Hej!
Är nära att lyfta luren till rörmokaren, men prövar här om det finns tips som kan leda mig rätt.
Villa byggd 1991, uppvärmning via Nibe 310p, golvvärme nedervåning,radiatorer på övervåningen. Dessutom finns en vedpanna kopplad, står i garaget, har inte använts på två säsonger. Rören dit är stängda via ventilerna, så vedpannan ska vara helt utanför den här ekvationen......
Problem: Allt funkar som det ska, förutom att fyra av sex element (inräknat handdukstorken) inte blir varma, gäller övervåningen. Golvvärmen nere funkar som den ska. Värmepumpen står på övervåningen.
Jag har luftat till förb..... har aldrig kommit luft ur något element - ever...
Känt efter att alla ventiler till termostaterna rör sig och har "mottryck"
Stängt av alla fungerande element med strypventilerna (och blockerar golvvärmen, stänger ventilerna) och samtliga icke-fungerande element utom ett (bytt bland de icke-fungerande, men ett öppet i taget, övriga stängda).
Kommer trots det ingen värme till de icke-fungerande elementen, alltså inte ens när endast ett element är öppet. Enda strimman hopp är att efter lång luftning kan man ana ljummet vatten i handdukstorken. Luftventilen på torken är den högst belägna i systemet. Men så fort jag stänger luftningsnippeln så kallnar tillflödet igen och det cirkulerar aldrig. Alltså; det varmare vattnet når luftningsnippeln när den är öppen, men vattnet letar sig inte förbi, varken under tiden den är öppen eller sedan, när den stängts i samband med att det varmare vattnet kommit fram.
Börjar tro att det är smuts/partiklar i slingan som ställer till det, men borde jag då ha så bra tryck när jag luftar (lika bra tryck i de varma som kalla, vill jag påstå)? Har slut på idéer, men hoppas, givet svaren på forumet generellt, att det finns uppslag kvar från mer garvade/utbildade/erfarna människor.
Bifogar lite bilder, om det hjälper någon...
Är nära att lyfta luren till rörmokaren, men prövar här om det finns tips som kan leda mig rätt.
Villa byggd 1991, uppvärmning via Nibe 310p, golvvärme nedervåning,radiatorer på övervåningen. Dessutom finns en vedpanna kopplad, står i garaget, har inte använts på två säsonger. Rören dit är stängda via ventilerna, så vedpannan ska vara helt utanför den här ekvationen......
Problem: Allt funkar som det ska, förutom att fyra av sex element (inräknat handdukstorken) inte blir varma, gäller övervåningen. Golvvärmen nere funkar som den ska. Värmepumpen står på övervåningen.
Jag har luftat till förb..... har aldrig kommit luft ur något element - ever...
Känt efter att alla ventiler till termostaterna rör sig och har "mottryck"
Stängt av alla fungerande element med strypventilerna (och blockerar golvvärmen, stänger ventilerna) och samtliga icke-fungerande element utom ett (bytt bland de icke-fungerande, men ett öppet i taget, övriga stängda).
Kommer trots det ingen värme till de icke-fungerande elementen, alltså inte ens när endast ett element är öppet. Enda strimman hopp är att efter lång luftning kan man ana ljummet vatten i handdukstorken. Luftventilen på torken är den högst belägna i systemet. Men så fort jag stänger luftningsnippeln så kallnar tillflödet igen och det cirkulerar aldrig. Alltså; det varmare vattnet når luftningsnippeln när den är öppen, men vattnet letar sig inte förbi, varken under tiden den är öppen eller sedan, när den stängts i samband med att det varmare vattnet kommit fram.
Börjar tro att det är smuts/partiklar i slingan som ställer till det, men borde jag då ha så bra tryck när jag luftar (lika bra tryck i de varma som kalla, vill jag påstå)? Har slut på idéer, men hoppas, givet svaren på forumet generellt, att det finns uppslag kvar från mer garvade/utbildade/erfarna människor.
Bifogar lite bilder, om det hjälper någon...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 496 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 496 inlägg
Jepp, har testat att köra utan dem o samtidigt kollat att piggarna bakom rör sig som de ska. Dessutom är det fyra element som beter sig lika, så är skeptisk till att felet sitter i varje kallt element. Men lyssnar som sagt på alla tänkbara förslag om vad som kan vara galet.
Piggarna rör sig, men med motstånd, krävs verktyg för att få in dem o de känns lika i varma som kalla element. Jag har inte bytt vatten, men släppt ut ohemula mängder via upprepad luftning, utan förändring. Som lekman; vad är nyttan att byta vattnet? Allt vatten som luftas ut verkar helt rent iaf, ingen missfärgning alls.
Tänker fortfarande på att ventilen inte är bra eller cirkulationen är tokigt. Jag skulle ändå kolla ventilerna i varje radiator som är kall. Har du monterat av kåpan och snurrat på cirkulationspumpens axel?J JCooper skrev:Piggarna rör sig, men med motstånd, krävs verktyg för att få in dem o de känns lika i varma som kalla element. Jag har inte bytt vatten, men släppt ut ohemula mängder via upprepad luftning, utan förändring. Som lekman; vad är nyttan att byta vattnet? Allt vatten som luftas ut verkar helt rent iaf, ingen missfärgning alls.
Redigerat: