1 349 läst · 1 svar
1k läst
1 svar
Hänga underskåp högt på gipsvägg
Jag har en nisch på 60x120, gipsväggar på tre sidor som JM ville ställa två högskåp i. Jag vill hellre ställa akvariet där och ha fulldjupa bänkskåp ovanför, under taket. Jag litar inte på att hänga dem på två expanderskruvar var och någon liten list, även om det kanske teroetiskt skulle hålla, speciellt inte ovanför glas och 240l vatten...
Så jag tänkte bygga en ram av 45x45-virke, fastdragen i de metallreglar som finns i de tre väggarna, innan jag ställer upp skåpen ovanpå och fäster dem i bakkant.
Just nu faller det på att jag inte hittar några expanderskruvar som har 6cm innan expanderdelen. Letar jag för dåligt? Eller har ni någon snyggare/bättre lösning på det hela?
En annan tanke vore ju att fästa rakt igenom sidorna på skåpen istället, men nischen är ju ett par cm bredare än skåpen, och då måste det till mellanlägg eller så hamnar springan på det sämsta stället, mitt imellan. Plus att jag måste jobba med skåpet tillfälligt i luften, slipper gärna det.
Man kanske inte ska ge sig på sådant man inte riktigt behärskar...
Så jag tänkte bygga en ram av 45x45-virke, fastdragen i de metallreglar som finns i de tre väggarna, innan jag ställer upp skåpen ovanpå och fäster dem i bakkant.
Just nu faller det på att jag inte hittar några expanderskruvar som har 6cm innan expanderdelen. Letar jag för dåligt? Eller har ni någon snyggare/bättre lösning på det hela?
En annan tanke vore ju att fästa rakt igenom sidorna på skåpen istället, men nischen är ju ett par cm bredare än skåpen, och då måste det till mellanlägg eller så hamnar springan på det sämsta stället, mitt imellan. Plus att jag måste jobba med skåpet tillfälligt i luften, slipper gärna det.
Man kanske inte ska ge sig på sådant man inte riktigt behärskar...
Produkter som diskuteras: "expanderskruvar"

Expanderskruv
Expanderskruvar är speciellt utformade för att hantera tunga belastningar. De har unika gripvingar som expanderar när skruven dras åt, vilket skapar en stor yta som fördelar belastningen jämnt. Detta innebär att skruven kan bära mer vikt än
Läs mer
Efter att ha tänkt lite till inser jag att jag varken behöver eller bör dra expanderskruven genom virket- Naturligtvis fäster jag expandern i gipset som vanligt, och byter till skruvar av lagom längd att hålla träramen med.
Jag är en idiot. Tack för att ni inte pekade ut det!
Jag är en idiot. Tack för att ni inte pekade ut det!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Glespanel garagetak byggtips
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur montera pull-up bar i gipsvägg?
Hur förlänga murad vägg med enhetlig putsyta utan mjukfog?
Tips på tunn brandvägg/skydd bakom kamin.
Snett golv. 12mm golvspån på golvärme innan vinylgolv?
Byggmaterial & Byggteknik