N najks skrev:
Alla tre har varsitt "huvud-boende" från början.

Vårt herbre är ca 8x5m

Vår familj har även 3 friggebodar + carport

Friggebodar är 9+9+15m2

Vidare sänkte jag ned en liten bastu ca 80cm ned i marken nedanför vårt hus, taket på denna är ca 1.2m över marknivå

Systern har utöver huvudhus på ca 40m2 + även två friggebodar (10+15m2)

Brodern har huvudhus på ca 40m2 + ett lika stort hus till + en stor förråddbyggnad lika stor som huvudhuset + 2 friggebodar (10+15m2) + en gäststuga på ca 15-20m2 (denna uppfördes på marken samtidigt som vårt herbre)

Vad bygglov beträffar så vet jag inte om alla har det för alla byggnader på plats.
Dom tre delägarna har lika stort ansvar för att det finns bygglov om det krävs. Om ni har byggt svart på mittomten så är din morbror och moster lika ansvariga för dessa byggnader som ni själva. Tveksam om man kan söka bygglov utan att alla delägare skriver på. Sannolikt är väl de flests av komplementbyggnaderna svartbyggen,, men preskriberat. Skriv inte på, tag kontakt med jurist, ni är alldeles för osams för att lösa detta själva.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Missade det..

Våra gör det inte, jag tror min lilla bastu ligger precis vid 100m från strandkant

Morbrodern har nog i stort sett nästan alla byggnader närmre strandkant än 100m - iaf var det på nätten att han fick bygglov för sitt stora 40m2-förråd just pga strandskydd - och ett av boningshusen ligger till och med ännu närmre vattnet

Systern har en sjöbod/förråd på ca 15-20m2 som hon delar med morbrodern - den ligger Max 20m från strandkant (vår familj nyttjar den inte alls!)

Hur vet man om det är detaljplanelagt?

Spelar det roll/gör skillnad att detta är på en ö och inte fastland? Det finns inga vägar hit eller liknande, så det är ju i stort sett bara vi sommarstugeägare som är här
Intressant. Råder det strandskydd och det är på 100 meter (och inte utökat upp till 300) så ligger dina byggnader på rätt sida gränsen vad gäller dispens, förutom bastun kanske. Då är dina släktingars byggnader mer tveksamma vad gäller den frågan. Vi vet inte säkert om strandskyddet är utsläck eller om släkten fått dispensen och på vilka grunder, och utan den informationen går det inte att säga om deras byggnader står där lagligt. Om det nu är så att något ”inte står rätt till där” så har din mor som delägare även en del av det ansvaret, men risken att era byggnader skulle råka illa ut i strandskyddsfrågan är mindre. Om inte dina släktingar har sina papper i ordning skulle jag bedöma att de är de som skulle kunna förlora en hel del på att kontakta byggnadsnämnden.

Jag vill poängtera att det jag skriver här är erfarenheter från min kommun, även om lagstiftningen är densamma i hela landet så görs olika tolkningar och bedömningar i kommunerna.

Du ringer kommunen och frågar om fastigheten omfattas av någon detaljplan.

Det finns många parametrar att ta hänsyn till kring strandskydd och det är svårt att förklara, men är du intresserad finns information på Länsstyrelsens hemsida.
 
GoC GoC skrev:
Finns inget behov av att ta till hot mm för din moster. Hon kan helt sonika be om klyvning.
Eller enklast är om din mor ber om klyvning. Det finns inget behov av att alla delägare av en samägd fastighet skall skriva på.
Om nu hon, enligt din beskrivning endast är ute efter att tillskansa sig mest möjligt, så bör din mor be om klyvning. Då delas fastigheten så att alla delar får likvärdigt värde
Jo hon har ju uttryckt att hon kommer att sälja framöver eftersom hennes barn inte vill ta över..

Jag ser inte någon annan anledning än att hon vill tillskansa sig mycket mark för att få ett bra pris vid en försäljning

Mamma har hela tiden påtalat att hon vill att det skall ske en klyvning. Jag själv förde det på tal redan för 13år sedan då de ärvde marken härute..

Anledningen till att hon just nu tar till hot/utpressning och direkt verbalt kränker min mor är endast för att hon vill att morfars avtal direkt skall ogiltigförklaras!
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Dom tre delägarna har lika stort ansvar för att det finns bygglov om det krävs. Om ni har byggt svart på mittomten så är din morbror och moster lika ansvariga för dessa byggnader som ni själva. Tveksam om man kan söka bygglov utan att alla delägare skriver på. Sannolikt är väl de flests av komplementbyggnaderna svartbyggen,, men preskriberat. Skriv inte på, tag kontakt med jurist, ni är alldeles för osams för att lösa detta själva.
Du kan söka bygglov utan att alla delägare skriver på, men samtliga delägare ska informeras (av kommunen) att bygglov är inlämnat/beviljat.

