58 186 läst · 167 svar
58k läst
167 svar
Grundlurad av Amazon.se
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 755 inlägg
Har inte haft något problem att handla på amazon, handlade "ferrules" där, typ sådana där crimphylsor man sätter på kablar för att kunna sätta dem i en plint på ett snyggare och stabilare sätt.
Inkl tång och allt.
Enda jag stör mig på är deras värdelösa sökfunktion och filter m.m.
Man får sitta i google och söka, sedan pendla fram och tillbaka.
För övrigt ligger hälften av varorna i konstiga kategorier också så man hittar ingenting.
Men anstränger man sig för att leta så hittar man så småningom varor till billigt pris.
Och precis som andra säger, så är varorna av olika butiker.
TROLIGTVIS är det såhär:
Den där butiken som säljer varorna nu, har köpt upp dem av amazon's varulager, och återförsäljer dem nu för ett dyrare pris. Och den personen var tyvärr före dig.
Vet inte o Prime t.om. får förtur om flera ordrar kommer in samma gång eller inte.
Inkl tång och allt.
För övrigt ligger hälften av varorna i konstiga kategorier också så man hittar ingenting.
Men anstränger man sig för att leta så hittar man så småningom varor till billigt pris.
TROLIGTVIS är det såhär:
Den där butiken som säljer varorna nu, har köpt upp dem av amazon's varulager, och återförsäljer dem nu för ett dyrare pris. Och den personen var tyvärr före dig.
Vet inte o Prime t.om. får förtur om flera ordrar kommer in samma gång eller inte.
Ts sa väl att produkten var restad när det beställdes och när produkten väl kom in så hade den blivit dyrare. Ser egentligen inget konstigt här, om inköpet blivit dyrare för dom så blir det väl såklart dyrare ut till kund.S sebastiannielsen skrev:Har inte haft något problem att handla på amazon, handlade "ferrules" där, typ sådana där crimphylsor man sätter på kablar för att kunna sätta dem i en plint på ett snyggare och stabilare sätt.
Inkl tång och allt.
TROLIGTVIS är det såhär:
om vi ska prata grundlurad det var jag av cdon för några år sen köpte dammsugarpåsar som efter 8 månader aldrig kom fram och inga pengar tillbaka cdon tog inget ansvar alls
sluta med att jag handla från tyska amazon istället inga problem och nåstan halva priset
om jag ska vara ärlig så är det just svenska företag med fysisk butiker som har blåst en mest igenom alla år
sluta med att jag handla från tyska amazon istället inga problem och nåstan halva priset
om jag ska vara ärlig så är det just svenska företag med fysisk butiker som har blåst en mest igenom alla år
Det är ett annat företag som säljer produkten till ett annat pris via Amazon. Amazon bryr sig bara om att tjäna pengar. Och de får provision på försäljningarna.J jawa74 skrev:
Handlar så mycket jag bara kan genom Amazon. Har aldrig stött på något problem när något gått snett utan möts av en servicevilja vi inte riktigt är vana med i Sverige. Har även haft fel på varor från andra säljare på amazon och dom har löst det lika smidigt som Amazon själva. Förstår inte hur du kan anse dig grundlurad? Lite väl dramatiskt att säga upp kontotBusster skrev:
Har tidigare handlat en hel del saker till huset via amzon.se. Nu är det slut
Jag har just blivit grundlurad av Amazon.se och kommer aldrig ha att göra med dem mer vilket jag rekommenderar alla er andra som ev. gör affärer där också.
Beställde tre varor i maj för 714:51kr/st som var restade. För ca 2 veckor sedan såg jag att de åter fanns i lager. Nu för 1036:29kr/st. Jag hörde av mig till Amazon för att få reda på när min beställning skulle komma och de började undersöka. Idag kommer en e-post att de fått slut i det lager jag beställt ifrån och de annullerar min order.
Vill jag beställa går det bra att göra det igen - nu till det högre priset.
Detta är inget annat än lurendrejeri och oseriös handel. Jag har begärt att få mitt konto avslutat och alla mina uppgifter raderade.
Mitt råd: Handla aldrig något på Amazon.se. Förr eller senare blir ni lurade!
Vad har ni andra för erfarenheter? Finns det bättre ställen att hitta saker på? Får man bete sig hur som helst idag?
