Är man såå allergisk och med åldervishet till på köpet så kan man anpassa sig.. var själv mycket i barndomen men tur vuxitbort med det som återstår är nångån i Aug när gråbo elr timoteij blommar somliga år är bättre vissa år är sämre... fast man medikerar så får man nog bara söka sig inomhus... så extraknäcker man som fattigbonddräng och aug/sept är det skördetider. såklart kan man göra som grannen och ringa markägarn som har viltåker och klaga du behöver slå din vildåker min allergi är hemsk nu. Bara bita ihop hoppas på att följade dag är bättre

F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Man kan dessutom utveckla allergier senare i livet...
Min fd blev allergisk mot jordgubbar efter en graviditet...
Det är ju så. Min son är allergisk mot att plocka ur diskmaskinen om han inte får en moped.

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 17 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är ju så. Min son är allergisk mot att plocka ur diskmaskinen om han inte får en moped.
Då förstår du väl att du får flytta omgående. Även om du så är född i ditt bo. Det är helt och hållet ditt fel att problemet tillkom efter du bott där i evigheter.

Det är så man löser allergier och får skylla sig själv att man skaffat nya grannar (ungar i ditt fall) som ska köra över folk (dig i ditt fall)

:D

harry73 harry73 skrev:
Problemet är enligt artikeln att huset står väldigt nära fastighetsgränsen och att hästarna därmed står väldigt nära huset.
Det är en stor skillnad mellan att bo bredvid en vanlig jordbruksfastighet och en hästgård som används så intensiv att det inte går att flytta hästarna lite så att de inte hela tiden står precis bredvid ett hus.
Sedan är det inte helt OK av travtränaren att börja ifrågasätta om grannen verkligen är allergisk.

Vill man komma överens, finns det många små förbättringar man kan göra som inte borde innebära stora problem för hästhållningen.
Utgår från att myndigheten krävt att den klagande visat upp läkarintyg på att hen är allergisk.

Vänligen
Miljöinspektören

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Miljöinspektören nossdivrA skrev:
Utgår från att myndigheten krävt att den klagande visat upp läkarintyg på att hen är allergisk.

Vänligen
Miljöinspektören
Behövs det verkligen, då andra myndigheter redan har satt lämpliga avstånd som man borde följa?

F fsn skrev:
Det är ju inga problem. Han får ju diska för hand istället.

• Haha
  • Gilla
Annaet och 2 till
  • Laddar…
F
Miljöinspektören nossdivrA skrev:
Finns i vägledning ej i lagtext att det ska vara ett visst skyddsavstånd.
[länk]
Men det finns en Miljöbalk att ta hänsyn till och vägledning är just vägledning. Jag tror hästkusken får problem här.

F fsn skrev:
Men det finns en Miljöbalk att ta hänsyn till och vägledning är just vägledning. Jag tror hästkusken får problem här.
Stämmer framgår av det jag hänvisade till ovan. Se gärna domarna det hänvisas till. Kan absolut bli så att hästägaren får göra om. Är ju det som är positivt med att de överklagat. Då då får ärendet prövas.

harry73 harry73 skrev:
Problemet är enligt artikeln att huset står väldigt nära fastighetsgränsen och att hästarna därmed står väldigt nära huset.
Det är en stor skillnad mellan att bo bredvid en vanlig jordbruksfastighet och en hästgård som används så intensiv att det inte går att flytta hästarna lite så att de inte hela tiden står precis bredvid ett hus.
Sedan är det inte helt OK av travtränaren att börja ifrågasätta om grannen verkligen är allergisk.

Vill man komma överens, finns det många små förbättringar man kan göra som inte borde innebära stora problem för hästhållningen.
Det finns inga bevis på elallergi, inga vetenskapliga blindtester, det är en psykisk sjukdom inget annat

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Michael Sellering Michael Sellering skrev:
Det finns inga bevis på elallergi, inga vetenskapliga blindtester, det är en psykisk sjukdom inget annat
Du får gärna berätta hur elallergi kom in i bilden. Jag ser inget i det inlägg du citerade.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Du får gärna berätta hur elallergi kom in i bilden. Jag ser inget i det inlägg du citerade.
Ok missuppfattning från min sida

Michael Sellering Michael Sellering skrev:
Ok missuppfattning från min sida
Sånt händer och du har rätt om det man brukar kalla för elallergi.

harry73
Hep Hep skrev:
Sånt händer och du har rätt om det man brukar kalla för elallergi.
Nja, jag tycker det är farligt att avfärda allt man inte förstår som psykisk sjukdom.
Det kan finnas andra grundorsaker som kan leda till besvären, och de behöver inte vara psykiska

harry73 harry73 skrev:
Nja, jag tycker det är farligt att avfärda allt man inte förstår som psykisk sjukdom.
Det kan finnas andra grundorsaker som kan leda till besvären, och de behöver inte vara psykiska
Ok, det är lite väl hårt uttryckt. Psykosomatiskt är både mer rätt och låter trevligare. Fortfarande är det väl oklart med sambandet mellan leukemi och väldigt starka magnetfält (eller så är det klarlagt nu sedan jag lämnade sjukvården), men det där med människor som säger sig bli dåliga av mer normala nivåer är något helt annat. Mystiskt nog finns/fanns det här, men var helt okänt i andra länder med liknande förutsättningar.

Fast det är inte viktigt för den här tråden. Av flera olika skäl. Främst därför att det redan finns avstånd mellan hästar och grannar fastställda och om de följs borde det räcka oavsett nivå på hästallergi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.