Snigla Snigla skrev:
Var ska man slå upp en hästgård då? mitt inne stan?
På en fastighet som har tillräckligt med plats för att bedriva verksamheten med den respekt för grannar, djur och natur som lagen kräver så klart? Det verkar ju vara ganska tydligt att det inte är fallet här.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
B
M Maijckel skrev:
Jag känner människor som både hyr ut stallplats och som säljer hästfoder. Inga pengar från denna hästverksamhet redovisas och det är därmed svarta pengar. Det är allmänt känt att de flesta inackorderingar betalar med svarta pengar och att hästfodret som säljs också köps med svarta pengar.

Då tror jag helt enkelt att du ljuger. Åtminstone kan du ju knappast vara ärlig och påstå att du inte känner till att de flesta inackorderingar betalar med svarta pengar och att majoriteten av hästfodret som säljs också köps med svarta pengar.

Precis som jag skrev så är det hästfolket (alltså människorna) som missbrukar allemansrätten mer än någon annan grupp. Jag har alltså inte något emot varken hästar eller allemansrätten. Det jag har något emot är när människor missbrukar dessa båda delar.

Detta säger mer om vilken typ av människor du umgås med än det säger om hästfolk.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Då är det väl eg inga problem, bara anmäla det till länstyrelsen eller jordbruksverke
Det är ju redan anmält. Och hästhållaren har förlorat. Men har överklagat (inte ens i tid), och vägrar att följa de beslut som myndigheter har fattat.

• Ledsen
  • Wow
Hep och 2 till
  • Laddar…
Men vad är problemet här? Att det anses vara många hästar i hagen för att marken är söndertrampad? Blir grannens allergi värre av att det inte är gräs på marken utan bar jord? Knappast.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B BTR skrev:
Detta säger mer om vilken typ av människor du umgås med än det säger om hästfolk.
Jag gjorde såklart även en del "forskning" innan jag publicerade mitt påstående. Du kan gå in på vilket hästforum som helst för att få bilden jag målar bekräftad...

M Maijckel skrev:
Jag känner människor som både hyr ut stallplats och som säljer hästfoder. Inga pengar från denna hästverksamhet redovisas och det är därmed svarta pengar. Det är allmänt känt att de flesta inackorderingar betalar med svarta pengar och att hästfodret som säljs också köps med svarta pengar.

Då tror jag helt enkelt att du ljuger. Åtminstone kan du ju knappast vara ärlig och påstå att du inte känner till att de flesta inackorderingar betalar med svarta pengar och att majoriteten av hästfodret som säljs också köps med svarta pengar.

Precis som jag skrev så är det hästfolket (alltså människorna) som missbrukar allemansrätten mer än någon annan grupp. Jag har alltså inte något emot varken hästar eller allemansrätten. Det jag har något emot är när människor missbrukar dessa båda delar.
Du kommer med grundlösa påstående av anekdotisk karaktär. Bara för att du känner någon som köper och säljer utan kvitto, så betyder det inte att majoriteten gör så.

Jag personligen är primärt fårbonde, men har grannar/bekanta som har välutvecklade företag som producerar säljer grovfoder i södra Svealand och norra Götaland. Det här är stora företag med hög omsättning, som dessutom gör grovfoder för andra djurslag. Fodret säljs via etablerade affärskontakter, ofta förmedlare, och förmedlas precis som vilket foder som helst.

Jag misstänker att du lever lite i det förgångna, i en annan lite annorlunda tid.

Det är kontraproduktivt att försöka fuska sig fram med det affärsmässiga i dagens lantbruksvärld. Man förlorar pension och saknar kreditvärdighet om man inte kör enligt regelverken.
Vi talar inte om folk som har en Grålle med slåtterkniv och en gammal löspress precis, vi pratar om företagare med mångmiljoninvesteringar.

För tjugotalet år sedan hade jag inackorderade hästar i ett stall som fanns på gården. Självklart betalade de inackorderade fakturor med moms, varför skulle de inte göra det?

Det finns ett område inom hästbranschen som inte är helt rent, och det är arbetsvillkor och löner för anställda, där det tyvärr fortfarande förekommer svartarbete, och att unga hästintresserade personer tubbas att ta jobb med liten betalning och alltför långa dagar för chansen att få jobba med hästar.

Det du benämner "missbruk av Allemansrätten" är i själva verket sådant som förutsatts vara tillåtet enligt Allemansrätten.

Du accepterar helt enkelt inte de regler som finns.

Och har fullständigt snöat in på att "hästmänniskor" skulle vara de värsta regelbrytarna. Någon hang-up på hästar tycks du allt ha.

Vore du en ärlig debattör, så skulle du istället för att hävda att "folk bryter mot Allemansrätten", påtala att du anser (med motivering) vilka regler du ogillar, och på vilket sätt de borde ändras.

Det vore mycket trevligare att umgås med dig i så fall, än vad det är nu.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Jag gjorde såklart även en del "forskning" innan jag publicerade mitt påstående. Du kan gå in på vilket hästforum som helst för att få bilden jag målar bekräftad...
Vilket hästforum menar du?

(spoiler: det finns bara ett...)

A arkTecko skrev:
Det är ju redan anmält. Och hästhållaren har förlorat. Men har överklagat (inte ens i tid), och vägrar att följa de beslut som myndigheter har fattat.
Jag tror du missuppfattat:

Hästhållningens kvalitet enligt reglerna för hästhållning är inte ifrågasatt.

Det som grannen klagar över är att det finns hästar för nära, vilket enligt grannen skulle göra denne allergisk.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Men då är tiden begränsad för hennes djurhållning iaf.
Innan hon blir av med rätten att få ha häst..

