57 177 läst · 513 svar
57k läst
513 svar
Ha cash på hög
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 401 inlägg
Jag tror inte strömavbrott kommer vara så långa att vi kommer gå tillbaka till ett kontantsamhälle, ärligt talat tror jag de flesta affärer håller stängt de första dagarna vid strömavbrott för att de har helt enkelt inte rutiner för att snabbt få igång en kontanthantering som inte innebär att kassaapparaten används.A Avemo skrev:
Har vi längre strömavbrott än så, så har vi så stora problem att kontanter inte hjälper.
Samma sak med internetförbindelsen.
Det jag menar på är att skiter något sig, så skiter det sig så ordentligt så att inte heller kontanter är till någon nytta.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 401 inlägg
@13th Marine Jag tror inte att vi kommer att ha så långa strömavbrott att vi kommer att gå tillbaka till ett kontantsamhälle. Men jag tror inte heller att vi kommer att se en total ekonomisk kollaps. Jag tror att kriser är något som är ett avbrott i det normala som sedan efter en längre eller kortare tid återgår ungefär till hur det var innan. Jag tror att det är bra att förbereda sig på sådana avbrott. Jag är inte säker på att det är bra att förbereda sig på civilisationens sönderfall. Inte minst för att det är ett hopplöst scenario att förbereda sig för.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Behövs inte ställas om nått. För att hantera kontanter räcker det med en penna och ett papper, och möjligtvis en miniräknare om man inte råkar ha en sån inbyggd.13th Marine skrev:
Edit: Det kan vara skäl att informera er att det "kontantlösa samhället" är något som endast existerar i Sverige. I resten av världen används kontanter fortfarande friskt.
Möjligtvis din lokala pizzeria, men förvänta dig inte att kassörskan på Ica maxi halar fram miniräknare och penna med block när strömmen ryker. De stänger och går hem.F Finndjävel skrev:
Nja, kassörskan gör väl som butikschefen säger, är det dessutom strömavbrott så vill man nog sälja alla färskvaror så fort som möjligtJ Jocke Best skrev:
Nej de vet inte ens vad varorna kostar. Varorna blir dåliga direkt och säkerheten kan inte garanteras. Tro mig de stänger. Försäkringen får ta det. Ventilation etc stannar. Facket kräver stängning. Nya varor kan inte lastas eller lossas. Sjökvisten har gått i pension.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 401 inlägg
Vi hade strömavbrott i närheten i februari.
COOP I smyge saknade ström i 18h, alla kylvaror fick kasseras.
Jag tror det tar rätt lång tid att ställa om så att man kan jobba med kontanter och utan ström.
COOP I smyge saknade ström i 18h, alla kylvaror fick kasseras.
Jag tror det tar rätt lång tid att ställa om så att man kan jobba med kontanter och utan ström.
Och eftersom den lilla lokala butiken möjligtvis har öppet så kommer de som vill handla där att kunna ha nytta av sina kontanter.F FRS05 skrev:
Jag häpnar över denna inställning att det inte skulle finnas några medelstora kriser mellan ett strömavbrott på ett par timmar och en global ekonomisk kollaps. Tro det eller ej. Det finns tillfällen då det kan vara praktiskt att ha kontanter.
Varken pengar eller guld är hårdvaluta om det blir kris på riktigt.
Då är det vodka och konservburkar som gäller!
/
OBS. Lite ironi, men är det back to basics på allvar så är både guldmetall och pengar inget man kan äta eller döva smärtan med.
Då är det vodka och konservburkar som gäller!
/
OBS. Lite ironi, men är det back to basics på allvar så är både guldmetall och pengar inget man kan äta eller döva smärtan med.