Jag har själv ägt en utbrytarkung som utan problem kröp platt längs marken under fem trådar med el. Ville det sig riktigt illa och gräset lockade väldigt mycket på andra sidan kunde han bita ihop och springa rakt igenom. Varje dag gick han runt hagen och kollade om det fanns något ställe där elen inte funkade eller älgarna hade slackat lite på trådarna. Det var helt hopplöst att hålla honom inne trots att jag försökte allt vad jag kunde komma på. (Till exempel gjorde jag en grimma med metalltrådar som "stack ut" runt huvudet för att han inte skulle klara sig undan en stöt. Tog en dag så hade han lärt sig ta av den. Anpassade den så han inte skulle få av den. Då tog det tre dagar så hade han lärt hagkompisen att plocka av den från honom!)

Har en häst eller några hästar väl bestämt sig och kommit på hur de ska ta sig ut kan det vara svårt att bryta. Men jag ersatte såklart allt han ställde till med och det tänker jag att du ska begära av hästägarna också. Om du har bildbevis så kan du ju bifoga det med en faktura varje gång de har gjort åverkan på gräsmatta eller annat. Då kanske det kan motivera hästägarna till att försöka rymningssäkra hagen.

Jag råder dig också att absolut inte försöka skrämma hästarna. Det är stor risk för att de kan skada dig, någon annan eller sig själva. Ring hellre polisen som får kontakta hästägarna.

Någon frågade om hästar får stå ute i kyla utan täcke och vindskydd. Ja vissa hästar är gjorda för det. Titta på fjordhästen, nordsvensken och gotlandsrusset. Mina hästar (som är rejäla kallblodshästar) kan välja om de vill gå in eller gå ute genom lösdrift. De går bara in och äter, dricker och kanske sover en liten stund på natten under vintern. På sommaren däremot står de gärna inne hela dagarna. Så jag skulle säga att det är mer djurplågeri att ha dom ute under sommaren när det är stekhett och fullt av insekter, än på vintern när det är kallt. Sen såklart finns det hästar som inte klarar kyla lika bra och dessa kan behöva täcke eller kortare tid utomhus då det är riktigt kallt.

• Gilla
civilingenjören och 12 till
  • Laddar…
Ähh, nästa gång de är inne på tomten, led iväg dem några kilometer bort och släpp dem sen. Så får hästägaren lite jobbigt att leta reda på dem. Hästar är ju dyra djur och om de riskerar att de kommer bort på riktigt så kanske de blir mer benägna att hålla koll på dem.
Och om du visar dem till nåt ställa med riktigt god mat så kanske de smiter dit igen, istället för att stanna i din trädgård! Kanske finns det nån fin äppelodling i närheten där du kan släppa dem? Får de krav från en näringsidkare efter sig så kanske det blir blåslampan de behöver!
(Eller till nåt vargrevir, alternativt mittremsan på en motorväg (Obs, skämt))

• Gilla
Great
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är därför jag tycker att en kontakt med Länsstyrelsen är lämplig. Inte som ett hot mot hästägaren utan för att reda ut problemet och ansvaret.
Med dagens gestapofasoner från djurskyddet på länstyrelserna så är det verkligen sista utvägen att ens kontakta dem.

Vad gäller inne/utevistelse för hästar. De kroppsliga åtgärder vi människor tar till när det blir kallt, huttra etc. sätter hästarna igång med vid runda slängar -25-30 medans katter har motsvarande vid +25-30. Så bara för att en människa fryser innebär inte att en häst fryser. Våra oklippta hästar som går ute, utan täcken, året runt kan mycket väl ha snö/isbark liggande uppå. Så bra är deras päls/värmereglering.

Sen skrämma är väl dumt... men att vifta stora cirklar med raka armar talar ju om för dem att du är arg och de inte är välkomna. Kan med fördel förstärkas med en pinne i handen som förlänger armen men då måste man ge akt på att det kan bli för "högljutt"

Ojdå, Gestapofasoner? Det är inte min upplevelse, men det är kanske olika i olika län. Här är det nog mest strandskydd och små vattenkraftverk de kör sådant med som jag uppfattar det.

Anna_H Anna_H skrev:
Ojdå, Gestapofasoner? Det är inte min upplevelse, men det är kanske olika i olika län. Här är det nog mest strandskydd och små vattenkraftverk de kör sådant med som jag uppfattar det.
Skåne är väl värst vad gäller djurskyddet men även andra har utmärkt sig. Värmland har jag dock inte hört så mycket om... Som det är nu får du fel inspektör på dig är du rättslös och kan lika gärna lägga ner verksamheten. Oavsett hur bra dina djur mår.
(Är OT så jag kommer inte svara mer på det här)

• Gilla
Hummingbird
  • Laddar…
Matzeball
F Frippegubben skrev:
Ähh, nästa gång de är inne på tomten, led iväg dem några kilometer bort och släpp dem sen.
Jag skulle inte leda dem längre bort från stallet, då kan du få polisanmälan på dig eftersom du vet var de hör hemma. Ring hästägaren och låt dem sköta det och fakturera om det blivit skador. Gärna fösa ut dem ur din trädgård för att minimera skadorna. Även om man får betalt kan det ju vara jobbigt om det blir förstört. Finns det ingen häst-skrämma typ siluett av uggla mot fåglar? Kanske kan du själv välta omkull något som skramlar de gånger du ser dem i din trädgård så de drar sig för att gå dit.
Man får vara försiktig med skrämsel bara och se till att de inte blir skrämda om någon rider dem eller så att hästarna skadas.

