Finns flera trådar på ämnet men alla har några år på nacken och skiljer sig från mina förutsättningar så vill kolla 2025 års åsikter.
Projektet är vår-höst-isolerat uterum (Willab) på är en del av befintlig (men anpassad) altan. Ingen permanent uppvärmning men däremot temporär då och då.
Frågorna är grund och golv. Trädäcket ligger strax över marknivå, typ 20cm så idag vilar nog bärlinorna bara på plattor direkt på mark.
1, duger fortfarande plattor på mark när ett uterum ställs på, vill ju inte att det skall röra sig onödigt mkt eller generera spänningar i exvis glastak. Självklart beror det ju på mark etc, men som generell uppfattning.
2, Är det att göra blindbotten och lägga någon form av isolering som gäller eller annan lösning?
3, skall det vara plast och iså fall var, mellan mark och isolering eller mellan isolering och undersida golv? Vad gäller för markduk i kombination med plast?
4, vilket trägolv är rek? Tar emot att köra tryckt "inomhus" i uterummet men vad är alternativ, kärnfuru?
5, om golvet blir en trall-lösning, hur tänker ni med mellanrum (spalt) på inomhusdelen?
6, skulle gärna lägga golv skenor i spår/infällda i golvet, ngt att tänka på där?
Tacksam för svar eller andra synpunkter.
Projektet är vår-höst-isolerat uterum (Willab) på är en del av befintlig (men anpassad) altan. Ingen permanent uppvärmning men däremot temporär då och då.
Frågorna är grund och golv. Trädäcket ligger strax över marknivå, typ 20cm så idag vilar nog bärlinorna bara på plattor direkt på mark.
1, duger fortfarande plattor på mark när ett uterum ställs på, vill ju inte att det skall röra sig onödigt mkt eller generera spänningar i exvis glastak. Självklart beror det ju på mark etc, men som generell uppfattning.
2, Är det att göra blindbotten och lägga någon form av isolering som gäller eller annan lösning?
3, skall det vara plast och iså fall var, mellan mark och isolering eller mellan isolering och undersida golv? Vad gäller för markduk i kombination med plast?
4, vilket trägolv är rek? Tar emot att köra tryckt "inomhus" i uterummet men vad är alternativ, kärnfuru?
5, om golvet blir en trall-lösning, hur tänker ni med mellanrum (spalt) på inomhusdelen?
6, skulle gärna lägga golv skenor i spår/infällda i golvet, ngt att tänka på där?
Hej.S Skittele skrev:Finns flera trådar på ämnet men alla har några år på nacken och skiljer sig från mina förutsättningar så vill kolla 2025 års åsikter.
Mina bärlinor ligger på plattor på mark, med gott underarbete förstås. Funkar utmärkt.
Innan Jag går vidare så undrar Jag hur du tänker "fästa" uterummet på däcket?
Joakim
Jag öppnade upp befintligt däck, förstärkte det och isolerade samt byggde en ram av 2 tum 5 tum tryckt syll. Denna plåtbekläddes sedan. Därefter har du uterummet på en egen ö och det kommer aldrig trånga in fukt via marknivå. Kolla på bilderna så ser du.
Hör gärna av Dig med fler spörsmål.
Hör gärna av Dig med fler spörsmål.
Tack, läste tråden också och verkar som skråskruvning är det som är vanligast, som jag förstår att du också gjorde så jag gissar att ditt "Nej" tidigare var kopplat till att skråskruva utan syll/ram?
Vad hade du för golv innuti rummet, tryckt?
Vad hade du för golv innuti rummet, tryckt?
Helt rätt, så menade Jag. Japp, Golvet är tryckt virke ( isolerat undertill ) ovan där plasttrall ( rutor om 30 x 30 Ikea Altappen ) för att få spalt och ovan där en utomhusmatta från Kilands.S Skittele skrev: