nu hela tiden lägger ut Sniglas hus, är jag inte sämre än att jag också lägger ut en bild över mitt hus. Som ni ser är grannens hästhagarna vid mitt hus redan grön (eller röd?) i mitten av april.
[bild]
[bild]
[bild]
…om det var taget 2022 så finns uteplatsen där.. även om den inte direkt syns på bilden.. den skyms nog lite av träden!
Nu har iof inte min gård med tråden att göra eg - men ändå.. kan spara bilderna iaf
Man ser väl det man vill se... Personen som ville anmäla blev ju påhoppad från höger och vänster samt flertalet gånger uppmanad "att sköta sitt" (alltså inte anmäla).S skogaliten skrev:
Några citat jag stannade för när jag skummade igenom tråden.
Inlägg #18: "Det som stör mig är att det finns så många stall som har "svarta" inackorderingar=ingen kontroll av myndigheter=risk för hästars hälsa."
#27: "Branschen behöver upprensning från alla dessa kriminella klåpare som tycker att samhället ska subventionera deras hästverksamheter."
#42: "Bara för att en majoritet av stall är svarta i Sverige (?) gör det inte till ett mindre lagbrott för det!"
#45: "Du kommer troligen inte att kunna konkurrera. Om alla skulle ta betalt vitt skulle majoriteten av landets "hobby"-hästägare inte ha råd (läs: ha ännu mindre råd) att ha häst, antalet hästar skulle minska drastiskt och efterfrågan på stallplatser mm skulle bli ännu mindre."
#46: "Den som har vit verksamhet har svårt att fylla platserna i stallet för ingen vill betala vad det kostar."
#57: "Jag håller med någon ovan, många, många och jag skulle våga säga det flesta av boxuthyrare kör svart"
#82: "Dessutom måste jag säga att jag blir så trött på spekulanter som mailar på en häst och ställer frågan "kan vi göra något åt momsen"?"
Och detta var bara halva tråden. För mig räcker detta som "bevis" för att styrka det jag påstått här i tråden om svarta pengar i hästverksamheter.
Inte verkar där finnas möjlighet till travträning på den egna fastigheten heller?harry73 skrev:Nu hittade jag ett kartlager där man ser när bilderna togs, kanske också intressant för @skogaliten
[bild]
[bild]
[bild]
Det är alltså någon stackars grannes framfartsväg som används för detta...
Artikeln här riktar ju in sig på grannens allergi, inte hästhållningen i övrigt.. (jag läste Elinas artikel flera ggr - vilket är den man ska kommentera ju)M Maijckel skrev:
"Travtränaren Hanna Olofsson i grannfejd över att hästar står för nära tomtgränsen.
Hanna Olofsson, travtränaren, har under flera år varit i en rättslig konflikt med sin granne om deras tomtgräns, skriver Aftonbladet. Hennes hästar står nära grannens hem som ligger vid tomtgränsen, något som är problematiskt för grannen då han menar att det påverkar hans allergi."
Så det är väl det man ska uttrycka sig om här..?
Allergin alltså..?
Eller är Byggahus artikeln fel? handlade det inte om allergi alls?
Läser man de flesta inläggen härinne är det inte många som kommenterar om vad de tycker om grannens allergi?
Det känns som ni diskuterar nått heeeelt annat.. (viktigt också, som säkert behöver ventileras..)
Hårda ord, kan du bevisa det på något sätt eller är det bara din uppfattning?M Maijckel skrev:Jag känner människor som både hyr ut stallplats och som säljer hästfoder. Inga pengar från denna hästverksamhet redovisas och det är därmed svarta pengar. Det är allmänt känt att de flesta inackorderingar betalar med svarta pengar och att hästfodret som säljs också köps med svarta pengar.
Då tror jag helt enkelt att du ljuger. Åtminstone kan du ju knappast vara ärlig och påstå att du inte känner till att de flesta inackorderingar betalar med svarta pengar och att majoriteten av hästfodret som säljs också köps med svarta pengar.
Precis som jag skrev så är det hästfolket (alltså människorna) som missbrukar allemansrätten mer än någon annan grupp. Jag har alltså inte något emot varken hästar eller allemansrätten. Det jag har något emot är när människor missbrukar dessa båda delar.
Det blir mest gissningar om jag ska skriva något om artikel-grannens allergi... har själv aldrig drabbats av den typen av allergi. Men om man lägger ihop den samlade bedömningen från det som lyfts fram här i tråden avseende hästhållning generellt sett så kan ju hända att grannen irriterar sig på flera aspekter av travtränarens hästverksamhet. Den allergi som lyfts i artikeln kan ju då vara "toppen av isberget" eller en slags kanalisering av alla störande aspekter av travtränarens hästverksamhet som drabbar grannen.Snigla skrev:
Om det nu är så att travtränaren tränar travhästar på en gemensamt ägd väg eller rent av på någon grannes väg så kan ju det i sig utgöra ett störande moment. Och när marken hålls öppen på det vis som framgår av flygbilderna blir det säkert också mycket jord-damm som blåser in till grannen, vilket är ännu ett störande moment. Många bäckar små alltså...