M M3 K7 skrev:
Tog in en firma för att klä in dörröppning till ytterdörr invändigt. Detta är slutresultatet och dem tycker det är fullt godkänt, vad skulle ni säga om detta arbete?

Tog in dem främst då det inte är helt jämna väggar och dem skulle såga till skivorna så dem passade fint men den sida som faktiskt var jämn där satt dem för stor skiva och sen fodret i ca 45 graders vinkel.

Företaget tycker att jag i efterhand bara ska dra en trasa över detta och vara nöjd.
Tycker personligen mdf skivorna är lite väll mishandlade för att det ska bli fint efter, samt att dem inte sågat ut formen på deasa för att matcha väggen som vi diskuterat utan istället bara spikat upp dem och sen klätt med foder i den vinkeln dem blir när man håller upp dem mot vägg och mdf skiva.

Tycker ni dem har rätt i detta? Klargjorde innan vilken typ av resultat jag förväntade mig och visade även en dörröppning jag själv byggt som exempel på standarden.
Har ej skrivit något kontrakt på något sätt utan allt har skett muntligt. Är de bara o betala o göra om själv för att få önskat resultat eller vad hade ni gjort?
NEJ inte jag iaf, kan inte finnas nån som tycker att det ser bra ut. Inte ens "snickaren" som gjorde det tror jag

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Snickare kan bara montera foder som om det vore ett nybygge med gipsväggar. Om fodret sitter på plats och har dragit en fogsträng kunde de flesta inte bry sig mindre om slutresultat som överträffar detta.

Detta är en kombination av att de får samma lön oavsett och därför gör minsta möjliga, och dessutom att de flesta kunder faktiskt vill ha billigast möjligt.

Om man inte har helt släta väggar, men ändå vill ha ett fint resultat, kan man inte anlita snickare. Det är min uppfattning.
Tyvärr är det detta man får om man inte specifikt ber om bättre. Hade snickaren lagt dom extra 3 timmarna det hade tagit om hen skulle gjort det "perfekt", så hade vi istället haft en tråd som hette "ÄR DEN HÄR FAKTURAN RIMLIG FÖR ATT BYTA EN DÖRR?"

B Blau.Pf skrev:
Tyvärr är det detta man får om man inte specifikt ber om bättre. Hade snickaren lagt dom extra 3 timmarna det hade tagit om hen skulle gjort det "perfekt", så hade vi istället haft en tråd som hette "ÄR DEN HÄR FAKTURAN RIMLIG FÖR ATT BYTA EN DÖRR?"
Det kan du väl inte mena? Är det den här upplevelsen alla har av snickare? I så fall är de ju lika bra vi som jobbar med det här lägger ner. För har folk den uppfattningen och tror inte vi kan bättre så känns de ju lika bra å skita i allt. Klart de finns rötägg dock men de kan ju inte va de som är standard?
Hade jag kommit ut till kund och dom bett mig göra de jobbet och sen börjat förklara för mig exakt hur de ska göras så hade jag nog bett dom göra de själv, tagit mina verktyg, önskat dom en fortsatt fin dag och gått och jobbat hos nån annan..

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
V Vedhuggarrn skrev:
Det kan du väl inte mena? Är det den här upplevelsen alla har av snickare? I så fall är de ju lika bra vi som jobbar med det här lägger ner. För har folk den uppfattningen och tror inte vi kan bättre så känns de ju lika bra å skita i allt. Klart de finns rötägg dock men de kan ju inte va de som är standard?
Hade jag kommit ut till kund och dom bett mig göra de jobbet och sen börjat förklara för mig exakt hur de ska göras så hade jag nog bett dom göra de själv, tagit mina verktyg, önskat dom en fortsatt fin dag och gått och jobbat hos nån annan..
Jag är också snickare och jag menar att jag snarare oftast får höra att "är det där verkligen nödvändigt" eller "såhär lång tid trodde jag aldrig det skulle ta"

Men det är så klart olika från kund till kund.
Men jag syftade mer på inställningen till hantverkare som finns på det här forumet.

