SaraJ skrev:
Vi betalde in handpenningen för någon vecka sedan. Nu väntar vi på ritningarna som trol. ska bli klara i slutet av den här veckan.

På torsdag skall vi träffa köksarkitekten. Någon som varit där som kan bidra med lite tips på hur vi kan förbereda oss?
Vi var och träffade den så kallade arkitekt .... min fru tyckte att vi inte behövde gra så mycket själva innan vi träffade honom. Det första som sas när vi gick ut genom dörren var: -Vi får göra om allt.

Det var bara att kasta allt han "hjälpt" oss att ta fram. Lösningen som var något direktimporterat från 80-talet var inget vi ville ha.

Nej mitt tips är att ni laddar ner köksritar programmet från IKEAs hemsida och ritar ert kök där precis som ni vill ha det. Visst det är inte HTH grejer de har på IKEA men alla mått finns och sedan tar man bara med sig datorn eller utskriften på sitt kök till "arkitekten" så ritar han om det i sitt program med HTH varor.

Ett kök måste man ju planera på länge så jag förstår inte hur de kan tro att man med en sittning kan ta fram ett kök.

amjo skrev:
hej hej,
det är kul att "lyssna" på er som kommit lite längre i processen. Fortsätt gärna att uppdatera oss andra på saker som varit bra att tänka på mm. Ja, och när ni börjar få lite bilder så kan ni ju lägga ut dem här. :)
Vi har precis betalt lite handpenning så just nu händer det inte så mycket för oss.
Jag her en l i t e n husblogg om ni vill kika :)

Drömhuset

/Jennie

Det var kul att titta på Jennies blogg så nu har vi inte varit sämre utan även vi lagt upp begynnelsen på en husbyggarblogg.

Familjen Klingers Blogg

Hejsan!

Fick höra om den här tråden från ett trevligt par som bygger i etapp 2 som jag råkade springa på... Bra initiativ! Jag och min flickvän bygger i etapp 3 på tomt A10, ett Kornett med putsad fasad. Skrev på de första papprena nu i torsdags så är inte långt gångna än. Ser att båda våra närmsta grannar har skrivit här, hej på er :)

Kim_E skrev:
Hejsan!

Fick höra om den här tråden från ett trevligt par som bygger i etapp 2 som jag råkade springa på... Bra initiativ! Jag och min flickvän bygger i etapp 3 på tomt A10, ett Kornett med putsad fasad. Skrev på de första papprena nu i torsdags så är inte långt gångna än. Ser att båda våra närmsta grannar har skrivit här, hej på er :)
ahh kul du hittade hit Kim! Det var mig och min fru du träffade igår.
Rättelse ... vi bygger i etapp 1 :)

Kim_E skrev:
Hejsan!

Hej på er!
Vad kul att ni oxå hittat hit! :) Vi väntar just nu på att få vårt bygglov. Ser fram emot att följas åt på vägen!

drarmi skrev:
ahh kul du hittade hit Kim! Det var mig och min fru du träffade igår.
Rättelse ... vi bygger i etapp 1 :)
Hej igen! Oops, siffrorna sitter för nära varandra på tangentbordet :)
Glömde att fråga, vilken hustyp är det ni bygger?

lindabjorklund skrev:
Hej på er!
Vad kul att ni oxå hittat hit! :) Vi väntar just nu på att få vårt bygglov. Ser fram emot att följas åt på vägen!
Tackar. Vi lär säkert höras vid, särskilt då vi nu ska bli grannar visst :)

Hej,

Vi håller också på att bygga i Gryet, närmare bestämt på tomt A4. Tror att vi får gatuadressen Kornvägen 7. Det ska bli ett Tångudden, fast med en annan planlösningen än den normala. Vad kul att denna tråd skapades!!

Hoppas vi får se er i sommar. Vi kommer att vara mer närvarande efter semestern då grunden ska slutföras och huset levereras (v.35).

