Isolerade rör med värmekabel och värmematta på ett betonggolv i behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johanxxx
  • Laddar…
Tror inte golvvärmen regleras på samma ställe, den har fullt blås ner till nedervåningen där den har egen pump och strypning. Men de två justerventilerna på bilden tror jag (knackat och lyssnat och ...gissat) går till matningen för varma resp kalla element.
 
Tveksamt om det sitter någon skit i kretsen, det enda som man kan tänka si är att någonting stjäl flöde från annan krets som gör att ett flöde blir mindre över annan. normalt om det är samma matning till båda systemen, GV respektive radiatorkrest att någon av dom är för stark ( pumpar ) som drar förbi flödet till andra delar,då suger GV eller elemenet förbi någon del det gäller att få
balans på det, nu är det svårt att på distans säga eller se något
 
Det som stör är att värmen har fungerat, det var förra vintern elementen kallnade, allihop samtidigt, därefter har de elementen aldrig blivit varma igen. Igår, efter ventilrengöring, steg temperaturen i den kalla slingan 2 - 4 grader, men det är fortfarande ett stort hopp till temperaturen i de varma. Jag tänker att det som förändrat värmen borde vara något där man inte vrider på rattar/kranar, egentligen, något måste ju ha hänt som förändrat flödesbilden, sannolikt då förra vintern.

Tyvärr är det nu - stadigt - 20-24 i de kallare elementen och 30 eller mer i de varma. Detta oavsett om jag stryper ett, några eller samtliga kalla element, konstigt nog förändras inte temperaturen i dem oavsett hur jag ställer strypventilerna.... Jag utgår ifrån att inskruvad strypventil betyder max flöde och utskruvad betyder strypt. Men hur de ställs påverkar alltså inte temperaturerna.
 
Griffeltavlan
Min gissning är du har ett rörs system och de du kallar strypning på radiatorerna är en slags bypass för slingan. Har du rört dom har du en rolig framtid till mötes.
Låt säga att ca 25% av flödet ska upp i varje radiator resten ska via bypassen till nästa radiator på slingan.
Så kan du lista ut vart första radiatiorn på slingan är? Det nya elementet är de för 1 eller 2 rörs system eller kombinerat?
Hittar du första radiatorn så har du rört den strypningen?
 
Förstår din tanke om by-pass o ett-rörs, men ursprunget till problemet var att fyra element kallnade helt, utan att någon rörde nåt. Först därefter har jag rört strypningarna. Och trots att jag joxade runt med strypningarna i flera veckor förändrades inget i värmebilden förrän igår, efter ventilrengöringen
 
Griffeltavlan
Då skullle jag prova att backspola om du har möjlighet. Tappa ur på returen ur slingan men försök stäng bort golvvärmen om de är möjligt.
 
S
Backspolning kanske skulle kunna vara en bra plan för helgen. Tittar man på ritningen är det slinga 2 som inte blir varm, slinga 1 funkar som den ska.

Om jag luftade ledningen tidigare på WC kom det fram varmt vatten, (när alla element i slinga 2 var helt utan värme) men det varma vattnet kom aldrig vidare, det stannade precis vid luftningnippeln. Samma sak nu, när jag monterat bort handdukstorken och satt dit en bypass. Öppnar jag anslutningen på by-passen, så att den läcker, kommer det ganska snart fram vatten som håller ca 30 grader, lika mycket som i de varma elementen. Så fort jag stänger läckaget eller luftningen, kallnar vattnet. Kan man börja tro att det är något som hindrar cirkulationen? Kallaste elementetet är det där VP står, längst ner till höger på ritningen, varmast är det på WC, tempskillnad 4 grader (20 - 24).

Kan backspolning hjälpa givet ovanstående info?
 
  • Teknisk ritning av en värmesysteminstallation med markerade slingor och mätvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över värmeslingor i en byggnad, markerar slinga 2 som inte värms upp korrekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom i inlägg 31 har jag inte rört, de har en gradering för flödet, det var strypventilerna vid elementen jag antog skruvades in för ökat flöde. Blir lite konfunderad i o m att elementens temperaturer inte ändras oavsett läge på strypventilerna
 
J JCooper skrev:
Då har jag röjt runt lite till....

