Ledsen om du tar illa upp. Som jag skrev tror jag inte att just du menar illa.
Citatet har en avsändare. Även om det inte används i exakt samma kontext så ekar Herman bakom orden.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
brunsmetning
Det som gör att ondska kan komma igen efter en tid när minnen bleknat är att sådan som jag tiger istället för att dra upp smutsen i ljuset när vi ser den. Att vara på vakt även mot sig själv är nyttigt. Attityder trubbas av. Gränser flyttas fram. När det händer mig vill jag veta. Den dag jag citerar Goebbels eller Idi Amin utan att veta om det kommer jag inte klaga på brunsmetning.
Mvh Findus

Claes Sörmland
findus42 findus42 skrev:
Ledsen om du tar illa upp. Som jag skrev tror jag inte att just du menar illa.
Citatet har en avsändare. Även om det inte används i exakt samma kontext så ekar Herman bakom orden.

Det som gör att ondska kan komma igen efter en tid när minnen bleknat är att sådan som jag tiger istället för att dra upp smutsen i ljuset när vi ser den. Att vara på vakt även mot sig själv är nyttigt. Attityder trubbas av. Gränser flyttas fram. När det händer mig vill jag veta. Den dag jag citerar Goebbels eller Idi Amin utan att veta om det kommer jag inte klaga på brunsmetning.
Mvh Findus
Då kanske det är på sin plats att förtydliga att uttrycket i populärkulturella sammanhang betyder att ta strid mot något på ett kraftfullt sätt. Det används alltså inte brett i samhället som ett uttryck som sprids för att flytta gränser mot nazism eller trubba av attityder mot detsamma. Det är helt enkelt ett slagkraftigt uttryck.

P
findus42 findus42 skrev:
Ursäkta ett OT inlägg. Men som historieintresserad studsar jag till när någon lite sådar som av en tillfällighet citerar Herman Göring.
Han lär ha sagt "när jag hör ordet kultur osäkrar jag min revolver". Det är förstås en ren spekulation från min sida, men i Görings fall antar jag att han hade ett djupt förakt för intellektuella, regler och alla som ansåg att saker är mer komplicerade än att sunt förnuft räcker för att bestämma över ett land. Eller för den delen en bostadsrättsförening. Tror inte illa om er i den här diskussionen men sådana här direkta paralleller från en mörk historia ger mig impulsen att slipa mina knivar och yxor och vara redo...
Mvh Findus
Lite kuriosa: citatet brukar ibland tillskrivas Hermann Göring (eller någon annan högt uppsatt nazist), men kommer i själva verket från pjäsen Schlageter av Hanns Johst (som förvisso var nazist, men inte i ledande ställning).
På originalspråket osäkrar rollfiguren Friedrich Thiemann sin Browning, som inte är en revolver utan en pistol. :)

"När jag hör ordet pistol osäkrar jag min kultur!" – Tuli Kupferberg

Redigerat:
Det du tar upp är mycket riktigt första träff via Google numera. Någon har funnit det viktigt att, på något sätt, förminska citatets effekt på samtiden genom att tillskriva det en mindre prominent skurk.
Även om det i Görings fall är lånta fjädrar så är det fortfarande en nazist.
I skriftliga rester från ww2 går den ursprungliga källan inte att se.
Öppna böcker om världspolitik i karikatyrer från 1939-1945, utgivna av Världspressens Förlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snälla. Lägg ner...
Tycker ni verkligen att rätten att citera nazister är en kulle värd att försvara.
Mvh Findus

P
Varför blev du irriterad? Att ge citatet rätt upphovsman är inte att förminska dess effekt. Det är korrekt historieskrivning.
Upphovsmannen var också nazist, vilket jag påpekade. Han var även en av NSDAP uppburen konstnär.

Göring sågs ibland som en lite lustig figur (vilket det förstås visade sig att han inte var), så det var väl opportunt att tillskriva honom tillspetsade uttalanden som han inte hade gjort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.