Vi kommer från Uppsala och kommer mellanlanda i en hyreslägenhet i Kävlinge tills dess att huset är klart.

Kanske en dum fråga men eftersom vi inte är från trakten: Varför har ni valt att bosätta er i Gryet, Kävlinge? Vi själva tycker att Kävlinge som ort är bra placerad, med Pågatåg och närhet till Lund, Malmö och även Köpenhamn. Däremot vet vi inte så mycket om själva "byn" och dess för- och nackdelar.

Vi ses!

Mathias och Mona

Franzon skrev:
Hej,

Vi håller också på att bygga i Gryet, närmare bestämt på tomt A4. Tror att vi får gatuadressen Kornvägen 7. Det ska bli ett Tångudden, fast med en annan planlösningen än den normala. Vad kul att denna tråd skapades!!

Hoppas vi får se er i sommar. Vi kommer att vara mer närvarande efter semestern då grunden ska slutföras och huset levereras (v.35).

Vi kommer från Uppsala och kommer mellanlanda i en hyreslägenhet i Kävlinge tills dess att huset är klart.

Kanske en dum fråga men eftersom vi inte är från trakten: Varför har ni valt att bosätta er i Gryet, Kävlinge? Vi själva tycker att Kävlinge som ort är bra placerad, med Pågatåg och närhet till Lund, Malmö och även Köpenhamn. Däremot vet vi inte så mycket om själva "byn" och dess för- och nackdelar.

Vi ses!

Mathias och Mona
Hej!

Vad roligt att allt fler hittar tråden :)

Vi flyttar in i vårt Pilegården om ca 2½ vecka, jättespännande!

/Jennie

Skrev i onsdags, precis innan Elton John konserten, på för att bygga på den "överblivna" etapp 1 tomten nära "parken". En ångestblandad glädje infann sig precis efter att kråkan var ditplitad. Skriva kontrakt samma dag som räntehöjningarna börjar kändes olustigt, men efter att ha räknat på fingrar och tår ganska länge innan så kändes det ändå rätt.

Skall bygga ett Öresund och kommer med största sannolikhet flytta in samtidigt som etapp 3 folket.

Ska kolla runt lite i folks bloggar och får väl omvandla min egen blog till en hus blog nu.

/Johan & Sandra

rocklind skrev:
Skrev i onsdags, precis innan Elton John konserten, på för att bygga på den "överblivna" etapp 1 tomten nära "parken". En ångestblandad glädje infann sig precis efter att kråkan var ditplitad. Skriva kontrakt samma dag som räntehöjningarna börjar kändes olustigt, men efter att ha räknat på fingrar och tår ganska länge innan så kändes det ändå rätt.

Skall bygga ett Öresund och kommer med största sannolikhet flytta in samtidigt som etapp 3 folket.

Ska kolla runt lite i folks bloggar och får väl omvandla min egen blog till en hus blog nu.

/Johan & Sandra
Kul!!

Det råkar inte vara B12 ni skall bygga på? Dvs isåfall tomten bredvid oss.

drarmi skrev:
Kul!!

Det råkar inte vara B12 ni skall bygga på? Dvs isåfall tomten bredvid oss.
Nej, tomten är B7 så om jag förstått rätt av bloggarna så är den snett mittemot Jennies hus uppe på kullen.

rocklind skrev:

/Johan & Sandra
Hej!

Va roligt! Då blir det väl snett emot oss? Såg nu att du redan skrivit att det var den snett över :p

/Jennie

Någon som vet vad det kommer vara för internetanslutning? Kommer det vara fiber draget?

/Jennie

Lovali skrev:
Någon som vet vad det kommer vara för internetanslutning? Kommer det vara fiber draget?

/Jennie
Vad jag har hört så skall det vara fiber draget fram till huset. Och om jag inte minns fel så var det tal om att det var Telia som var leverantör.

Sen har jag hört något om tv leverentör också med det minns jag inget av.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.