Jag kopplade bort handdukstorken med en bypass. Gjorde dessvärre ingen skillnad.

De fungerande elementen är just nu runt 30 grader, de "icke-fungerande" mellan 20 - 24. 20 - 24 är varmare än innan jag rengjorde ventilerna, då var de kalla elementen helt utan värme.

Förbryllande är att om jag stryper alla kalla element utom ett (i hopp om att få upp temperaturen i det "öppna" elementet), verkar inte temperaturen påverkas i någon av dem.

Tre av rören från VP verkar leverera värme, ett rör till golvvärmen på nedervåningen, ett till de fungerande varma elementen och ett rör till de kallare. Det sitter justerbara ventiler på de tre rören, den typ man behöver någon form av specialverktyg/nyckel för att kunna vrida på. Systemet har fungerat med ventilerna i nuvarande läge, så är det bara klåfingrigt att tänka att man kan fördela om värmen mellan de tre rören så att den kalla delen av systemet får mer varmvatten?

Trycket är stabilt, alla ventiler rengjorda, systemet luftat oräkneligt antal gånger, handdukstorken förbikopplad. Vad är nästa steg? Nämner igen att det är bra tryck när man öppnar luftningsventilerna, så det verkar inte vara något som hindrar flödet, men är det läge att kolla att inget satts igen i den kalla linan?
En fundering är strypventilen och termostathuset för handukstorken också borttaget eller åtminstone fullt öppna? Om nu alla element är konsekvent bypassade så bör ju rören åtminstone bli varma om inte elementen.
 
Handdukstorken är helt bortkopplad. Ersatt med en bypass, i princip är det ett ihopskarvat rör nu, istället för cirkulation genom nån värmekälla. Just vid det utloppet är vattnet varmast, 23-24 grader, och blir varmare om jag låter det sippra fram, läcka ut eller lufta fram. Men varma vattnet stannar på toan, går inte vidare. Stänger jag läckaget/luftningen går vattentempen snabbt ner igen. Kan WC verkligen ligga först i slingan? Geografiskt ligger WC mitt i huset, jag hade gissat att elementet längst ifrån eller närmast VP hade fått ligga först. Är WC först blir det logiskt varmast där och där ligger också (det eventuella) stoppet i cirkulationen isf. Men - återigen - nu gissar en amatör...
 
Griffeltavlan
Wc radiatorn ser ut att vara först på slingan om jag ser rätt. Är det något avstängt vid pannan då?
Du kan med polygrip knacka på kopplet under radiatorerna så kan ev smuts skakas loss. Det är mkt små hål i dessa koppel så de kan lätt bli stopp. Har du nyckeln för att stänga slinga 1? Så du kan tvinga värmen att gå i slinga 2 tänkte jag. I detta fall kan du skippa allt som har med termostaterna och termostatvemtilerna då värmen ska cirkulera i slingan ändå, det är inte felet. Men skulle du va ställt om nån bypass förövrigt på slinga 2 och den är stängd då har du ditt problem där.
 
Ser det ut så (att WC börjar), kanske du ringat in problemet åt mig. Det vore en härlig ursäkt för fredagsöl isf. Kan det alltså vara så, om jag tänker rätt, att det är stopp efter tillflödet på WC? Det förklarar isf det jag skrev i trådstarten, att vattnet till handdukstorken på WC blir varmt om jag luftar, varmvattnet når luftningsnippeln, men vägrar sedan fortsätta i slingan. Samma nu, med bypass, vattnet i tillflödesröret varmast där (i hela den kalla slingan), men står i princip still, efterföljande element får inget varmt flöde och blir följaktligen stående kalla.

Så ska man dra ner en avloppsrens eller bara gräva försiktigt i början av röret eller backspola? Vad gör man för att smidigast (hmm, lättast för en amatör) få rent röret?
 
Redigerat:
S
Börja med att skruva ut alla returventiler på elementen du varit och skruvat på.
Tror att någon returventil är stängd.
 
  • Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.