Det är möjligt, med närmare 800 inlägg orkar jag inte titta igenom alla, men jag minns att i alla fall de första kartorna var maskade.

Och annars kan ju rådet gälla TS också: även om alla berörda parter skulle känna igen frågan om de ser tråden bör du i.mnte lägga upp exempelvis fastighetsbeteckning eller ö-namn som lätt kommer upp vid en googling.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Härnösand Lungön 1:199 är fastigheten som ni har mellan er tomt och havet.
Det är en dam boende i Härnösand som är ägare av strandremsan och marken runt er fastighet. Troligen även på den fastigheten som källan ligger.
Japp vi känner henne :)
 
GoC GoC skrev:
Du kan aldrig stå som ägare på herbret, det är vid en sån fråga som det verkar att ni ändå inte har koll.
Det är ett fastighetstillbehör och kan aldrig ”brytas loss” till en byggnad på ofri grund.
Enda möjligheten är att in mor skänker dig sin 1/3 del i fastigheten. Då kommer du äga 1/3 i herbret likaväl som i din trevliga systers hus.
Här tror jag bara det är ett missförstånd.

Det som menas är säkerligen att modern inte nyttjar det huset längre, och att najks därmed "gjort det till sitt" även om ägandeskapet fortfarande rent formellt är som del i helheten.
 
Så är det troligen
Men det är fort gjort att gå bort sig i mitt och ditt, när det handlar om vårt, i en sådan här uppblossande konflikt. Speciellt som det har byggts helt vilt utan en tanke på varesig strandskydd eller byggnadslov.
 
Hur går det för dig (och släkten)?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Hur går det för dig (och släkten)?
M MetteKson skrev:
Hur går det för dig (och släkten)?
Stiltje just nu, vi har fått papper från advokaten, och skall lämna in dessa!

I övrigt har vi inte hunnit mycket längre, har skickat all korrespondens vi fått till henne.

Släktingarna stannar max 2v till (ca) innan de packar och åker hemmåt,
det känns skönt i alla fall.. man känner sig som ett stressat inträngt djur i bur.
 
N najks skrev:
Stiltje just nu, vi har fått papper från advokaten, och skall lämna in dessa!

I övrigt har vi inte hunnit mycket längre, har skickat all korrespondens vi fått till henne.

Släktingarna stannar max 2v till (ca) innan de packar och åker hemmåt,
det känns skönt i alla fall.. man känner sig som ett stressat inträngt djur i bur.
Låter som om det inte är bra alls.
Jag tror faktiskt detta inte kommer få ett lyckligt slut. Vad skall till för att det skall bli som förr? Även om Gladmostern säljer och det flyttar in en ny granne så tror jag inte det kommer bli som förr. Bästa för er vore nog att bjuda ut hela fastigheten på öppna marknaden och checka ut från stället. Ta pengarna och köpa ett nytt helt eget ställe, till trots nostalgi och affektionsvärde.
Det har blivit min inställning för vårt gemensamt ägda sommarställe med fem boningshus på 10.000m2. Vi har det så länge vi orkar och vill, sedan så måste allt säljas som en enhet. Blir fullkomligt omöjligt att klyva och att sälja ”mitt hus” med 15m till släktingarnas på båda sidor.
 
GoC GoC skrev:
Låter som om det inte är bra alls.
Jag tror faktiskt detta inte kommer få ett lyckligt slut. Vad skall till för att det skall bli som förr? Även om Gladmostern säljer och det flyttar in en ny granne så tror jag inte det kommer bli som förr. Bästa för er vore nog att bjuda ut hela fastigheten på öppna marknaden och checka ut från stället. Ta pengarna och köpa ett nytt helt eget ställe, till trots nostalgi och affektionsvärde.
Det har blivit min inställning för vårt gemensamt ägda sommarställe med fem boningshus på 10.000m2. Vi har det så länge vi orkar och vill, sedan så måste allt säljas som en enhet. Blir fullkomligt omöjligt att klyva och att sälja ”mitt hus” med 15m till släktingarnas på båda sidor.
Saken är ju den att ingen i vår familj direkt längre bryr oss om släktens sammanhållning (av förklarliga skäl)

Eftersom vi vill bo kvar, så är det ju den som säljer som kommer få det kämpigt med att hitta någon som är villig att ha så pass nära till grannar.. i dagsläget är i princip vad som helst bättre än nuvarande granne.
 
Herregud. Läst stora delar av tråden nu.

Hur de än blir känns det som du kommer bli en stor förlorare på detta.

1. Stressad genom processen
2. Tar allt personligt
3. Ovän med släkten
4. Gjort massa fuskbyggen på huset som såklart till slut uppdagas
5. Lägger ner en helvetes massa pengar i det.

Det är väl inte ens säkert att båda flyttar? Ska du gå varje dag i framtiden med dessa grannar och ha de så?

Jag förstår faktiskt varför du inte bara tvångförsäljer fastigheterna och bara köper en annan tomt på ön om de e så viktigt. För de ”sentimentala” med tomten måste väl för all del vara borta med den här delningstvisten.
Pengar blir de ju samma?
 
V VetarN skrev:
Herregud. Läst stora delar av tråden nu.

Hur de än blir känns det som du kommer bli en stor förlorare på detta.

1. Stressad genom processen
2. Tar allt personligt
3. Ovän med släkten
4. Gjort massa fuskbyggen på huset som såklart till slut uppdagas
5. Lägger ner en helvetes massa pengar i det.

Det är väl inte ens säkert att båda flyttar? Ska du gå varje dag i framtiden med dessa grannar och ha de så?

