betongtäckmatta och krypgrundsisolering är inte samma produkt. Betongtäckmatta är inte diffusionstätt.

ullberg
Det köper jag, men jag jämförde den med LFS-25, vilken enligt LFS ska användas i kombination med byggplast, vilket får mig att tro att inte heller LFS-25 är diffusionstät, eller omvänt, det spelar ingen roll eftersom jag har plasten också...

/U

EDIT: men det ska ju sägas, att detta (att jag valde en annan produkt) var en bidragande anledning till att jag la lagren i just den ordningen...

Redigerat:
Man kan täta skarvarna med butyltejp och då blir även krypgrundsmattan radontät. Men arbetet lönar sig nog inte - det är nog både billigare, enklare och snabbare att komplettera med plast.

ullberg
och om man jämför specen:

ena leverantören skrev:
* Fukt - RF-stabilisator
* Kondensbarriär
* Bra isolervärde - 0,050 Lambdavärde
* Ångbroms - vattenånga från marken
* Mycket god åldersbeständighet, >50år.
* Hög alkalieresistens
...
X är bestående av högeffektiv Polyeten. Isoleringen är återvinningsbar. Vid brand bildas enbart vatten och koldioxid.
...
* Densitet (kg/m3) 22-25
* Värmekonduktivitet (W/mK) Deklarerat värde, λdekl 0,035-0,050
* Standardformat 1,6 x 50 m alt. 2 x 50 m
* Tjocklek 9-10 mm Yta 80 m2 eller 100m2
* Övrigt Temperaturtålig -80 till + 80 °C
Vs.

andra leverantören skrev:
...Y är en polyetencellplast med goda isoleringsegenskaper...
...Y är åldringsbeständig och tål temperaturer mellan -40 C och +90 C...
...
* Oförnätad extruderad polyeten
* CFC- & HCFC-fri
* Densitet 25 kg/m3 +- 3 kg/m3
* Vattenabsorbtion < 2 vol.-% efter 7 dagar
* Värmeledningsförmåga 0,040 W/mK vid +10 C
* Temperaturstabilitet -40 C till +90 C
* Hög resistens mot lösningsmedel, oljor och andra kemikalier
* Bra värmeisolerande egenskaper
* Bildar endast koldioxid och vatten vid förbränning
* 100% återvinningsbart
...
Inte helt enkelt att se skillnaden - tja förutom:
1) en värmebeständighet i ett område där jag inte är intresserad av det.
2) att man skrivit in ångbroms (notera, inte ångspärr) på den ena (vilket jag inte förstår hur det skulle spela någon roll i kombination med ångspärren i plastfolien)

Jag vidhåller att detta är väldigt lika produkter, kanske är den ena lite mer diffusionstät, men jag är tveksam.

Alla får ju dock välja leverantör fritt.

/U

PS.
'ena leverantören' = LFS
'andra leverantören' = Betongtäck

EDIT: Jag såg föresten att den jag valt var av något som de kallar "superkvalitet", dvs. förnätad polyeten, och då måste den rimligtvis klassas som ångbroms (även om detta nu var oviktigt)

EDIT2 (sorry för förvirringen): glöm det där om förnätad, det var inte alls sådan jag beställde, jag frågade på den och den kom upp när jag sökte bland mailen, det jag faktiskt beställde är från annat håll och inte specat om det är förnätat eller inte, så jag antar oförnätad (men cellstrukturen ser samtidigt väldigt sluten ut för ögat).

När jag ändå är igång lägger jag in ett litet försvarstal för LFS: det kanske låter som att jag rackar ner på dem, det är inte alls meningen, jag har pratat med dem och är väldigt vettiga, och verkar mycket kunniga, hade det inte varit så stor prisskillnad (på just detta, på andra produkter är de säkert konkurrenskraftiga) hade jag beställt från dem, och om jag kommer investera i ex. sorbtionsavfuktare, då kommer de ligga högt på listan av möjliga leverantörer!

Redigerat:
Här var en av dem som pratade om skummet/isoleringen.

www.foamking.se

Ja, det är nog ganska så lika produkter och det skiljer väl inte så mycket i pris heller.
Alltsammans kommer säkert från samma leverantör - NMC i Getinge. Har även hört att DryVent säljer krypgrundsmatta, men det är bara ett rykte. Någon som vet?

Immeln: Snyggt jobbat! :)

Angående skumisolering…
Den har (som det mesta här i livet) både för- och nack-delar… Det största pluset som jag uppfattat det är det smått fantastiska lambda-värdet. Dock måste man vara uppmärksam på diffusionstätheten. Det är inte bra att spruta blindbotten med ett diffusionstätt skum om du även har plast under innergolvet eftersom man då skapar ett utrymme med två ångspärrar. Det finns eventuellt också en diffusionsöppen variant av produkten, men den kommer inte ha lika bra lambdavärde.

Det verkar användas en del i USA. Prova att googla på "spray foam crawlspace" så hittar ni en del träffar.