B Blau.Pf skrev:
Jag är också snickare och jag menar att jag snarare oftast får höra att "är det där verkligen nödvändigt" eller "såhär lång tid trodde jag aldrig det skulle ta"

Men det är så klart olika från kund till kund.
Men jag syftade mer på inställningen till hantverkare som finns på det här forumet.
De får faktiskt aldrig jag höra, antingen är jag snabb eller har bra kunder🤷‍♂️

Ja inställningen till hantverkare är ibland sisådär här.
Dock kan jag förstå de om man bara har såna här erfarenheter av dom..

• Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
R
V Vedhuggarrn skrev:
De får faktiskt aldrig jag höra, antingen är jag snabb eller har bra kunder🤷‍♂️

Ja inställningen till hantverkare är ibland sisådär här.
Dock kan jag förstå de om man bara har såna här erfarenheter av dom..
Att du är för snabb, är det frugan eller flickvännen som säger det tro😂

• Gilla
  • Haha
Lynn Wigardt och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
V Vedhuggarrn skrev:
Det är ju ett empiriskt faktum att det finns gott om hantverksföretag som har anställda som inte kan. Se bara alla badrumstrådar och den mörka statistiken för badrums utförande. Helt tydligt finns det många aktiva i branschen som inte kan.

• Gilla
Staffan_V och 4 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Att du är för snabb, är det frugan eller flickvännen som säger det tro😂
Den diskussionen kan vi kanske ta i ett annat forum😂😂

• Haha
Lynn Wigardt och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju ett empiriskt faktum att det finns gott om hantverksföretag som har anställda som inte kan. Se bara alla badrumstrådar och den mörka statistiken för badrums utförande. Helt tydligt finns det många aktiva i branschen som inte kan.
Ja tyvärr är de väl så😪😤

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag tycker att det det förjävligt ut. Det positiva är väl att det är ganska lätt att fixa med spackel och färg.
Håller med, ser för jävligt ut.
Att åtgärda räcker inte med spackel/färg.
Vill TS ha ett snyggt resultat är det bara riva ner och göra om.
TS borde inte betala för detta slarvjobb.
Ge utföraren en chans att rätta till.
Misslyckas det försöket är det dags att anlita en "riktig" snickare.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M M3 K7 skrev:
Tog in en firma för att klä in dörröppning till ytterdörr invändigt. Detta är slutresultatet och dem tycker det är fullt godkänt, vad skulle ni säga om detta arbete?

Tog in dem främst då det inte är helt jämna väggar och dem skulle såga till skivorna så dem passade fint men den sida som faktiskt var jämn där satt dem för stor skiva och sen fodret i ca 45 graders vinkel.

Företaget tycker att jag i efterhand bara ska dra en trasa över detta och vara nöjd.
Tycker personligen mdf skivorna är lite väll mishandlade för att det ska bli fint efter, samt att dem inte sågat ut formen på deasa för att matcha väggen som vi diskuterat utan istället bara spikat upp dem och sen klätt med foder i den vinkeln dem blir när man håller upp dem mot vägg och mdf skiva.

Tycker ni dem har rätt i detta? Klargjorde innan vilken typ av resultat jag förväntade mig och visade även en dörröppning jag själv byggt som exempel på standarden.
Har ej skrivit något kontrakt på något sätt utan allt har skett muntligt. Är de bara o betala o göra om själv för att få önskat resultat eller vad hade ni gjort?
Ett bra exempel på varför jag aldrig anlitar "yrkesmän" annat än till elektricitet och rörmokeri.

• Gilla
M3 K7
  • Laddar…
M M3 K7 skrev:

Katastrof.

S Styrtekniker skrev:
Katastrof.
Det ser ut som om Skanska, NCC eller något annat välkänt byggföretag åtagit sig och lejt ut det. Och det är femtonde underentreprenören som gjort det.

M M3 K7 skrev:

Är det en firma som gjort detta så hade jag inte betalt en krona förrän det hade gjorts om och rätt. Ser för jävligt ut.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
Det ser för taskigt ut och har man pekat på den andra karmen och sådär vill jag att det ska se ut så är det fasiken en tydlig beskrivning av vad man förväntar sig..

Att då köra fel sorts gerning i hörnen, slarvat på kaplängd och vet inte om bilden ljuger eller om det är snett och vint..kletat fog eller spackel i bästa "kurwa snickerier" style

bestrid om dom tror dom ska få betalt alls för det där.. vill dom ha betalt ska det göras enligt vad du beställde , det där är inte vad man vill ha , det är förstört material

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.