22 049 läst · 40 svar
22k läst
40 svar
Grönaktiga reglar i krypgrunden. Mögel eller impregnering?
För ett tag sedan så startade det upp en firma med just den idéen. Lösningen har väl fått både ris och ros på det här forumet tror jag...Immeln skrev:
http://dryvent.se/
Det ser ut som en genialisk produkt. Kanske blir så att jag får köpa det från er.byggsson skrev:
Men hur viktigt är det egentligen att ta bort jord som ligger på marken nu? Det är ju definitivt den dyraste och svåraste manövern i min torpargrund. Det är ca 40-60 cm djupt och det är ju något jordliknande där Men det verkar inte växa mögel på marken. Räcker det kanske att bara lägga plast och isolering direkt därpå? Det hade ju sparat typ 10 000 i grävkostnader
Fråga två är om jag nu måste/borde ta bort jorden ca 20-30 cm. Går det då att göra med någon sorts torrsug? Eller måste man krypa in och försöka skotta ut det? Det känns ju som ett evighetsarbete som kanske inte är så hälsosamt?
Vad tror du/ni? Om man lägger byggplast och isolering på marken som den är nu och tejpar ordentligt i skarvar och mot murarna, löper jag STOR risk att få mögel under plasten då som sedan sipprar upp och luktar?
Eller kan jag kanske lika gärna bara lägga på lite singel på marken utan att ta bort något?
Sista frågan, vad menar man egentligen med "Jord"? Jag kan ju inte gräva mig ner till berggrunden
Jag tror att du överdriver problemet med krypgrund om stugan är byggd på 70-talet och
fortfarande står kvar är det inga stora problem med fukt.
Ser på en av bilderna en stor sten om den känns torr ingen kondens på så är det ok!
Problemet med krypgrund är när varmare fuktig luft kommer in och avkyls i den svalare grunden
i en sommarstuga kan man öka antalet ventiler så att luftomsättningen/ventilationen ökar
"jord" är blandning där växtlighet kan gro/växa innehåller näring
mvh pr95
fortfarande står kvar är det inga stora problem med fukt.
Ser på en av bilderna en stor sten om den känns torr ingen kondens på så är det ok!
Problemet med krypgrund är när varmare fuktig luft kommer in och avkyls i den svalare grunden
i en sommarstuga kan man öka antalet ventiler så att luftomsättningen/ventilationen ökar
"jord" är blandning där växtlighet kan gro/växa innehåller näring
mvh pr95
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänkte jag skulle återkomma med lite autentiska bilder från min krypgrund nu innan vi gör något åt det. Bild 4 är garanterat mögel då jag nu sett att det läcker lite från vaskens avloppsvatten :-/ Men på det stora hela ser det väl inte så sjukt ut, då alla andra skivor i taket ser friska ut. Några spindelkokonger i taket men dom ska snart torkas ut.
Vad säger experterna, behöver jag vara mer orolig?
Ser nog ut som krypgrunder brukar, åtminstone är det väldigt likt den jag har här. Nej, jag tror inte du behöver skotta ut 20 cm av underlaget och ersätta med något finare, förutsatt att det är krypbart överallt. På med plasten bara. Om underlaget är grovt (makadam) är det möjligen idé att lägga någon geotextil under plasten för att det ska gå att krypa utan att göra alltför många hål i plasten. Det önskar jag att jag hade...
Att kolla den läckan du vet finns är en bra idé men har den torkat ordentligt skulle jag inte besvära mig med att byta omkringliggande delar. Mögel gör ingen skada eftersom du inte bor därnere, men rötande svamp är värre.
Kolla övriga rör när du ändå är där nere. De där gummitätningarna verkar inte hålla hur länge som helst..
Spindlarna tror jag försvinner när man tätar ventilerna (och andra öppningar). Jag hade något dussin spindlar innan jag tätade - de höll mest till vid ventilerna - och idag var det bara en. Undrar vad den levde på..
Att kolla den läckan du vet finns är en bra idé men har den torkat ordentligt skulle jag inte besvära mig med att byta omkringliggande delar. Mögel gör ingen skada eftersom du inte bor därnere, men rötande svamp är värre.
Kolla övriga rör när du ändå är där nere. De där gummitätningarna verkar inte hålla hur länge som helst..