Jag är osäker på hur det är med strandskyddsdispens.
 
N najks skrev:
Ungefär endast den saken, anser själv att hot och utpressning är ett riktigt djävla bottenmärke!

Skall börja med att imorgon söka rätt på en jurist som är utbildad inom liknande ärenden
Gör så, samla information och kunskap, det är mer värt än kränkningar och hot.
 
M MetteKson skrev:
Intressant. Råder det strandskydd och det är på 100 meter (och inte utökat upp till 300) så ligger dina byggnader på rätt sida gränsen vad gäller dispens, förutom bastun kanske. Då är dina släktingars byggnader mer tveksamma vad gäller den frågan. Vi vet inte säkert om strandskyddet är utsläck eller om släkten fått dispensen och på vilka grunder, och utan den informationen går det inte att säga om deras byggnader står där lagligt. Om det nu är så att något ”inte står rätt till där” så har din mor som delägare även en del av det ansvaret, men risken att era byggnader skulle råka illa ut i strandskyddsfrågan är mindre. Om inte dina släktingar har sina papper i ordning skulle jag bedöma att de är de som skulle kunna förlora en hel del på att kontakta byggnadsnämnden.

Jag vill poängtera att det jag skriver här är erfarenheter från min kommun, även om lagstiftningen är densamma i hela landet så görs olika tolkningar och bedömningar i kommunerna.

Du ringer kommunen och frågar om fastigheten omfattas av någon detaljplan.

Det finns många parametrar att ta hänsyn till kring strandskydd och det är svårt att förklara, men är du intresserad finns information på Länsstyrelsens hemsida.
Jag tror att jag imorgon skall mäta upp exakt avstånd från strandkant till min bastu - jag är relativt säker på att det är minst 100m

Och den ligger definitivt mer än 4.5m från övriga grannars byggnationer, samt att den inte är större än en vedbod rent höjdmässigt då den är nedgrävd
 
Karlia
Och klyvning räcker det ju med att en delägare begär enligt Gocs länk ovan. Tills det är gjort är ni alla ansvariga för ev svartbyggen.
 
N najks skrev:
Ja systern är verkligen i sitt esse och tar till alla medel just nu, ärekränkning skulle man kunna säga.

Rätt och slätt säger hon ju att "skriver ni inte på papperen/avtal då blir det dessa påföljder" osv
Tycker inte att ni ska skriva på något, äger man marken tillsammans så har man rätt att klaga över vad som får byggas på marken. Det innebär inte heller att de kan vänta med sitt klagomål hur länge som helst. Även bygglov har grannarna 4 veckor på sig att överklaga med rimligt anledning. Dessutom har ni inte styckat marken, så finns det inga gränser mellan er. Överlåt fullmakt till en jurist som känner till det rätta vägen. Kan inte tänka mig att de använder utpressning mot en jurist.
 
N najks skrev:
Jo hon har ju uttryckt att hon kommer att sälja framöver eftersom hennes barn inte vill ta över..

Jag ser inte någon annan anledning än att hon vill tillskansa sig mycket mark för att få ett bra pris vid en försäljning

Mamma har hela tiden påtalat att hon vill att det skall ske en klyvning. Jag själv förde det på tal redan för 13år sedan då de ärvde marken härute..

Anledningen till att hon just nu tar till hot/utpressning och direkt verbalt kränker min mor är endast för att hon vill att morfars avtal direkt skall ogiltigförklaras!
Då har du själv svarat på vad din mor bör göra.
Gå in på lantmäteriet och hämta ut handlingar för ansökan om klyvning.
Skriv absolut inte på några avtal i dagsläget.
Nu kommer jag inte ihåg exakta ordalydelsen från din mosters kontraktsförslag. Men det är helt onödigt att signera nått sådant då en klyvning ger ägaren full frihet att göra vad den vill med sin nybildade fastighet.
Som du kan läsa i den tidigare länken så gör lantmäteriet en klyvning och fastighetsbildning som ger fastigheterna ett värde som motsvarar ägandedelen i samägda fastigheten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
N nybörjare123 skrev:
Tycker inte att ni ska skriva på något, äger man marken tillsammans så har man rätt att klaga över vad som får byggas på marken. Det innebär inte heller att de kan vänta med sitt klagomål hur länge som helst. Även bygglov har grannarna 4 veckor på sig att överklaga med rimligt anledning. Dessutom har ni inte styckat marken, så finns det inga gränser mellan er. Överlåt fullmakt till en jurist som känner till det rätta vägen. Kan inte tänka mig att de använder utpressning mot en jurist.
Jo här handlar det alltså om klagomål endast från mosterns sida, och då gällande friggebodar som stått i många herrans år + en altan som funnits i flera år + carport som funnits i några år..