Där kan man även finnar erfarenheter som denna ( http://basementsolutions.blogspot.se/2009/11/do-not-spray-foam-your-crawlspace.html ) där man avråder från att spraya foam på både kantbalkar och blindbotten eftersom man då stänger in fukt som kommer via kantbalken och resulterar i att bjälklaget att möglar.

RuttenPgaFoam.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

CrawlSpaceCompany har listat några "Bad Practices" när det kommer till krypgrundsisolering som kanske kan vara av intresse att läsa genom:

http://www.crawlspacecompany.com/crawlspace-insulation/bad-insulation-practices/

Hej!

Intressant som du säger att det du köpte hette betongtäckmatta. Jag är nog ganska säker på att det är samma som LSF säljer, för jag uppmärksammade att det stod något liknande på den rulle jag beställde från LSF. :) Det kan ju vara bra för andra att veta!

Jag är dock lite skeptisk till den där skumisoleringen som Ripper nämner. Även om isoleringen inte möglar så är det ju intressant att veta vad fukthalten blir vid träreglarna. Är det ett kompakt isoleringsskum som stelnar och inte alls släpper igenom något vatten underifrån?

Hej igen!

Lite fortsättning. Som man ser på de tidigare bilderna i det här inlägget så var rören isolerade med en jäkla massa glasfiberull som var tejpade runt rören. Jag kände mig duktig och rev bort det och köpte fina rörisoleringsbitar som enkelt sattes på. Men nu någon månad senare så undrar jag om det var så bra beslut. Det verkar bo en hel familj med möss under huset, och deras främsta matkälla är just rörisolering :) Se bilderna nedan. Jag har nu stoppat in ett antal vanliga musfällor laddade med Marabou Japp (Jordnötssmör ska tydligen vara bäst, men det fanns inte i kylen). Och även inköpt två vippbräde-musfångare. Sån man sätter på en hink med vatten. Så går musen upp för att käka, och ramlar sedan snabbt ner i glykolvattnet och drunknar. 4 möss fångade hittils.

IMG_0057.jpg
Skapa konto
IMG_0058.jpg
Skapa konto
IMG_0059.jpg
Skapa konto
IMG_0060.jpg
Skapa konto

Hej igen!

Det verkar som om min krypgrund har blivit mitt nya hobby projekt! :) När nu markarbetet är "färdigt" så gick jag över till att fundera på ventilationen, samt att få lite bättre mätdata över hur det egentligen är därnere under längre perioder. Jag köpte en vanlig väderstation och satte in där nere så att jag kan läsa av värdet uppe i huset, men då blir jag ju tvungen att skriva ner värden vid olika tidpunkter. Dessutom så var mätnogranheten på luftfuktighetsmätarna på runt +/- 10%. Vilket ju heller inte är jättekul.

Ingenjörn i mig satte igång och vips så har jag byggt en krypgrundsmonitor med reglerad fläkt och statestik som sparas på internet. :) Det är en del jobb kvar, men en prototyp sitter nu i krypgrunden på min stuga och fuktstatistik kan man för tillfället följa på följande sida. :)
http://www.surfvind.se/viewKrypgrund2Days.html

I min värld är ju detta en pryl som naturligtvis alla bara längtar efter att få ha i sin ägo. Så för att göra detta till en produkt så jag har tio prototyper här som jag behöver hjälp med att testa. Om det finns någon som är intresserad att mot materialkostnaden köpa en prototyp så kontakta mig på thomas@tna.se. Priset ligger på 900 kr/st.

Vad är det jag bygger?
- Ett tillbehör till Android telefoner!
- Man laddar ner en app gratis från Google Play som styr krypgrundsövervakaren och sedan laddar upp datan till webben där man kan se hur fukten varierar inne i krypgrunden, samt utanför.
- Eftersom man även får temperaturen så får man en bra översikt på vintern om det är risk för att vattenrören fryser eller ej.

I detta prototyp-kit så får man
1 strömadapter
1 krypgrundsmonitor
2 st sensorer (en ute och en i krypgrunden).
2 st 5m kablar för att kunna placera ut sensorerna.
1 st 12V fläkt som man kan montera i en krypgrundsventil om man vill öka ventilationen när det är torrare luft ute än inne. (Notera att det är absolut fuktighet som mäts och inte relativ luftfuktighet. 20 gradig luft som har relativ fuktighet på 50% har mycket mer vatten i sig än 5 gradig krypgrundsluft som har 80% fuktighet!!)

Det man INTE får är en android telefon, utan där får ni ta någon gammal överbliven ni har liggandes. Vid detta laget har väl de flesta (som inte kör Iphone) någon gammal avlagd Android lur liggandes. :D

Hör av er för mer information om ni är intresserade. Antingen här på forumet eller via mail.

KrypgrundsMonitor.jpg
Skapa konto

• Gilla
Timmerö
  • Laddar…
Hej! Intresserad veta hur är läget med din krypgrunden? Känns inga lukt i inomhus miljön? Jag har också krypgrund med tryckimpregnerat syllen med cuprinol.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.