Spindlarna tror jag försvinner när man tätar ventilerna (och andra öppningar). Jag hade något dussin spindlar innan jag tätade - de höll mest till vid ventilerna - och idag var det bara en. Undrar vad den levde på..
Tjenare Svartöra!
Vet inte om jag kommer täta ventilerna då det väl kräver att man även har en luftavfuktare som alltid står och går, och då det bara är en sommarstuga så hade det varit bättre om det räckte med isolering och lagom med luftgenomsläpp.
Jag har nog bestämt mig för att gräva bort ett litet lager jord ändå och fylla på med något sterilt material (grus/singel/etc). Min närmaste grusterminal tyckte jag kunde använda Gjutgrus (0-6mm) kross, den var ju billigast. Men frågan är om det är rätt? Behöver det inte vara lite mer grovt grus, typ singel?
Sista frågan (? :-D) är nu vilket som är bäst. av att lägga plast underst och sedan grus därpå, eller grus, plast och sedan isolering? Jag läste någonstans att det är risk att det blir mögel under plasten om man inte har grus under och att det då kan tränga upp och lukta illa.
vänligen
Thomas
Vet inte om jag kommer täta ventilerna då det väl kräver att man även har en luftavfuktare som alltid står och går, och då det bara är en sommarstuga så hade det varit bättre om det räckte med isolering och lagom med luftgenomsläpp.
Jag har nog bestämt mig för att gräva bort ett litet lager jord ändå och fylla på med något sterilt material (grus/singel/etc). Min närmaste grusterminal tyckte jag kunde använda Gjutgrus (0-6mm) kross, den var ju billigast. Men frågan är om det är rätt? Behöver det inte vara lite mer grovt grus, typ singel?
Sista frågan (? :-D) är nu vilket som är bäst. av att lägga plast underst och sedan grus därpå, eller grus, plast och sedan isolering? Jag läste någonstans att det är risk att det blir mögel under plasten om man inte har grus under och att det då kan tränga upp och lukta illa.
vänligen
Thomas
Så här har jag förstått att man brukar göra:
Lägg dräneringslagret underst. Om möjligt, köp Singel, dvs naturligt rundat naturgrus, och undvik makadam. Makadam har sina fördelar om du ska packa och belasta ytan, men det är inte fallet i din krypgrund. Om du häller ner makadam där nere kommer du göra tusentals hål i plasten när du är där nere och kryper runt.
Efter det kan man ju fundera på vilken ordning man ska ha ångspärren och cellplastisoleringen. När man isolerar vanliga väggar/tak i hus så är nyckelregeln att ångspärren alltid ska sitta närmast husets insida, (dvs den varma sidan), och isoleringen närmare väggens utsida, för att undvika att man får kondensbildning i väggen.
Dock i krypgrundar burkar man av någon anledning göra tvärt om... dvs lägga isoleringen innerst...
Lägg dräneringslagret underst. Om möjligt, köp Singel, dvs naturligt rundat naturgrus, och undvik makadam. Makadam har sina fördelar om du ska packa och belasta ytan, men det är inte fallet i din krypgrund. Om du häller ner makadam där nere kommer du göra tusentals hål i plasten när du är där nere och kryper runt.
Efter det kan man ju fundera på vilken ordning man ska ha ångspärren och cellplastisoleringen. När man isolerar vanliga väggar/tak i hus så är nyckelregeln att ångspärren alltid ska sitta närmast husets insida, (dvs den varma sidan), och isoleringen närmare väggens utsida, för att undvika att man får kondensbildning i väggen.
Dock i krypgrundar burkar man av någon anledning göra tvärt om... dvs lägga isoleringen innerst...
Medlem
· Västra Götaland
· 7 inlägg
Håller med byggsson - om plasten blir punkterad så kommer den inte att hålla något vatten och då är funktionen borta. Jag hade nog struntat i makadam om det är svårt att få tag i singel och istället lagt plast och sedan en kyrpgrundsmatta ovanpå. Det finns på rulle som man bara rullar ut. Ser ut ungefär som liggunderlag.
Hej alla igen!
Jag har varit dålig på att fota, men tänkte ändå lägga upp två bilder på hur det ser ut när det är nästan klart.
