Inlägget har jag strukit!
 
Jag handlar det mesta kontant. När jag är i Sverige handlar jag allt kontant. Det fungerar i allmänhet bra. Som utlänning kan jag inte använda Swish.
Undrar om folk har blivit sjukligt rädda för konflikter att de inte ens klarar av ögonkontakt..... och om det är därför det är så svårt att betala kontant?
Då någon inte vill ta emot kontanter brukar jag helt lugnt erbjuda betalning i kopparskrot enligt vikt och förklara att det är alternativet om de vill gå tillbaka till den kontantlösa tiden.

Tyvärr finns det en affär där jag är tvungen att vara stamkund eftersom nästa affär med liknande utbud är 90 kilometer längre bort och där de inte tar emot kontanter. Jag talar om Botnia Bolt i Vasa. En ganska bra affär annars..... men varför kan idioterna inte fatta att kunder måste kunna betala!
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
M
S sunqan skrev:
Mmm. Det finns folk som haft problem med liknande saker - tagit ut pengar för att köpa bil/mc däe affären inte blivit av och som blivit nekad sätta in dem igen.
Personen i kassan på forex ska i det läget fråga var pengarna kommee ifrån, eftersom de inte lämnar ut sedlar som ska bytas ut. Forex är också en bank...
Ha ha, okej. Så det står någonstans i Forex finstilta att ”kontanter som återlämnas måste ha samma serienummer som dom utlämnade”?
Jag kan ju ha hämtat ut 100-eurosedlar, åkt till Spanien och fått 10-eurosedlar tillbaka i växel från nån på en marknad. Då får jag alltså inte växla in dessa giltliga sedlarna på Forex? Det står ju på kvittot att jag får växla tillbaka utan avgift vid uppvisande av kvitto.
 
Lite OT: Tyvärr har personal på banker och växlingskontor missuppfattat lagstiftarnas tanke med regler för penningtvätt och terroristfinansiering och tror att det är medelbananen dom ska jaga med sina misstänksamma frågor och neka utan att egentligen ha något på fötterna, det blir löjligt ibland. Jag vet, har jobbat på bank själv och det är högst personlig tolkning som gäller :(
 
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lite OT: Tyvärr har personal på banker och växlingskontor missuppfattat lagstiftarnas tanke med regler för penningtvätt och terroristfinansiering och tror att det är medelbananen dom ska jaga med sina misstänksamma frågor och neka utan att egentligen ha något på fötterna, det blir löjligt ibland. Jag vet, har jobbat på bank själv och det är högst personlig tolkning som gäller :(
Precis exakt så är det! Man måste se till intentionen med hur lagar och regler stiftas. Det finns mängder med exempel på sådant i vårt samhälle där alla dras över samma kam men intentionen med tillkommande lag inte har varit att sätta dit den breda allmänheten. Men sedan så finns det folk på diverse platser som ser det som sin livsuppgift som paragrafryttare att klämma dit alla som dom kan. Dom ser bara världen i svart eller vitt.

Alla normalt funtade människor vet ju att bankernas frågor, formulär osv. har med penningtvätt att göra, inte att komma åt Kalle 18 år som fick 20.000kr i kontanter av mormor i födelsedagspresent till ett körkort.
 
C
M Markarbetaren skrev:
Alla normalt funtade människor vet ju att bankernas frågor, formulär osv. har med penningtvätt att göra, inte att komma åt Kalle 18 år som fick 20.000kr i kontanter av mormor i födelsedagspresent till ett körkort.
Med all uppståndelse kring bankernas penningtvättsaffärer kommer det bara att bli ännu värre tyvärr. Samtidigt som det vid lite större affärer sällan ställs några frågor, och t.ex. finansiering av terrorism går helt under radarn via nätverk som Hawala. Typexempel på ett helt missriktat regelverk.
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Utan att bli alltför politisk så är Nationalteatern Anders Melanders, till synes banala textrad i melodin: Bängen trålar, precis lika aktuell då (1973) som nu:
"...Miljonärerna och skattefifflarna går fria
Dom handlar aldrig bara för en tia..
."
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Precis exakt så är det! Man måste se till intentionen med hur lagar och regler stiftas. Det finns mängder med exempel på sådant i vårt samhälle där alla dras över samma kam men intentionen med tillkommande lag inte har varit att sätta dit den breda allmänheten. Men sedan så finns det folk på diverse platser som ser det som sin livsuppgift som paragrafryttare att klämma dit alla som dom kan. Dom ser bara världen i svart eller vitt.