Jag förstår faktiskt varför du inte bara tvångförsäljer fastigheterna och bara köper en annan tomt på ön om de e så viktigt. För de ”sentimentala” med tomten måste väl för all del vara borta med den här delningstvisten.
Pengar blir de ju samma?
Det finns några bitar som jag känner att jag behöver förklara närmare

1. stressad är jag inte, eftersom jag släppt allting till ett ombud
2. förklara gärna vad du menar med "ta det personligt",
enkelt sett är det ju svårt att inte ta det personligt när en person ordagrant säger "om ni inte skriver på detta så gör jag såhär och såhär" ?

3. ovän med släkten (i detta fall en person), har föga betydelse nu när denna tänker sälja (då man dessutom bor geografiskt ca 45mil från varandra så är det inte direkt så att man råkar på varandra dagligen)

4. huset har inga fuskbyggen i sig, utan det är friggebodarna det gäller!

I detta fall så behöver inte båda flytta, utan endast den som försöker skapa kontrovers, och i detta fall så blir ju utgången just detta..

De senaste 15 åren har det funnits totalt 3 objekt till salu på ön!

Inget av dessa objekt var direkt intressanta pga skick och läge,
det hade inte varit görbart att behöva köra runt hela ön för att ta sig till stugan..

Det sentimentala är borta med delningstvisten?

Delas tomten så är problemet ur världen i mina ögon, tomten (eller rättare sagt vår del av marken) kommer fortfarande vara lika betydelsefull för min del (som inte tänker ur rent ekonomisk synpunkt nu)

Tveksamt om pengarna skull "bli samma", eftersom marken i sig troligen skulle gå loss på 300k +
Sedan byggnader till det, och all interiör etc (kanske 250 - 400k ytterligare)
 
  • Gilla
CIW och 3 till
  • Laddar…
C
Har för mig att man kan överlåta fastighetstillbehör utan att fysiskt skilja det från fastigheten så att det gäller mellan parterna. Dock gäller det inte vid exekutiv försäljning eller gentemot en köpare i god tro.
 
Liten uppdatering såhär på början av hösten..

lugnt och fridfullt ute i stugan då alla "grannar" åkt hem, så man passar på att njuta av hemfriden!

det blev så att min mor till slut skrev på papperen - men vänta lite innan ni skriver något..

enligt advokaten som kommer deras "önskemål" eller det papper min mor skrev på inte ha någon relevans alls, eftersom de tidigare ägarna inte finns i livet, och hembudsklausulen finns med i gåvobrevet så krävs det något som heter "permutation" (om jag minns rätt), och alltså något som man då måste ansöka om via kammarkollegiet.

detta är något som i stort sett aldrig går igenom enligt henne, och hon om någon bör ju veta!

jag förstår min mor, att bli hackkyckling och känna sig utpressad kan inte alls vara trevligt,
men nu har hela vår familj sagt upp bekantskapen med "motparten" också, och advokaten får agera buffertzon

enligt mig så kan "grannen" gått få gå och tro att allt fallit henne i händerna, och det blir nog en mindre trevlig överraskning när hon väl inser att det papper hon skattar så högt inte är värt mer än Lambi hos Ica.
 
  • Gilla
Simon Traktor och 2 till
  • Laddar…
Tycker det spontant låter som om ni fått dåliga råd. Det säger jag utifrån tron att tidigare avtal och förbehåll inte skulle hållit rättsligt (vilket jag förstås inte vet säkert). Utifrån den situation trodde mostern att hon var bunden av avtalet utan att kanske vara det. Nu tror hon att hon inte är det (även nu eventuellt felaktigt).

Och det din mor gjort är att lova någonting som det eventuellt inte är upp till henne att bestämma.

Jag har mycket svårt att se att det här gjort något bättre.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tycker det spontant låter som om ni fått dåliga råd. Det säger jag utifrån tron att tidigare avtal och förbehåll inte skulle hållit rättsligt (vilket jag förstås inte vet säkert). Utifrån den situation trodde mostern att hon var bunden av avtalet utan att kanske vara det. Nu tror hon att hon inte är det (även nu eventuellt felaktigt).

Och det din mor gjort är att lova någonting som det eventuellt inte är upp till henne att bestämma.

Jag har mycket svårt att se att det här gjort något bättre.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tycker det spontant låter som om ni fått dåliga råd. Det säger jag utifrån tron att tidigare avtal och förbehåll inte skulle hållit rättsligt (vilket jag förstås inte vet säkert). Utifrån den situation trodde mostern att hon var bunden av avtalet utan att kanske vara det. Nu tror hon att hon inte är det (även nu eventuellt felaktigt).

Och det din mor gjort är att lova någonting som det eventuellt inte är upp till henne att bestämma.

Jag har mycket svårt att se att det här gjort något bättre.
Vi ser det lite som att slänga ett ben till en skällande hund, vi får tyst på henne tills vidare..

Situationen därute var ohållbar som hon plöjde på, och att skriva på ett avtal som ändå inte är värt något i längden spelar ju ändå ingen roll - det finns ingen som håller rent juridiskt i det lilla papper "grannen" vill ha påskrift på.

Ser det som att man lovar "jodå du får parkera på valfri sida av gatan oavsett datum", och när du ändå får böter så får du ju skylla dig själva som inte tog reda på fakta.. utan valde att gå helt på vad du själv hört och trott.
 
Jo, jag förstår poängen. Men om ni skenbarligen gav henne rättigheter hon redan hade men som hon trodde att hon inte hade har ni ju försvagat er position.

Och skulle det finnas intresse av att i framtiden återknyta syskonrelationen blir det knappast lättare om man medvetet förlett någon.

Men, men, tar det er till en snabbare/enklare klyvning av fastigheten är det kanske bra.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.