Nu har jag skottat ut ca 10-20 cm jord under dessa 50 kvm liggandes på knä Och därefter skottat in 5-10 cm singel igen och krattat ut den fint. Bara det gjorde att det blev riktigt mysigt nere i grunden. Nästan så att man funderade på att ta ner en flaska vin och hänga där...men bara nästan.
Sen rullade jag ut krypgrunsisoleringen och tejpade den med åldersbeständig byggtejp. Det kan vara en av de allra sämsta tejper jag stött på. 1 vecka efter tejpandet så hade 90 procent av allt tejpande lossnat! Det kan ju hända att den bara fäster på den åldersbeständiga byggplasten iofs.
Nåväl. Plasten kom aldrig på i år, men tanken är att lägga den ovanpå istället för under krypgrundsisoleringen, detta eftersom jag fått tips här om att plasten kanske annars går sönder lätt mot alla vassa stenar.
Ett icke vetenskapligt resultat av detta är ivaf att fuktigheten ser ut att ha minskat ca 5-8% (typ samma dag som isoleringen lades på. Plasten åker på när det blir vår, och sen får vi se hur luftfuktigheten håller sig nästa år.
Tack för många bra tips.
/Thomas
Jag har varit dålig på att fota, men tänkte ändå lägga upp två bilder på hur det ser ut när det är nästan klart.
Nu har jag skottat ut ca 10-20 cm jord under dessa 50 kvm liggandes på knä Och därefter skottat in 5-10 cm singel igen och krattat ut den fint. Bara det gjorde att det blev riktigt mysigt nere i grunden. Nästan så att man funderade på att ta ner en flaska vin och hänga där...men bara nästan.
Sen rullade jag ut krypgrunsisoleringen och tejpade den med åldersbeständig byggtejp. Det kan vara en av de allra sämsta tejper jag stött på. 1 vecka efter tejpandet så hade 90 procent av allt tejpande lossnat! Det kan ju hända att den bara fäster på den åldersbeständiga byggplasten iofs.
Nåväl. Plasten kom aldrig på i år, men tanken är att lägga den ovanpå istället för under krypgrundsisoleringen, detta eftersom jag fått tips här om att plasten kanske annars går sönder lätt mot alla vassa stenar.
Ett icke vetenskapligt resultat av detta är ivaf att fuktigheten ser ut att ha minskat ca 5-8% (typ samma dag som isoleringen lades på. Plasten åker på när det blir vår, och sen får vi se hur luftfuktigheten håller sig nästa år.
Tack för många bra tips.
/Thomas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "byggtejp"
Byggtejp
Byggtejp är ett mångsidigt verktyg som varje hantverkare bör ha till hands. Den är stark, hållbar och lätt att använda och klarar de tuffa kraven på byggplatser. Byggtejp används ofta för att säkra och täta olika material, för att
Läs mer
Hej!
Jag köpte 1 st. rulle 1,6 x 50m = 80m2 (inkl frakt Max. 50 mil från Halmstad 2.425
Och det beställdes från http://www.lfs-web.se/Krypgrundsisolering.htm
/Thomas
Jag köpte 1 st. rulle 1,6 x 50m = 80m2 (inkl frakt Max. 50 mil från Halmstad 2.425
Och det beställdes från http://www.lfs-web.se/Krypgrundsisolering.htm
/Thomas
Ok tack.
Funderar också på att isolera grunden så småningom.
Har tidigare tätat och isolerat alla ventiler. Satt in en avfuktare woods ds15 (är för liten för min grund) samt utsug 3 timmar per dygn.
Slang ut för vattnet.
Men skulle även vilja testa vad som händer med isolering. Dock behöver jag 2 rullar
Funderar också på att isolera grunden så småningom.
Har tidigare tätat och isolerat alla ventiler. Satt in en avfuktare woods ds15 (är för liten för min grund) samt utsug 3 timmar per dygn.
Slang ut för vattnet.
Men skulle även vilja testa vad som händer med isolering. Dock behöver jag 2 rullar
Jag har ännu inte mätt förbrukning på denna. Ska köpa en mätare.
Men den kostar säkert runt 200-300 kr månaden.
Problemet i sig är att jag har 140kvm yta med ca 180cm höjd.
Woods ds15 är inte tänkt för dessa ytor vilket gör att den går konstant.
