13th Marine 13th Marine skrev:
Om man tror att en papperslapp kommer behålla sin funktion som betalningsmedel någon längre tid vid en kris har nog så mycket fel man kan ha
Jag tror att en papperslapp kommer att behålla sin funktion som betalningsmedel under de flesta kriser. Givetvis inte alla dock. Men på de ställen där en valuta har kollapsat så brukar det fortfarande finnas andra valutor som behåller sitt värde.

För att svara på om det är poäng att ha kontanter hemma måste man svara på frågan om det kan finnas en krissituation då man fortfarande har nytta av pengar. Och det vet vi ju helt säkert att det gör. Sådana kriser finns på många ställen i världen.

Det finns andra krissituationer då kontanter av en specifik valuta tappar sitt värde. Men hemligheten bakom att förbereda sig för en kris är ju att ha en bredd för olika typer av kriser. Inklusive den typ av kris som innebär att pengar fortfarande har ett värde.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
R
Lustigt att ni verkar tro att vi kommer ha ett civiliserat samhälle vid en längre kris.

Det kommer gå snabbt utför och hade jag varit bonde så hade jag rullat ut taggtråden och beväpnat mig till tänderna.

Det är vad som kommer krävas, inte tro att man kommer gå runt och kunna köpa saker för papperslappar.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Lustigt att ni verkar tro att vi kommer ha ett civiliserat samhälle vid en längre kris.
Vad är det som är lustigt? Att det finns folk som anser det värt mödan att förbereda sig för mindre kriser än en total samhällskollaps?
 
M
13th Marine 13th Marine skrev:
Om man tror att en papperslapp kommer behålla sin funktion som betalningsmedel någon längre tid vid en kris har nog så mycket fel man kan ha ;)

Prova gärna redan nu att tugga i dig en tjuga och se hur mätt du blir :p
Har du erfarenhet av krigsdrabbade områden? Menar du att dom inte längre använder sig av kontanter? Mig veterligen så tar tex. inte flyktingsmugglarna i Afrika betalt i getter eller potatis för att ta någon till europa. Och odlarna säljer sina grödor på torgen och tar defenetivt inte swish utan det är kontanter som gäller. Men du kanske har andra erfarenheter?

Beträffande valutans beskaffenhet så skrev jag i mitt första inlägg att jag i första hand tänker mig svenska kronor i sedlar i mindre valörer, men även euro i det samma. I många krigsdrabbade länder så fungerar amerikanska dollar som hyffsat värdesäkrad valuta, kanske ska ladda upp med det också.
Vissa hävdar att en ”papperslapp” blir värdelös, på vilket sätt då? Om jag reser genom Jemen med en stor skylt som säger ”I have 10 million dollars in this car” så kommer jag klara mig utmärkt för kontanter är värdelösa i en krigssituation? Nog för att man lever kvar i medeltiden i vissa länder men så långt tillbaka som till 600fKr tror jag inte man gått;)
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Problemet är att du i förväg måste veta vilken valuta som har ett värde den dagen du behöver nyttja dina pengar. Om jag tar ut 100.000 SEK och lägger i madrassen och sedan får vårt svenska system total elektronisk härdsmälta, då riskerar det du har i madrassen inta värdet av madrassens värde.
Så då behöver du lägga in olika valutor och sedan fylla på utifrån att du inte får någon avkastning.
Så jag har mitt kapital i aktier/värdepapper/fastigheter och en tillräcklig summa på vanligt konto, det får bli bra så.
Skulle något hända så ligger väl aktier/värdepapper närmast till hands att de tappar sitt värde, men då får det vara globalt utifrån gjorde placeringar.:D
 
M Markarbetaren skrev:
Har du erfarenhet av krigsdrabbade områden? Menar du att dom inte längre använder sig av kontanter? Mig veterligen så tar tex. inte flyktingsmugglarna i Afrika betalt i getter eller potatis för att ta någon till europa. Och odlarna säljer sina grödor på torgen och tar defenetivt inte swish utan det är kontanter som gäller. Men du kanske har andra erfarenheter?