Det har ju inte stört henne det minsta tidigare, utan dras endast upp i syfte att utöva utpressning för att få sin vilja igenom
 
GoC GoC skrev:
Då har du själv svarat på vad din mor bör göra.
Gå in på lantmäteriet och hämta ut handlingar för ansökan om klyvning.
Skriv absolut inte på några avtal i dagsläget.
Nu kommer jag inte ihåg exakta ordalydelsen från din mosters kontraktsförslag. Men det är helt onödigt att signera nått sådant då en klyvning ger ägaren full frihet att göra vad den vill med sin nybildade fastighet.
Som du kan läsa i den tidigare länken så gör lantmäteriet en klyvning och fastighetsbildning som ger fastigheterna ett värde som motsvarar ägandedelen i samägda fastigheten.
Det enda som undertecknats är papper om att begära hjälp av lantmäteriet i klyvningsfrågan.

Vi kommer definitivt inte skriva under några hemmasnickrade avtal..
 
N najks skrev:
Det enda som undertecknats är papper om att begära hjälp av lantmäteriet i klyvningsfrågan.

Vi kommer definitivt inte skriva under några hemmasnickrade avtal..
Men vad är då problemet? Då är ju processen i gång. Din mor skall ha en fastighet som är värd 1/3 av ursprungsfastighetens värde. Vilket även de övriga delägarna skall ha.
 
GoC GoC skrev:
Men vad är då problemet? Då är ju processen i gång. Din mor skall ha en fastighet som är värd 1/3 av ursprungsfastighetens värde. Vilket även de övriga delägarna skall ha.
Problemet just nu är mosterns hot och försök till att pressa min mor att skriva på ytterligare papper.

Ja utöver verbala påhopp och förolämpningar.

Detta är alltså angående vår familjs friggebodar etc.

Dessa har inte stört henne sedan de uppfördes, men just nu används de alltså som medel för påtryckning, utav henne!
 
N najks skrev:
Problemet just nu är mosterns hot och försök till att pressa min mor att skriva på ytterligare papper.

Ja utöver verbala påhopp och förolämpningar.

Detta är alltså angående vår familjs friggebodar etc.

Dessa har inte stört henne sedan de uppfördes, men just nu används de alltså som medel för påtryckning, utav henne!
Men det är ju lika mycket hennes problem utifrån vad du beskrivit om det rikliga beståndet av diverse byggnader på fastigheten.
Men helt klart baseras mycket av detta på okunskap om vad som gäller rörande en samägd fastighet. Ni verkar alla vara lika goda kålsupare rörande ett vilt byggande på den gemensamma fastigheten.
Det är faktiskt så att alla åtgärder på den gemensamt ägda fastigheten skall godkännas av samtliga delägare, dvs det krävs konsensusbeslut på allt. Det säger lagen om gemensamt ägd fastighet, och den är inte avtalad att inte gälla. Detta rör både byggnader och mark. Så allt som uppförts på fastigheten efter att Morfar gick bort och ägandet delades på tre skulle ha godkänts av samtliga delägare. Det samma gäller för att hugga ner träd mm.
 
N najks skrev:
Problemet just nu är mosterns hot och försök till att pressa min mor att skriva på ytterligare papper.

Ja utöver verbala påhopp och förolämpningar.

Detta är alltså angående vår familjs friggebodar etc.

Dessa har inte stört henne sedan de uppfördes, men just nu används de alltså som medel för påtryckning, utav henne!
De är inte någon påtryckning. Befinns någon ha begått något felaktigt så är hon lika delaktig som någon annan. Du och din mamma kan lugnt meddela henne att hon kan anmäla bäst hon vill. Blir något fällt och det blir böter så måste hon betala en tredjedel. Är hon sugen på det så fine, kör i vind. Ha så kul.

Ha lite is i magen. Hon låter antagligen mer än hon backar upp det, och i värsta fall får ni hantera utfallet senare. Blir det en sanktionsavgift så torskar hon lika mycket som någon annan, blir det att en ansökan behöver göras i efterhand, ja men gör det då.

Det är värt mer för er rent prinicipiellt att inte backa och visa er rädda för hennes hot, särskilt när hon uppenbarligen inte har koll själv på vad hon pysslar med.

Det blir lätt känslomässigt och upprört i såna här situationer. Läs på, ta några djupa andetag, fokusera på det som betyder något. Sila bort resten av skitsnacket. Det tjänar ni själva på i slutändan.

Och för guds skull, leta rätt på en fastighetsjurist.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Rent krasst..

Hur är det med följande saker (på en gemensamt ägd tomt)

Upplag av virke förvarat under presenningar på olika platser av den gemensamt ägda marken (legat flera år)

Diverse bråte, takplåt, 200-300 tegelpannor i en hög, är sådant helt okej, eller bör detta tas upp?

Hur är det med takbyte på sommarstuga, mostern bytte från tegel till plåt (skall sånt anmälas?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.