Ser förjävligt ut. Det är verkligen världens enklaste jobb som man som hantverkare kan ta sig an. Frågan är väl bara hur många timmar man räknat med att lägga ner när man lämnar pris och vad som avtalats. Oavsett är det icke godkänt. Att tvingas "göra om" det gör ju tyvärr att firman antagligen går back direkt på detta, men det är ju inte ditt problem. Hade det varit icke spacklade hål efter dyckertpistol så hade det nog varit svårare att reklamera.


Många idag sågar bara färdigmålat foder och skjuter med dykertpistol, inget spackel och ingen färg, och knappt någon fog. Men det är ett annat problem.

När jag tittar på bilderna igen ser det även ut som att man valt för smalt foder såvida det är satt i lod. Vilket innebär att allt måste göras om.
 
  • Gilla
M3 K7
  • Laddar…
H
M M3 K7 skrev:
Ja det var sagt att dem skulle såga till mdf skivorna så dem skulle passa och sen klä in i samma stil som den karm jag visade dem.
Dem nämnde att dem skulle använda spik pistol i mdfen men förväntade mig inte 8 hål osymetriskt på samma ställe så tanken var inte att de skulle behövas målas och spacklas alls utan att fog skulle lösa spikhål och glipor.
Kan knappast klassas som fackmannamässigt utfört. Gör om och gör rätt om ni vill ha betalt hade jag sagt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S
M M3 K7 skrev:
Ja dessa var nog långt från billigaste firman. Men tycker du arbetet är utfört korrekt eller att dem slarvat?
Jag hade inte förväntat mig mer av anlitade hantverkare ärligt talat.

Det är inget förakt mot hantverkare jag hyser, men jag vet att om man vill ha något gjort bra så får man göra det själv.
 
  • Gilla
arneri68 och 4 till
  • Laddar…
M M3 K7 skrev:
Tog in en firma för att klä in dörröppning till ytterdörr invändigt. Detta är slutresultatet och dem tycker det är fullt godkänt, vad skulle ni säga om detta arbete?

Tog in dem främst då det inte är helt jämna väggar och dem skulle såga till skivorna så dem passade fint men den sida som faktiskt var jämn där satt dem för stor skiva och sen fodret i ca 45 graders vinkel.

Företaget tycker att jag i efterhand bara ska dra en trasa över detta och vara nöjd.
Tycker personligen mdf skivorna är lite väll mishandlade för att det ska bli fint efter, samt att dem inte sågat ut formen på deasa för att matcha väggen som vi diskuterat utan istället bara spikat upp dem och sen klätt med foder i den vinkeln dem blir när man håller upp dem mot vägg och mdf skiva.

Tycker ni dem har rätt i detta? Klargjorde innan vilken typ av resultat jag förväntade mig och visade även en dörröppning jag själv byggt som exempel på standarden.
Har ej skrivit något kontrakt på något sätt utan allt har skett muntligt. Är de bara o betala o göra om själv för att få önskat resultat eller vad hade ni gjort?
Jag tycker det ser slarvigt och kladdigt gjort. Varför har de smetat nått på foderna? Quick and dirty tror jag det kallas.. hoppas det var billigt iaf
 
S surfarn skrev:
Jag tycker det ser slarvigt och kladdigt gjort. Varför har de smetat nått på foderna? Quick and dirty tror jag det kallas.. hoppas det var billigt iaf
Nej det skulle vara motsatsen till billigt men tror inte det kommer komma någon faktura, gör det de så ska jag bestrida den. Väntar bara på skriftligt så jag kan riva ner skiten o göra om
 
Nej, det ser lika illa ut som när man skriver objektsformen istället för subjektsformen.

Men jag förväntar mig inte mer av en standard svensk snickare idag. Inklusive kletandet av valfri vit fog för att ”täcka över” spik- och skruvhål.

Jag tycker på beskrivningen att du var tydlig med förväntat resultat. Jag gör samma när vi anlitar hantverkare och säger att jag inte vill ha genvägar, utan hellre betalar för att det blir utfört med exakthet och bra resultat.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Snickare kan bara montera foder som om det vore ett nybygge med gipsväggar. Om fodret sitter på plats och har dragit en fogsträng kunde de flesta inte bry sig mindre om slutresultat som överträffar detta.

Detta är en kombination av att de får samma lön oavsett och därför gör minsta möjliga, och dessutom att de flesta kunder faktiskt vill ha billigast möjligt.

Om man inte har helt släta väggar, men ändå vill ha ett fint resultat, kan man inte anlita snickare. Det är min uppfattning.
Synd att du bara träffat på såna snickare. Vet av erfarenhet att det finns dom som faktiskt tyvärr inte kan bättre. Däremot vet jag väldigt många som hade gjort ett bättre jobb efter 2 veckors stenhårt supande..
Jag vet iaf att hade jag eller någon annan av dom snickare jag känner som jobbar där jag jobbar lämnat ett sånt resultat så hade dom inte haft jobbet kvar..
 
  • Gilla
M3 K7
  • Laddar…
R
M M3 K7 skrev:
Tog in en firma för att klä in dörröppning till ytterdörr invändigt. Detta är slutresultatet och dem tycker det är fullt godkänt, vad skulle ni säga om detta arbete?

Tog in dem främst då det inte är helt jämna väggar och dem skulle såga till skivorna så dem passade fint men den sida som faktiskt var jämn där satt dem för stor skiva och sen fodret i ca 45 graders vinkel.

Företaget tycker att jag i efterhand bara ska dra en trasa över detta och vara nöjd.
Tycker personligen mdf skivorna är lite väll mishandlade för att det ska bli fint efter, samt att dem inte sågat ut formen på deasa för att matcha väggen som vi diskuterat utan istället bara spikat upp dem och sen klätt med foder i den vinkeln dem blir när man håller upp dem mot vägg och mdf skiva.

Tycker ni dem har rätt i detta? Klargjorde innan vilken typ av resultat jag förväntade mig och visade även en dörröppning jag själv byggt som exempel på standarden.
Har ej skrivit något kontrakt på något sätt utan allt har skett muntligt. Är de bara o betala o göra om själv för att få önskat resultat eller vad hade ni gjort?
Du ska absolut inte godkänna detta utförande då det inte är fackmannamässigt utfört..

Håll inne alla pengar tills du är nöjd, se bara till att bestrida fakturan skriftligt via brev eller Mail..

Färdig målade foder och salningar är inte tänkta att behöva målas på plats utan vill man ha ett utseende utan spikhål så får man köra med omålat och måla ihop det..

Att dom inte har gerat ihop hörnen är inget fel i sig, men har du tydligt önskat detta så har du ju beställt detta och då ska dom göra även detta..

Det är alldeles för många fel o skador på varje yta för att det ska vara acceptabelt…

Som jag ser det så har utförande företaget två möjliga åtgärder att göra..

1: spackla och måla alla dom berörda ytorna även glipan i väggen till vänster om fodret, att du accepterar ogerade hörn på fodrerna..

2: riva bort salningar och foder och göra om det med bättre precision och gerade hörn på fodrerna..

Ingen extra kostnad skall komma till utan det är företaget som får stå för alla kostnader..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M M3 K7 skrev:
Här är karmen jag visade dem som exempel på hur jag ville få det utfört.
Alltså den där routerlösnignen var ju 10000 ggr mer fördjävlig än fodret om jag ska vara ärlig. Ingen kommer se fodret :D

Edit: Såg det där var en annan list.... men om du har pekat där och sagt "det här är den kvaliteten jag förväntar mig så har de nog kollat på kabelhärvan istället 🤣
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Alltså den där routerlösnignen var ju 10000 ggr mer fördjävlig än fodret om jag ska vara ärlig. Ingen kommer se fodret :D

Edit: Såg det där var en annan list.... men om du har pekat där och sagt "det här är den kvaliteten jag förväntar mig så har de nog kollat på kabelhärvan istället 🤣
Ja den väggen är bara grundad så det ska målas ett lager till innan vi tar tag i det, den är några punkter längre ner på prio listan men den finns med 👍
 
Ser horribelt ut. Hade du gjort det själv hade nog ingen klagat men att betala för att få det såhär??😐
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Ser horribelt ut. Hade du gjort det själv hade nog ingen klagat men att betala för att få det såhär??😐
Nja. Tänker att ingenstans ser det ok ut ändå.
Hade jag betalat hade jag fått ge någon stryk.
Hade jag gjort det själv hade jag fått stryk av min fru. Det där är inte ens en gråzon.

Om NÅGON tycker att man kan förvänta sig detta för något man betalar blir jag mörkrädd.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Verkar mer regel än undantag, i alla fall här på BH, att fackmän arbetar så där...

"- Vi garanterar förstås att arbetet kommer utföras fackmannamässigt!"
"- Nej för h***e, jag hittar nån annan..."
 
S SueCia skrev:
Snickare kan bara montera foder som om det vore ett nybygge med gipsväggar. Om fodret sitter på plats och har dragit en fogsträng kunde de flesta inte bry sig mindre om slutresultat som överträffar detta.

Detta är en kombination av att de får samma lön oavsett och därför gör minsta möjliga, och dessutom att de flesta kunder faktiskt vill ha billigast möjligt.

Om man inte har helt släta väggar, men ändå vill ha ett fint resultat, kan man inte anlita snickare. Det är min uppfattning.
Det är elektrikern man behöver??
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Nja. Tänker att ingenstans ser det ok ut ändå.
Hade jag betalat hade jag fått ge någon stryk.
Hade jag gjort det själv hade jag fått stryk av min fru. Det där är inte ens en gråzon.

Om NÅGON tycker att man kan förvänta sig detta för något man betalar blir jag mörkrädd.
Haha precis. Stryk och sova på soffan hade gällt här. Men samtidigt om en ohändig person ger sig på det där, helt novis alltså. Då hade jag gett cred för försöket 😂
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.