Skulle behöva en till eller en kraftigare.
Dock tycker jag tesultatet är bra. Ligger och pendlar mellan 60-70% fuktighet. Snitt 65%.
Idag ligger det på 64% med en temp på 8 grader. Så långt ifrån risk för mögel. Men den avfuktar mindre och sämre vid lägre temperaturer.
Så slutresultatet är jag nöjd med.
Har uppmärksammat ny skummisolering som gör att man kan skita i fuktigheten i krypgrunden. För denna kan inte mögla.
Verkar jäkligt bra.
Kostnaden ska enligt dem tjänas in på 5-7 år genom varm grund = varmare hus.
Trygghetsvakten har jag läst om i flera dygn, även pratat med dem.
Dock tror jag inte på att effekten blir speciellt bra. Driftkostnaden för denna verkar också bli dyr.
Så mina tankar har varit följande.
1: täta + avfuktare. Billigt och enkelt. Krävs lite tillsyn.
2: sorptionsavfuktare. Dyrt och dyr drift. Klarar sig själv.
3: trygghetsvakten. Känns osäkert.
4: ny skummisolering. Dyr första kostnad. Underhållsfritt och inga driftkostnader.
Men den kostar säkert runt 200-300 kr månaden.
Problemet i sig är att jag har 140kvm yta med ca 180cm höjd.
Woods ds15 är inte tänkt för dessa ytor vilket gör att den går konstant.
Skulle behöva en till eller en kraftigare.
Dock tycker jag tesultatet är bra. Ligger och pendlar mellan 60-70% fuktighet. Snitt 65%.
Idag ligger det på 64% med en temp på 8 grader. Så långt ifrån risk för mögel. Men den avfuktar mindre och sämre vid lägre temperaturer.
Så slutresultatet är jag nöjd med.
Har uppmärksammat ny skummisolering som gör att man kan skita i fuktigheten i krypgrunden. För denna kan inte mögla.
Verkar jäkligt bra.
Kostnaden ska enligt dem tjänas in på 5-7 år genom varm grund = varmare hus.
Trygghetsvakten har jag läst om i flera dygn, även pratat med dem.
Dock tror jag inte på att effekten blir speciellt bra. Driftkostnaden för denna verkar också bli dyr.
Så mina tankar har varit följande.
1: täta + avfuktare. Billigt och enkelt. Krävs lite tillsyn.
2: sorptionsavfuktare. Dyrt och dyr drift. Klarar sig själv.
3: trygghetsvakten. Känns osäkert.
4: ny skummisolering. Dyr första kostnad. Underhållsfritt och inga driftkostnader.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 896 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 896 inlägg
Vad är detta för skumisolering? fyller man hela grunden med den eller? har du någon länk?Ripper500 skrev:Har uppmärksammat ny skummisolering som gör att man kan skita i fuktigheten i krypgrunden. För denna kan inte mögla.
Verkar jäkligt bra.
Kostnaden ska enligt dem tjänas in på 5-7 år genom varm grund = varmare hus.
[...]
4: ny skummisolering. Dyr första kostnad. Underhållsfritt och inga driftkostnader.
Jag kör för övrigt med samma lösning, dock med plast (och den underst, jag valde det för att jag inte ville att "liggunderlaget" skulle ligga i direkt kontakt med väta, även om det inte ska suga vatten tänkte jag mig att det kanske är bättre att ta de säkra före det osäkra.
Mitt liggunderlag är dock inte köpt som krypgrundsisolering utan betongtäckmatta, och då faller priset något. Jag _tror_ att det är exakt samma produkt, även om ex. LFS är lite hemlighetsfulla på den fronten (helt ok tycker jag, de ska väl också tjäna pengar, men då de kunde inte förklara för mig vad som skiljde deras produkt från btg-täck så valde jag billigare alternativet).
Jag har någon billig avfuktare, typ bauhaus / jula, men det funkar bra för att hålla nere fuktigheten, ligger på knappa 60%, lite onödigt lågt men jag har inte orkat krypa in och justera hygrostaten, det kommer nog så småningom. Har haft i den från början så jag vet inte vad det skulle lägga sig på om den inte stod där, men man kan se på grafen över rel. luftfuktighet att den arbetar, så högre i alla fall.
/U