Läs denna artikel.
Granne som skrämmer hästar har troligtvis agerat brottsligt - Hippson

Vår häst hälsar att gula plogpinnar med orangea ploppar är totalt livsfarligt. Sätt upp några sådana runt tomten. På riktigt, det kan faktiskt funka :rolleyes::D

Redigerat:
  • Gilla
Hummingbird och 2 till
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Vår häst hälsar att gula plogpinnar med orangea ploppar är totalt livsfarligt. Sätt upp några sådana runt tomten. På riktigt, det kan faktiskt funka :rolleyes::D
Och räcker inte det så är IKEA:s trevliga sommargirlanger med vimplar bra som staketsnören emellan. Fladdrar läskigt. Hemgjord variant funkar givetvis bra, men jag har sett på en näraliggande förskola att IKEA:s håller förvånansvärt bra, de är fortfarande rätt snygga fast de sattes upp för att välkomna barnen tillbaka efter sommarlovet.

wildeside
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur gör ni för att skydda er trädgård mot mullvadar, kaniner, rådjur och vildsvin?
Skjuter och äter upp eller matar räven med det

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Nu är det full vinter, och det brukar ofta göra att elstängsel fungerar sämre. Är det t ex torrt i marken och/eller djup tjäle så leder det dåligt. Är det mkt snö, (upp till nedersta bandet/tråden), eller bara snöbeläggning och/eller isbark över hela stolparna och isolatorerna så leder det av en del av effekten. Höst- och vinterstormar har en tendens att slita sönder band/trådar. Inte nödvändigtvis så att de går av, men eltrådarna gör det betydligt lättare.

Tjock tjäle gör det också besvärligt att sätta nya stolpar om ngn gått av t ex.

Bästa tipset är såklart att tala med hästägaren och försöka nå en lösning, (vilket ofta brukar innebära en kompromiss för båda parter). Kanske är det rimligt att komma överens om att göra i ordning staketet till våren när det är bättre förutsättningar?
Kan ju också vara intressant att veta varför hästarna rymmer?
Är det staketet eller ngt annat?
Sedan vet jag av egen erfarenhet att det tyvärr finns enstaka människor som är helt omöjliga. Då är det dags att utforska officiella alternativ.

Som tidigare nämnts här så är hästar också individer med olika beteenden. Även vi har haft en rymmarkung, som just kunde åla sig ut ur hagen. Men då vi hade en flock, (liten men ändå), med andra hästar som inte kunde/ville rymma så höll de rymmaren på plats eftersom hästar är flockdjur. (På plats kunde innebära på utsidan av staketet jämte de andra på insidan, och ngn ggn ngt stenkast ut på gräsvallen utanför.) Ett par ggr (på 17 år) var vi dock tvungna att ut och leta då hela flocken rymt. Som ansvarsfull hästägare som verkligen bryr sig om sina hästar så är det ingen rolig upplevelse att komma ut till hagen för morgonutfodring och upptäcka att den är tom.

Kyla är inget problem för hästar som är vana att gå ute. Det är mest de hästar som rids och klipps på vintern, (för att de inte ska bli så svettiga av all päls och sedan stå och frysa då varken hagar, ligghallar, uteboxar eller stall är uppvärmda), som behöver täcken. En av våra hästar hade så varm päls att han bara klarade ett par timmar inne i det nollgradiga stallet innan han började svettas.
Som också nämnts tidigare så är ligghall/utebox inte frekventerat av de orsaker som vi människor tycker är rimliga. Dåligt väder (regn, snö, kyla) är inte det som driver in hästarna, utan det är huvudsakligen insekterna på sommaren.

• Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Läste nån gång i Land för länge sen om några kvigor som hoppat ur hagen och repat grannens bil, bonden tyckte han skulle ersätta, hans försäkringsbolag har jag för mig det var, tittade på inhägnaden och den var enligt alla regler, då är djurägaren inte ansvarig för vad djuren gör om de lyckas rymma ändå.
Så bonden hade inte behövt ersätta skadorna på bilen.

Förutsätter att det omvända hade varit fallet om inhägnaden varit undermålig.

Grannen har hästhage, hon hade en sommar en annans häst där som var totalt omöjlig sprang rakt genom trådarna och fick med de andra hästarna i en vansinnes springning.

2 ggr sprang dom runt vårat hus, tur var väl att barnen var inne då... vet aldrig om dom hade velat eller sprungit över barnen.
Skapliga hål i gräsmattan som dom fick rätta till, lite sur verkade grannen vara men efter 3-4 gången dom rymt så fick tokhästen flytta sen har det varit lungt.

Prata med hästägarna och förklara att du är oroligt och att det måste fixas, nämn även på att hästarna kan skada sig det kan hjälpa...

Snailman Snailman skrev:
Läste nån gång i Land för länge sen om några kvigor som hoppat ur hagen och repat grannens bil, bonden tyckte han skulle ersätta, hans försäkringsbolag har jag för mig det var, tittade på inhägnaden och den var enligt alla regler, då är djurägaren inte ansvarig för vad djuren gör om de lyckas rymma ändå.
Så bonden hade inte behövt ersätta skadorna på bilen.

Förutsätter att det omvända hade varit fallet om inhägnaden varit undermålig.
Jag tror att du har rätt där. Man behöver bara ersätta om man varit uppenbart slarvig med inhägnad eller att det inte funnits mat eller liknande tillgänglig.

Kan det vara så illa som det är med lösspringande katter som kissar och bajsar högt och lågt - något man tydligen får leva med som granne :rolleyes:

harry73
Men rymmer hästen ofta borde man förbättra stängslet.
Jag förstår att det är en sak om det är första gången hästen rymmer, men förbättrar man sen inte stängslet är det en annan sak.
Och händer det 10 ggr är det oaktsamhet

• Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.