Beträffande valutans beskaffenhet så skrev jag i mitt första inlägg att jag i första hand tänker mig svenska kronor i sedlar i mindre valörer, men även euro i det samma. I många krigsdrabbade länder så fungerar amerikanska dollar som hyffsat värdesäkrad valuta, kanske ska ladda upp med det också.
Vissa hävdar att en ”papperslapp” blir värdelös, på vilket sätt då? Om jag reser genom Jemen med en stor skylt som säger ”I have 10 million dollars in this car” så kommer jag klara mig utmärkt för kontanter är värdelösa i en krigssituation? Nog för att man lever kvar i medeltiden i vissa länder men så långt tillbaka som till 600fKr tror jag inte man gått;)
Nej, jag har haft turen att bo i Sverige i hela mitt liv, har du någon erfarenhet?

Det är viss skillnad mellan länder i Afrika och Sverige på den tekniska utvecklingen och hanteringen av pengar. De har redan en icke teknisk baserad hantering av pengar där, kortläsare och kassaapparater får man leta efter. Livsmedelsförsörjningen är inte heller så tekniskt baserad.

Skulle någon inträffa så att vi inte kan använda våra pengar på "kortet" så kommer troligtvis samma problem innebära att man ändå inte kan använda kontanter (kassaapparaten funkar ändå inte).
Detta är i ett kort perspektiv.

Troligtvis skulle även butikerna i samma veva upphöra att få leveranser, och butikshyllorna vara ganska tomma någon dag senare bara genom normal konsumtion, även om man kunde ta betalt i kontanter.

Vad jag menar är att dina kontanter skulle tappa så mycket i värde vid en kris att de inte är värda något, då är det bättre att i så fall ha pengarna i reella saker.
 
M Markarbetaren skrev:
Har du erfarenhet av krigsdrabbade områden? Menar du att dom inte längre använder sig av kontanter? Mig veterligen så tar tex. inte flyktingsmugglarna i Afrika betalt i getter eller potatis för att ta någon till europa. Och odlarna säljer sina grödor på torgen och tar defenetivt inte swish utan det är kontanter som gäller. Men du kanske har andra erfarenheter?

Beträffande valutans beskaffenhet så skrev jag i mitt första inlägg att jag i första hand tänker mig svenska kronor i sedlar i mindre valörer, men även euro i det samma. I många krigsdrabbade länder så fungerar amerikanska dollar som hyffsat värdesäkrad valuta, kanske ska ladda upp med det också.
Vissa hävdar att en ”papperslapp” blir värdelös, på vilket sätt då? Om jag reser genom Jemen med en stor skylt som säger ”I have 10 million dollars in this car” så kommer jag klara mig utmärkt för kontanter är värdelösa i en krigssituation? Nog för att man lever kvar i medeltiden i vissa länder men så långt tillbaka som till 600fKr tror jag inte man gått;)
Förutom att i ditt fall är det USA som backar upp valutan.... Inte Jemen...
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nej, jag har haft turen att bo i Sverige i hela mitt liv, har du någon erfarenhet?

Det är viss skillnad mellan länder i Afrika och Sverige på den tekniska utvecklingen och hanteringen av pengar. De har redan en icke teknisk baserad hantering av pengar där, kortläsare och kassaapparater får man leta efter. Livsmedelsförsörjningen är inte heller så tekniskt baserad.

Skulle någon inträffa så att vi inte kan använda våra pengar på "kortet" så kommer troligtvis samma problem innebära att man ändå inte kan använda kontanter (kassaapparaten funkar ändå inte).
Detta är i ett kort perspektiv.

Troligtvis skulle även butikerna i samma veva upphöra att få leveranser, och butikshyllorna vara ganska tomma någon dag senare bara genom normal konsumtion, även om man kunde ta betalt i kontanter.