Alla normalt funtade människor vet ju att bankernas frågor, formulär osv. har med penningtvätt att göra, inte att komma åt Kalle 18 år som fick 20.000kr i kontanter av mormor i födelsedagspresent till ett körkort.
Samtidigt är min syn att svartarbete undergräver samhället och välfärdsstaten rätt mycket. Lagstiftaren såg en god möjlighet att begränsa den svarta ekonomin under läskigare paroller.
 
H heimlaga skrev:
Jag handlar det mesta kontant. När jag är i Sverige handlar jag allt kontant. Det fungerar i allmänhet bra. Som utlänning kan jag inte använda Swish.
Undrar om folk har blivit sjukligt rädda för konflikter att de inte ens klarar av ögonkontakt..... och om det är därför det är så svårt att betala kontant?
Då någon inte vill ta emot kontanter brukar jag helt lugnt erbjuda betalning i kopparskrot enligt vikt och förklara att det är alternativet om de vill gå tillbaka till den kontantlösa tiden.

Tyvärr finns det en affär där jag är tvungen att vara stamkund eftersom nästa affär med liknande utbud är 90 kilometer längre bort och där de inte tar emot kontanter. Jag talar om Botnia Bolt i Vasa. En ganska bra affär annars..... men varför kan idioterna inte fatta att kunder måste kunna betala!
Men det står väl en näringsidkare fri att ta betalt hur och när den vill? Att handla I en specifik affär är ingen rättighet.
 
M
Okarlsson Okarlsson skrev:
Samtidigt är min syn att svartarbete undergräver samhället och välfärdsstaten rätt mycket. Lagstiftaren såg en god möjlighet att begränsa den svarta ekonomin under läskigare paroller.
Jag håller med dig i sak även om jag misstänker att bankernas kundkännedomsfrågor och kontanthantering inte är relaterat till svartarbete såsom gemene man uppfattar begreppet. Lagen om penningtvätt tillkom väl inte för att städning av tex. privatpersoners hem skulle bli vit.

Men som sagt, jag håller med dig i sak. När näst intill 100% av alla transaktioner sker kontantlöst så blir det svårare att undanhålla skatt då allt loggas och kan kontrolleras vid en sköntaxering/rassia.
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
C
S sunqan skrev:
Problemet med kontanter uppstår när de ska bytas ut... växla in 10000 i 100-lappar var spännande. Man blev misstänkliggjord och förutsattes sätta in pengarna på ett konto...
Det behövs alltså högst 100 köp under den tid på kanske 1 år som man har på sig för sedelbytet. Alltså ungefär 2 köp i veckan. Absolut inga problem att hålla 5 gånger den utbytestakten om man arbetar stillasittande i närheten av någon butik och behöver sträcka på benen emellanåt. (Visst skulle man gå en sväng minst varannan timme för att inte få tarmcancer?)

Var dock lite synd att när de gamla 500-lapparna skulle bytas fick man ofta gamla 100-lappar i växel, och de skulle bytas strax efter. Men bra att 20-lapparna byttes först så att man åtminstone var garanterad att få växel med lång hållbarhet om man betalade med en 100-lapp.
 
Mikael_L
S sunqan skrev:
Banker är enlugt lag skyldiga att vara jobbiga.
Jag antar att det finns en beloppsgräns också i den lagen ... :thinking:

Något om att ifall det gäller minst 1/2 miljard kr (el 50.000 €) så är det OK att sluta ställa frågor och vara jobbiga ...
Tja, annars ser jag ingen förklaring till händelser den senaste tiden ... :crysmile:
 
  • Haha
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Något om att ifall det gäller minst 1/2 miljard kr (el 50.000 €) så är det OK att sluta ställa frågor och vara jobbiga ...
Undrar varför gränsen skiljer med en faktor 1000 (sisådär) beroende på valuta? :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
hsd
.....ehh ..maffian ?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag antar att det finns en beloppsgräns också i den lagen ... :thinking:

Något om att ifall det gäller minst 1/2 miljard kr (el 50.000 €) så är det OK att sluta ställa frågor och vara jobbiga ...
Tja, annars ser jag ingen förklaring till händelser den senaste tiden ... :crysmile:
Nu gör du mig förvirrad.
50 000 euro är ju bara 525000 :p Medans 1/2 miljard är 500 miljoner kr Om du har en halv miljard kr så har du troligtvis företag eller liknande som kan redovisa pengarna så de bryr sig inte. Eller är högt uppsatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.