🤬[bild] Stor skillnad! Samma vara! [bild]
Kan bara instämma. Deras servicevilja är något jag aldrig vart med om i Sverige. Dom ber så mycket om ursäkt för problemet och löser reklamationen på sekunder (har använt mig av chatten). Även säljare på amazon har löst problem smidigt. Kommer fortsätta handla så mycket jag bara kan där. Oftast oslagbara priserL largab skrev:Mina amazon erfarenheter.
Betalar för Prime, skaplig mediaströmning tillsammans med ofta fri frakt. Jag vet att gratis är samma sak som kostnaden är dold…
Överlag extremt snabba leveranser, för det mesta hemkört till dörr! Väldigt lätt att reklamera. Man hittar det mesta som är svårt att finna.
Det är väl bara att köpa foderburkarna någonannanstanns till bättre pris??
Så är det med Amazon, man måste hålla koll på vem det är som säljer..Busster skrev:
Har tidigare handlat en hel del saker till huset via amzon.se. Nu är det slut
Jag har just blivit grundlurad av Amazon.se och kommer aldrig ha att göra med dem mer vilket jag rekommenderar alla er andra som ev. gör affärer där också.
Beställde tre varor i maj för 714:51kr/st som var restade. För ca 2 veckor sedan såg jag att de åter fanns i lager. Nu för 1036:29kr/st. Jag hörde av mig till Amazon för att få reda på när min beställning skulle komma och de började undersöka. Idag kommer en e-post att de fått slut i det lager jag beställt ifrån och de annullerar min order.
Vill jag beställa går det bra att göra det igen - nu till det högre priset.
Detta är inget annat än lurendrejeri och oseriös handel. Jag har begärt att få mitt konto avslutat och alla mina uppgifter raderade.
Mitt råd: Handla aldrig något på Amazon.se. Förr eller senare blir ni lurade!
Vad har ni andra för erfarenheter? Finns det bättre ställen att hitta saker på? Får man bete sig hur som helst idag?
🤬[bild] Stor skillnad! Samma vara! [bild]
Jag har själv beställt från ebay.de (Obs! Den tyska siten) och aldrig haft problem där varken när jag handlat från företag eller privatpersoner.. Jo föresten, när jag beställde Makita ersättnings batterier visade de sig inte hålla vad som utlovats (kanske ingen överraskning), men fick då pengarna tillbaka, det är ebay bar på..
jag har haft mängder med strul med ebay uk och den tyska på senaste tidenO omannen skrev:Så är det med Amazon, man måste hålla koll på vem det är som säljer..
Jag har själv beställt från ebay.de (Obs! Den tyska siten) och aldrig haft problem där varken när jag handlat från företag eller privatpersoner.. Jo föresten, när jag beställde Makita ersättnings batterier visade de sig inte hålla vad som utlovats (kanske ingen överraskning), men fick då pengarna tillbaka, det är ebay bar på..
Jo du kommer att handla där igen när en vara du letar efter är 300kr billigare och kan levereras inom 3 dagar. "Det blir nog bättre den här gången".Busster skrev:
Ber om ursäkt för att gå lite OT, men måste bara fråga angående att reklamera.L largab skrev:Mina amazon erfarenheter.
Betalar för Prime, skaplig mediaströmning tillsammans med ofta fri frakt. Jag vet att gratis är samma sak som kostnaden är dold…
Överlag extremt snabba leveranser, för det mesta hemkört till dörr! Väldigt lätt att reklamera. Man hittar det mesta som är svårt att finna.
Det är väl bara att köpa foderburkarna någonannanstanns till bättre pris??
Avser du reklamation/retur inom tidsfönstret på 30 dagar eller reklamation i form av garantiärende?
Anledningen till att jag frågar är att jag har en trasig SSD disk liggandes som jag vid ett antal tillfällen försökt komma på hur man ska reklamera, men har följaktligen misslyckats varje gång.
Enligt tillverkaren lämnar de två års garanti, men man måste gå via inköpsstället om man befinner sig utanför Tyskland. Då den är beställd på amazon.se, säljaren är Amazon och jag befinner mig i Sverige så måste jag ju alltså reklamera via Amazon.
