Beskrivningen av hur man använder grönfri och liknande produkter är ungefär; bort med mossklumpar, spraya på och låt vädret sköta resten. Säkert bra, men inte för mig här och nu.
Jag håller på att plocka ner runt 1000 tegelpannor som är rejält smutsiga och fulla med lavar, alger och mossa. De ska upp på ett nytt hus när det gamla rucklet är ersatt. Jag vet att det går att ta in och skrubba dem i diskhon en i taget, men jag är inte så lockad. Någon som vet om det skulle funka att spruta bort mossan med högtryck; spraya på t ex grönfri och spola bort resten med högtryckstvätten nästa dag? Eller har någon andra bra idéer? Som sagt, helst inte skrubba alla pannorna för hand, då det finns mycket annat att göra.
Kanske sparar jag Musse Pigg.
Jag håller på att plocka ner runt 1000 tegelpannor som är rejält smutsiga och fulla med lavar, alger och mossa. De ska upp på ett nytt hus när det gamla rucklet är ersatt. Jag vet att det går att ta in och skrubba dem i diskhon en i taget, men jag är inte så lockad. Någon som vet om det skulle funka att spruta bort mossan med högtryck; spraya på t ex grönfri och spola bort resten med högtryckstvätten nästa dag? Eller har någon andra bra idéer? Som sagt, helst inte skrubba alla pannorna för hand, då det finns mycket annat att göra.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske sparar jag Musse Pigg.

Logga in
Skapa konto
Vi använde det för att rengöra betongpannor istället för att byta dem när vi byggde till. Ner med pannorna och trava på pall, sen lägga ut så många vi fick plats med på några pallar, dra över med högtryckstvätten och sen spraya med medel. Trava upp dem på annan pall till dagen efter.
Ut med dem igen på pallarna och skrubba av löst med en skurborste på skaft och sen skölja av innan de kunde slängas upp igen.
De har nu legat uppe 7-8 år tillsammans med lite nya pannor och från början var de nya pannorna lite blankare än de andra och det går fortfarande att se viss skillnad men det är inte mycket skillnad på ny beväxtning.
Ut med dem igen på pallarna och skrubba av löst med en skurborste på skaft och sen skölja av innan de kunde slängas upp igen.
De har nu legat uppe 7-8 år tillsammans med lite nya pannor och från början var de nya pannorna lite blankare än de andra och det går fortfarande att se viss skillnad men det är inte mycket skillnad på ny beväxtning.
Alla typer av medel som innehåller Bensaltensid, däribland Grönfri, bygger på att ju längre tid medlet får verka ju bättre blir det.
Man bör aldrig spola tegel-/betongtakpannor med högtryckstvätten.
Borsta bort det mesta av mossan spruta på tex bensaltensid (grönfri)
Man bör aldrig spola tegel-/betongtakpannor med högtryckstvätten.
Borsta bort det mesta av mossan spruta på tex bensaltensid (grönfri)
Hade jag gjort något liknande hade jag nog byggt mig en stabil bänk i rätt höjd men några lister där pannorna ”ligger fast” i höjdled och sen kört med en maskin likt denna.
https://www.bauhaus.se/renovator-sk...X_MS1-G2ajPnJhoC_Z4QAvD_BwE#go-to-description
https://www.bauhaus.se/renovator-sk...X_MS1-G2ajPnJhoC_Z4QAvD_BwE#go-to-description
Jag har egentligen inte bråttom, men inte plats för alla pannorna utspridda samtidigt. Jag kanske ska skippa avspolningen och istället trava dem i högar när de är besprutade. De ska inte läggas tillbaka förrän om flera månader, så de kan få ligga länge och gotta sig innan jag spolar av dem.Demmpa skrev:
Stålborstar känns lite väl riskabelt på gamla tegelpannor. Då får jag nog bita ihop och köra med diskborste lite längre i stället.O Ossian K Olsson skrev:
Jag körde med prylar från www.taksopen.se när jag skrubbade bort mossa på pannorna på taket. Sedan sprutade jag på Takrent, utspädd enligt brux, från Jula och lät det vara. Med tiden (alltså år) blir pannorna renare och även det svarta försvinner.
I ditt fall skulle jag börja med att köra med borste på skruvdragaren, ex
https://www.jula.se/catalog/verktyg...iptillbehor/borstset-for-skruvdragare-027187/ (den hårdare varianten)
Därefter Takrent eller liknande behandling. Låt det vara sen. Spola inte bort! Det blir bättre med tiden med nederbörd osv.
I ditt fall skulle jag börja med att köra med borste på skruvdragaren, ex
https://www.jula.se/catalog/verktyg...iptillbehor/borstset-for-skruvdragare-027187/ (den hårdare varianten)

Logga in
Skapa konto
Därefter Takrent eller liknande behandling. Låt det vara sen. Spola inte bort! Det blir bättre med tiden med nederbörd osv.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Billigaste altanen 2025 – prisjämförelse material till altan hos 6 byggvaruhandlare
Artikelkommentarer -
Trappkoppling , lägga till en smart brytare.
El -
Hur koppla flera taklampor till vägguttag på ett snyggt sätt?
Belysning -
Tak; byta masonit till råspont ?
Tak & Vind -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer