42 915 läst · 98 svar
43k läst
98 svar
Grannens spill-och dagvatten i rör på min tomt
Sida 1 av 7
Hej!
Grannen vägrar mig tillåtelse för grävning/plöjning av kabel över hans tomt. Det finns andra alternativ men då kommer det ta längre tid och eventuellt innefatta en massa byråkrati samt kronor.
Grannens spillvatten från filterbädd och dagvatten leds i rör över min tomt till dike. Det finns inget servitut eller annat juridiskt dokument för användning av ledningen och han har inga andra smidiga lösningar att tillgå. Jag har inga bekymmer med att han använder ledning på min tomt men...
Tänkte att detta kunde vara ett kort att spela ut vid fortsatt förhandling med grannen angående grävningen. Vad tror ni?
Grannen vägrar mig tillåtelse för grävning/plöjning av kabel över hans tomt. Det finns andra alternativ men då kommer det ta längre tid och eventuellt innefatta en massa byråkrati samt kronor.
Grannens spillvatten från filterbädd och dagvatten leds i rör över min tomt till dike. Det finns inget servitut eller annat juridiskt dokument för användning av ledningen och han har inga andra smidiga lösningar att tillgå. Jag har inga bekymmer med att han använder ledning på min tomt men...
Tänkte att detta kunde vara ett kort att spela ut vid fortsatt förhandling med grannen angående grävningen. Vad tror ni?
Medlem
· Blekinge
· 10 456 inlägg
Det förutsätts väl att du kommer att återställa alla hans ytor efter eventuell grävning på din bekostnad. Frågan är varför han då inte vill tillåta det. Vill han ha pengar?
Har du påpekat hans rörledning? Är det även avlopp?
Har du påpekat hans rörledning? Är det även avlopp?
Det gäller fiber som ska grävas och givetvis återställs hans ytor på min bekostnad.
Han vill köra någon form av förättning via lantmäteriet till en kostnad av 40'-50' vilket jag får stå för då det bara ligger i mitt intresse. Plus extra ersättning till honom för typ sveda och värk....
Jag har ännu ej påpekat rörledningen som inte gäller orenat avloppsvatten utan spillvatten från filterbädd och dagvatten vilket naturligtvis är angeläget att bli av med.
Tack för era svar och frågor!
Han vill köra någon form av förättning via lantmäteriet till en kostnad av 40'-50' vilket jag får stå för då det bara ligger i mitt intresse. Plus extra ersättning till honom för typ sveda och värk....
Jag har ännu ej påpekat rörledningen som inte gäller orenat avloppsvatten utan spillvatten från filterbädd och dagvatten vilket naturligtvis är angeläget att bli av med.
Kommunen här erbjuder 5kr/m fiber vid servitut.Picea skrev:Det gäller fiber som ska grävas och givetvis återställs hans ytor på min bekostnad.
Du kan ju på ett snällt sätt fråga vad som händer om det skulle bli stopp i röret på din tomt.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Att forumet alltid håller med TS
https://www.byggahus.se/forum/juridik/295978-grannen-vill-grava-pa-min-tomt-ersattning.html
Protte
https://www.byggahus.se/forum/juridik/295978-grannen-vill-grava-pa-min-tomt-ersattning.html
Protte
Men det är inte samma medlemmar som svarar i den andra tråden, så det är ofta de som håller med TS som vill svaraprototypen skrev:
I övrigt är det en stor skillnad om man vill dela grannens borrade brunn utan kostnad eller om man vill ha en fiberledning på tomten
Mitt råd, vad det nu kan vara värt.
Gräv inte ned fibern på grannens tomt.
Tala om för grannen att denne får hitta en annan lösning för sina rör.
Det är fantastisk vad enkelt det är med grannsämja om alla håller sig på sin tomt och inte har något som helst beroendeförhållande till varandra.
Gräv inte ned fibern på grannens tomt.
Tala om för grannen att denne får hitta en annan lösning för sina rör.
Det är fantastisk vad enkelt det är med grannsämja om alla håller sig på sin tomt och inte har något som helst beroendeförhållande till varandra.
Administrator
· Skåne
· 7 845 inlägg
Ersättning för sveda och värk förstår jag inte varför han kräver. Eventuella kostnader för att återställa hans tomt är ju givet att du ska stå för.
Tala med honom och ta upp att hans dagvattenledning går genom din tomt. Eftersom det inte finns något servitut på det så skulle du kunna få för dig att gräva på tomten och då kräva att han skulle se till att hans dagvattenledning tar en annan väg för att du inte ska få några problem med den och denna kostnad får han stå för.
Att återställa tomten efter en nergrävning av fiberkabel ser jag inte som ett större problem.Och det ska inte behöva bli en större kostnad heller..
Trilskas grannen så kommer han säkert att vara besvärlig i fortsättningen också så det är bara att sätta hårt mot hårt.
Har du någon bekant med juridisk kunskap så ta upp frågan med dem.
Lycka till.
Tala med honom och ta upp att hans dagvattenledning går genom din tomt. Eftersom det inte finns något servitut på det så skulle du kunna få för dig att gräva på tomten och då kräva att han skulle se till att hans dagvattenledning tar en annan väg för att du inte ska få några problem med den och denna kostnad får han stå för.
Att återställa tomten efter en nergrävning av fiberkabel ser jag inte som ett större problem.Och det ska inte behöva bli en större kostnad heller..
Trilskas grannen så kommer han säkert att vara besvärlig i fortsättningen också så det är bara att sätta hårt mot hårt.
Har du någon bekant med juridisk kunskap så ta upp frågan med dem.
Lycka till.
Är det en ledningsrättsförrättning han menar? Det är väl inte så konstigt isf, det finns vissa fördelar med ledningsrätt framför markupplåtelseavtal. Men några femti lök ska det väl inte behöva kosta, kolla med LM. Gå sedan med den infon till grannen och snacka om saken.Picea skrev:
Men först kanske du ska ha klart för dig vem som ska vara ledningshavare. Du skriver att det är en "ickekommersiell fiberaktör" som bygger, men menar du att det inte är ledningshavaren? Vem ska äga fibern?