Men Amazon verkar tycka att reklamation = retur = 30 dagar (runt hörnet garanti?) vilket gör att hur jag än försöker navigera mig genom deras reklamationshantering slutar det med ett meddelande liknande "Tidsfönstret för retur är stängt" och att jag svär mer eller mindre högt "-Men det är ju för f*n inte en j*vla retur jag vil göra din (CENSUR)".
Jag har försökt att googla hur man ska gå tillväga men det slutar alltid med att jag hamnar på amazons reklamationshantering och tidigare beskrivna scenario upprepas fast denna gång med en betydligt högre ljudnivå på avslutande svordomar.
Så skulle du eller vem som helst kunna berätta hur man ska gå tillväga när man vill anropa garantin på en vara man köpt på amazon (av amazon) så skulle jag vara mycket tacksam.
Ja, men sedan ville du att de skulle skicka en vara som en annan leverantör hade i sitt lager för att täcka den order du gjort mot Amazon.Busster skrev:
Att de inte hade den i *sitt* lager och inte räknar med att få in den inom överskådlig framtid och därför annullerade ordern (utan att debitera dig något) verkar inte riktigt landa hos dig.
Att en annan leverantör har fått in den och erbjuder att sälja den för ett visst pris har *inget* med din order att göra.
Det brukar inte vara något problem alls.M MastiffLtd skrev:Ber om ursäkt för att gå lite OT, men måste bara fråga angående att reklamera.
Avser du reklamation/retur inom tidsfönstret på 30 dagar eller reklamation i form av garantiärende?
Anledningen till att jag frågar är att jag har en trasig SSD disk liggandes som jag vid ett antal tillfällen försökt komma på hur man ska reklamera, men har följaktligen misslyckats varje gång.
Enligt tillverkaren lämnar de två års garanti, men man måste gå via inköpsstället om man befinner sig utanför Tyskland. Då den är beställd på amazon.se, säljaren är Amazon och jag befinner mig i Sverige så måste jag ju alltså reklamera via Amazon.
Men Amazon verkar tycka att reklamation = retur = 30 dagar (runt hörnet garanti?) vilket gör att hur jag än försöker navigera mig genom deras reklamationshantering slutar det med ett meddelande liknande "Tidsfönstret för retur är stängt" och att jag svär mer eller mindre högt "-Men det är ju för f*n inte en j*vla retur jag vil göra din (CENSUR)".
Jag har försökt att googla hur man ska gå tillväga men det slutar alltid med att jag hamnar på amazons reklamationshantering och tidigare beskrivna scenario upprepas fast denna gång med en betydligt högre ljudnivå på avslutande svordomar.
Så skulle du eller vem som helst kunna berätta hur man ska gå tillväga när man vill anropa garantin på en vara man köpt på amazon (av amazon) så skulle jag vara mycket tacksam.
Du har rätt i att det bara går att returnera varan i 30 dagar på typ "öppet köp".
Då har du som sagt en knapp direkt i beställningshistoriken för att sköta det automatiskt och smidigt.
Men om du har ett garantiärende så är det bara att kontakta kundtjänst via chatten och ange vilket ordernummer man köpte den på och vad det är för fel. Ibland skickar de ut en retur-lapp till dig så att du får skicka in varan och ibland ber de dig slänga den. Beroende på om det finns i lager så kan du få en ersättningsprodukt eller pengarna tillbaka. Har du köpt något stort och rejält dyrt kanske de ombesörjer en reparation, men det har jag inte varit med om och på en SSD så lär det inte vara aktuellt.
Då kan du planera in målningsarbetet nästa sommar istället, den här regnar det ju baraanders07 skrev:
Antar att de låtsades att den fanns i lager med några dagars leveranstid när du beställde!
Men då kan du ju roa dig med att se på deras streaming tjänst det närmaste halvåret istället för att få något gjort...anders07 skrev:
Prova chatten och förklara tydligt ditt ärende. Jag har löst de få problem jag haft på några minuter genom att gå den vägen.M MastiffLtd skrev:Ber om ursäkt för att gå lite OT, men måste bara fråga angående att reklamera.
Var noga med att det är en reklamation och inte ett garantiärende. Garanti kan vara utformandet hur som helst men reklamation är lagstadgad och faller på säljaren (amazon) att lösa.