Vad jag menar är att dina kontanter skulle tappa så mycket i värde vid en kris att de inte är värda något, då är det bättre att i så fall ha pengarna i reella saker.
Okunskap på hög nivå.
I östra Afrika finns ett antal telefonbaserade betalsystem.
Den dagen strömmen försvinner kommer ICA-handlaren att sälja mot kontanter mycket fort, det behövs inga kassaapparater utan en plåtlåda räcker bra, det ser man på varje torghandel, kanske förutom i Sverige. ICA-handlaren vill nämligen sälja istället för slänga.
Den svarta börsen som kommer att uppstå kommer att erbjuda det mesta som går att stjäla eller producera. Mot kontanter, drivmedel eller sex. Så har det varit överallt i kristider.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
13th Marine 13th Marine skrev:
Skulle någon inträffa så att vi inte kan använda våra pengar på "kortet" så kommer troligtvis samma problem innebära att man ändå inte kan använda kontanter (kassaapparaten funkar ändå inte).
Detta är i ett kort perspektiv.

Troligtvis skulle även butikerna i samma veva upphöra att få leveranser, och butikshyllorna vara ganska tomma någon dag senare bara genom normal konsumtion, även om man kunde ta betalt i kontanter.

Vad jag menar är att dina kontanter skulle tappa så mycket i värde vid en kris att de inte är värda något, då är det bättre att i så fall ha pengarna i reella saker.
När korten och kassaapparaterna slutar fungera och folk vill köpa, kommer säkerligen de flesta affärer börja sälja till de med kontanter och skriva ut handskrivna kvitton, precis som förr. Att de hellre skulle se sina varor ruttna bort, eller ge bort de för den delen finner jag helt osannolik. Cash is King!
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Okunskap på hög nivå.
I östra Afrika finns ett antal telefonbaserade betalsystem.
Den dagen strömmen försvinner kommer ICA-handlaren att sälja mot kontanter mycket fort, det behövs inga kassaapparater utan en plåtlåda räcker bra, det ser man på varje torghandel, kanske förutom i Sverige. ICA-handlaren vill nämligen sälja istället för slänga.
Den svarta börsen som kommer att uppstå kommer att erbjuda det mesta som går att stjäla eller producera. Mot kontanter, drivmedel eller sex. Så har det varit överallt i kristider.
Okunskap? Har jag nämnt något om att de inte använder tekniska betallösningar?
Det jag menade på var att de i betydligt större utsträckning använder kontanter.

Oavsett så tror jag att pengarna snabbt blir värde väldigt lite, för maten kommer snabbt bli bristvara medans pengar finns i "överflöd".
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
När korten och kassaapparaterna slutar fungera och folk vill köpa, kommer säkerligen de flesta affärer börja sälja till de med kontanter och skriva ut handskrivna kvitton, precis som förr. Att de hellre skulle se sina varor ruttna bort, eller ge bort de för den delen finner jag helt osannolik. Cash is King!
Och två dagar senare när maten är slut, vad händer då?
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Problemet är att du i förväg måste veta vilken valuta som har ett värde den dagen du behöver nyttja dina pengar. Om jag tar ut 100.000 SEK och lägger i madrassen och sedan får vårt svenska system total elektronisk härdsmälta, då riskerar det du har i madrassen inta värdet av madrassens värde.
Det kan ju givetvis bli ett problem. Men oftast blir det inte det. Detta eftersom de flesta kriser inte innebär en total kollaps för det ekonomiska systemet. För just den krisen blir det ett problem. För merparten av andra kriser kommer pengarna att behålla sitt värde.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
En ärlig fråga, vilka kriser ser ni framför er som inte är en total kollaps av det ekonomiska systemet samtidigt som att elektroniska betalmedel slås ut?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Oavsett så tror jag att pengarna snabbt blir värde väldigt lite, för maten kommer snabbt bli bristvara medans pengar finns i "överflöd".
Det är därför man har kontanter. För att kunna hamstra medan pengarna har ett värde.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
En ärlig fråga, vilka kriser ser ni framför er som inte är en total kollaps av det ekonomiska systemet samtidigt som att elektroniska betalmedel slås ut?
Strömavbrott till exempel. Lokala tekniska problem med internetuppkopplingar är ett annat exempel. Alla kriser är inte stora kriser.

För att vända på frågan. Vilken kris ser du framför dig som hastigt och oväntat innebär en total kollaps av det ekonomiska systemet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.