..vilket är ju rätt om hon missköter dem!

(Men det har fortfarande inget med grannens allergi, eller ingen allergi, att göra)

harry73 harry73 skrev:
Dessa exempel är ju ett bra exempel på att det inte behöver se ut som det gör i hästgård i artikeln. Hon har väldigt tydligt för många hästar på en för liten yta.
Royne och skyrup kör jag förbi rätt många gånger per år, både cyklar och kör. Och helt ärligt, jag kan nästan räkna på fingrarna hur många gånger jag sett hästar. Om det inte varit för att förstnämnda har byggt upp stora byggnader och där finns lite hinder på en bana och en travbana så hade man aldrig trott där fanns hästar.

Brink har jag kört förbi många ggr och till och med varit inne i stallen, och det är snyggt och prydligt.

Det ser värre ut hos mjölkbönderna.

Men återigen, dessa häst"industrier" har inga grannar inpå sin mark.

Snigla Snigla skrev:
Men då är tiden begränsad för hennes djurhållning iaf.
Innan hon blir av med rätten att få ha häst..

..vilket är ju rätt om hon missköter dem!

(Men det har fortfarande inget med grannens allergi, eller ingen allergi, att göra)
Användaren har inte läst artikeln ordentligt.

Det är inte hästhållningen som är ifrågasatt enligt artikeln, det är att det finns hästar för nära grannen, vilket enligt grannen ger allergi, som är problemet.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Har du dina hästar i vinterhagen nu?
Absolut. Betet har växt för dåligt än och blir bara upptrampat(!) om vi släpper där nu. Dessutom ska det skickas avföringsprov och eventuellt avmaskas innan det blir betessläpp. Flocken med kvigor ska in en runda och tugga ner betet innan hästarna får komma dit då ardennern lätt får fång om det är för mycket att äta.

harry73
Snigla Snigla skrev:
Sån där flygfoto.. är de nyare än googles satelittbilder? och kan man söka dem på deras hemsida? (kartorna över vår gård är så gamla så vi har inte ens fått växthuset än.. så jag skulle vilja ha tag på en ny)
Luftbild på en stor lantgård med tak i olika nivåer, omgiven av träd och åkermark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Minkarta.lantmateriet.se

• Haha
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Vilket hästforum menar du?

(spoiler: det finns bara ett...)
Hästmänniskan - Svarta pengar? | Bukefalos

S skogaliten skrev:
Du kommer med grundlösa påstående av anekdotisk karaktär. Bara för att du känner någon som köper och säljer utan kvitto, så betyder det inte att majoriteten gör så.

Jag personligen är primärt fårbonde, men har grannar/bekanta som har välutvecklade företag som producerar säljer grovfoder i södra Svealand och norra Götaland. Det här är stora företag med hög omsättning, som dessutom gör grovfoder för andra djurslag. Fodret säljs via etablerade affärskontakter, ofta förmedlare, och förmedlas precis som vilket foder som helst.

Jag misstänker att du lever lite i det förgångna, i en annan lite annorlunda tid.

Det är kontraproduktivt att försöka fuska sig fram med det affärsmässiga i dagens lantbruksvärld. Man förlorar pension och saknar kreditvärdighet om man inte kör enligt regelverken.
Vi talar inte om folk som har en Grålle med slåtterkniv och en gammal löspress precis, vi pratar om företagare med mångmiljoninvesteringar.

För tjugotalet år sedan hade jag inackorderade hästar i ett stall som fanns på gården. Självklart betalade de inackorderade fakturor med moms, varför skulle de inte göra det?

Det finns ett område inom hästbranschen som inte är helt rent, och det är arbetsvillkor och löner för anställda, där det tyvärr fortfarande förekommer svartarbete, och att unga hästintresserade personer tubbas att ta jobb med liten betalning och alltför långa dagar för chansen att få jobba med hästar.

Det du benämner "missbruk av Allemansrätten" är i själva verket sådant som förutsatts vara tillåtet enligt Allemansrätten.

Du accepterar helt enkelt inte de regler som finns.

Och har fullständigt snöat in på att "hästmänniskor" skulle vara de värsta regelbrytarna. Någon hang-up på hästar tycks du allt ha.

Vore du en ärlig debattör, så skulle du istället för att hävda att "folk bryter mot Allemansrätten", påtala att du anser (med motivering) vilka regler du ogillar, och på vilket sätt de borde ändras.

Det vore mycket trevligare att umgås med dig i så fall, än vad det är nu.
Det finns producenter av hästfoder i mitten av skalan också, som alltså varken kör grålle eller bedriver mångmiljonindustri och säljer till förmedlare.

Den här tråden handlar inte om allemansrätten så vi får ta det i en annan tråd.

M Maijckel skrev:
Hästmänniskan - Svarta pengar? | Bukefalos

Det finns producenter av hästfoder i mitten av skalan också, som alltså varken kör grålle eller bedriver mångmiljonindustri och säljer till förmedlare.

Den här tråden handlar inte om allemansrätten så vi får ta det i en annan tråd.
Du har alltså hittat en tråd (på Bukefalos), från 2008, där de som diskuterar uppmanar till att anmäla till skatteverket och ekobrottsmyndigheten om det pågår svartförsäljning, snarare än en hel hög med trådar om "Hur man lurar skattemyndigheten".

Bra bevis det där!

Har man vettigt funktionell maskinkedja för vallskörd, så går den på en miljon eller så minst. Till det kommer en tillräckligt bra traktor, och så de maskiner som behövs för jordbearbetning och sådd.

Samma kommersiella villkor för alla bönder. Man vare sig svartköper eller svartsäljer, för det har man inte råd med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.