FemTummar FemTummar skrev:
Jag undviker i det längsta Amazon, men inte på grund av deras produkter eller service utan pga deras ovana att lansera billigare plagiatprodukter när de ser att en produkt hos en av deras små butiker på plattformen säljer bra, och på så sätt parasitera på eller konkurrera ut sina egna samarbetspartners/kunder.
Tillsammans med deras ökänt dåliga arbetsförhållanden är det inget jag vill uppmuntra.
Fenomenet att skapa egna billigare varor och konkurrera ut leverantörer, det är ju väl spritt. Ica är ju mest ökända för det, men hela livsmedelsnäringen är ju extremt duktiga på det.

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Läste en del i början av tråden, ej läst allt…
Tänkte bara dubbelkolla, var inte amazon i blåsväder just kring arbetsförhållanden?
Ursäkta om det tas upp igen i tråden, det är nog därför jag och min fru ej valt dom i många fall iaf… känns dumt, betalar hellre dom där 10-15% extra för en annan leverantör.

Vi kanske tänker totalt fel, och att vi sabbar mer än vad vi löser.
Allt man köper är lika illa?

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Läste en del i början av tråden, ej läst allt…
Tänkte bara dubbelkolla, var inte amazon i blåsväder just kring arbetsförhållanden?
Ursäkta om det tas upp igen i tråden, det är nog därför jag och min fru ej valt dom i många fall iaf… känns dumt, betalar hellre dom där 10-15% extra för en annan leverantör.

Vi kanske tänker totalt fel, och att vi sabbar mer än vad vi löser.
Allt man köper är lika illa?
arbetsförhållanden är nog otroligt mycket sämre oss tillverkarna en oss amazon lager

och inte mycket bättre oss ett svensk alternativ

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Men vad är det för rubrik på den här tråden? Husdjursmatbehållare beställda från en okänd tredjepartsfirma kommer alltid att vara en liten chansning. Så länge man beställer saker som fraktas av Amazon är man safe.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
E
N Nyblivenhusägare123 skrev:
Alltid polisanmäla sånt
Självklart!

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Busster Busster skrev:
Absolut! Det förstår jag. Men! Jag tycker då att man inte ska sälja i eget namn eller ha en egen butik hos de andra butikerna eller hur man nu ska uttrycka sig. Då får man vara ett köpcenter men utan egen butik. Med egen butik följer ett ansvar och det tycker inte Jag att Amazon tar! 😉
Samma sak är det med bl.a. Cdon, Elgiganten.
De har en butiksportal där de säljer från egen butik men även från många andra butiker.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Samma sak är det med bl.a. Cdon, Elgiganten.
De har en butiksportal där de säljer från egen butik men även från många andra butiker.
Jag har slutat använda Elgigantens hemsida för att de börjat bli en marknads plats. Det är inte så tydligt när man hittar varor från annan lev eller inte

Cdon är inte längre vad de var för några år sedan. Nu är de en marknads plats. Dock har de ändå förstått att deras varumärke är med. Så de tar ett visst ansvar för de som säljer där.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Cdon är inte längre vad de var för några år sedan. Nu är de en marknads plats. Dock har de ändå förstått att deras varumärke är med. Så de tar ett visst ansvar för de som säljer där.
Det som CDON var från början är de fortfarande. Dvs de säljer fortfarande skivor och filmer (och spel) själva, medan det breddade utbudet nästan enbart är från externa parters på deras marknadsplats.

• Gilla
Busster
  • Laddar…
R
Är splittrad när det gäller amazon. Å ena sidan så gillar jag inte att bjässarna slår ut konkurrenterna, å andra sidan så är de så långt före med utbud, leveranser, priser, och kundservice att det är svårt att motivera att inte handla där.

T
R RoAd skrev:
Är splittrad när det gäller amazon. Å ena sidan så gillar jag inte att bjässarna slår ut konkurrenterna, å andra sidan så är de så långt före med utbud, leveranser, priser, och kundservice att det är svårt att motivera att inte handla där.
Exakt, det är ju deras utbud, priser, snabb frakt samt ypperlig kundtjänst som gör att dom utklassar alla andra konkurrenter. Handlar nog personligen 99% av allt man köper på Amazon och då via Amazons faktura som skickas ut varje månadsskifte och ska betalas inom 12 dagar.

R RoAd skrev:
vilka är konkurrenterna?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
R
M maria01 skrev:
vilka är konkurrenterna?
Vilka är inte är nog en bättre fråga.

• Gilla
  • Wow
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
H Hhallden skrev:
Samma här gällande airpodstips väntat 2v ingen leverans, sen ett meddelande att de är slut men så är inte fallet, man ser saldot på sidan. De höjde priset med 70% visst blev inte av med pengar så det vart inget köp
daddydj daddydj skrev:
Men vad är det för rubrik på den här tråden? Husdjursmatbehållare beställda från en okänd tredjepartsfirma kommer alltid att vara en liten chansning. Så länge man beställer saker som fraktas av Amazon är man safe.
Njaaa! Läs ordentligt 🤓 Var ju just Amazon själva jag beställde av 🤗

Bosch multislipverktyg, tillbehör, förpackning, online shopping gränssnitt, pris och gratis leveransinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ah, ha, ha, nu har de uppdaterat leveranstiden på sliprollern jag väntade på... Samma pris dock...

• Haha
  • Wow
Anonymiserad 156538 och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det ställer högre krav på de små företagen. Men det finns inget som säger att man måste gå i kk.
De företagen som går i kk hade kanske inte vad som krävdes

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.