Hur har det gått?
 
Mikael_L
Börjar det inte vara dags för en bild över hur det blev ... :)

Eller åtminstone på hur långt arbetet har kommit? :D
 
Hello,

Det har stått ganska still på grund av mycket jobb, dåligt med cash och halvkasst väder :p. Själva stommen är i stort sett monterad, det tog sin lilla tid men var inte särskilt komplicerat. Mest jobbigt är att få den i våg men det tänkte jag göra när den står på plats. Den 25 ska jag inhandla det som behövs för att fixa grunden, sedan fortsätter arbetet :)
 
Jag måste bara dela med mig av en liten anekdot.
För många år sedan så köpte frun och jag ett växthus och när vi höll på att sätta upp det kom en kompis förbi, sneglade lite på vad vi gjorde och sa:
-Jaha, du har köpt ett cykelskjul.
- Nej, det är ju ett växthus, sa jag.
-Tror du ja, vänta bara...

Tyvärr fick han ju rätt. Ogräs och spindlar trivdes tillsammans med cyklarna efter några år när entusiasmen hade lagt sig och mina gröna fingrar inte visade sig vara annat än helt vanliga kontorshänder.

Hoppas du har bättre hand om grönt än vad jag hade.
Lycka till



med skjulet (y)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Hahaha tack :p. Men mina sköldpaddor ska bo där sen höst och tidig vår med så det är ett måste att det finns växtlighet för att de ska trivas. Så jag kommer bli tvungen att använda det haha.

bild (2).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Idag ösregnar det... igen... så bygget står still. Men så fort det klarnar upp ligger allt redo att färdigställas. Alla stolphållarna är i alla fall nerborrade och står stadigt trots att jag inte gjutit fast dem, och klacken i hörnet är klar.
 
Jag grävde hål och ställde mitt 11 kvm växthus på plintar. Istället för fula papprör använde jag grova avloppsrör av plast, som jag fyllde med cement och armerade med några armeringsjärn. Grejen är att jag under varje plint lade först en bit bärkraftig 10 cm frigolitbit och ovanpå den en trädgårdsplatta av cement, på vilken jag ställde plaströret. Över varje plint lade jag en kvm 10 cm frigolit och ett gruslager över. Inga tjälskjutningsproblem trots hård vinter.
Mellan växthusets underkant och marken gjorde jag en "sockel" av plastbelagd, mörkgrön byggplåt. Inne i växthuset har jag ett golv av trädgårdsplattor. All materiel utom frigoliten fick jag tag i som skrot, varför kostnaden blev synnerligen blygsam.
 
Smart att få allt material som skrot, det gäller att ta tillvara på det man har så att säga!
 
Nu är jag tillbaka från semester och jag kan meddela att växthuset står på plats. Det var en glasruta till taket som var sönder i paketet vilket gör att jag fortfarande inte kan släppa projektet helt men jag har tillbringat större delen av semestern med att bygga klart allt och jag är mycket nöjd.
Bygget i korthet: Först borrade jag hål i berget och gjöt fast stolphållare som jag sedan fäste en tryckimpregnerad ram i. Därefter lade jag i markduk. Jag fick gamla betongklumpar av en släkting som jag lade i botten där det var som djupast. Sedan köpte jag grus billigt av min supersnälla granne och fyllde upp. Därefter fyllde jag upp med stenmjöl. Mellan alla fyllningar paddade jag för hand (svinjobbigt). Efter att jag lagt plattorna i ett mönster som blev fint lade jag fogsand mellan dem. Därefter ställde jag växthusstommen på plats, satte glasningslister och avslutade med fönstrena.

vaxthus_klart.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vaxthus_odlingslada.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten och 2 till
  • Laddar…
Grattis! Det blev ju jättebra! :)

Min oro var obefogad. Det blev en snygg lösning. Ha det så trevligt med växthuset..
 
Snyggt!
 
Ser väldigt bra ut. God fortsättning på projektet!
Vad mitt eget växthusgolv beträffar, valde jag en så prillig lösning att jag inte vågade nämna den i mitt inlägg härovan.
Ovanpå en grusbädd bredde jag ut en gammal plastad pressenning, över ett lager överbliven byggplast. På detta bredde jag ett lager wellpapp (gamla kartonger som jag ville bli av med). Däröver trädgårdsplattor. Grejen är att om plattorna inte ligger riktigt jämt på höjden i hörnen, använder jag mindre trekanter av wellpapp som korrigering. Fungerar väldigt bra. (Säg inget till branschproffsen är ni hyggliga :)
 
Oj den var inte dålig, men alla sätt är bra på sitt sätt, eller nåt :)
 
snyggt!
 
H hans lindquist skrev:
Jag grävde hål och ställde mitt 11 kvm växthus på plintar. Istället för fula papprör använde jag grova avloppsrör av plast, som jag fyllde med cement och armerade med några armeringsjärn. Grejen är att jag under varje plint lade först en bit bärkraftig 10 cm frigolitbit och ovanpå den en trädgårdsplatta av cement, på vilken jag ställde plaströret. Över varje plint lade jag en kvm 10 cm frigolit och ett gruslager över. Inga tjälskjutningsproblem trots hård vinter.
.
En fråga: fästes inte plintarna alls i berget? Eller var detta på vanlig mark?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.