70 470 läst · 246 svar
70k läst
246 svar
Grannens soptunna står på min tomt
Om grannens soptunna står på din tomt så blir det väl så att du ansvarar för den? Snöröjning, innehåll osv.
Snöröjning och framkomlighet blir TS givetvis ansvarig för, men knappast problem om de står i anslutning till egen soptunna. Innehållet är väl ägaren ansvarig för, tunnorna är nog tydligt märkta med ägare numera. TS har det hänt något, som kontakt med grannen till exempel?D Dr Jumping Jack skrev:
Kommunen har rätt att anvisa plats för en soptunna. I detta fall tvivlar jag dock på att det finns en officiell hänvisning. Det är säkert "gammal hävd" och har stått där för att antingen grannarna eller sopgubbarna tyckt att det är bästa lösningen. Nu ser man inte alla detaljer på flygfotot men jag ser ingen anledning till varför grannen inte kan ha tunnan vid sin infart.
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Eventuellt kan en anledning vara att sopbilen ska slippa stanna för nära korsningen ut på stora vägen (med viss reservation för hur man läser bilden, hur trafikerad vägarna är osv...)M Maledictus skrev:
Varför göra så stort problem, jag hade nog inte heller gillat läget och gått över till grannen och frågat varför deras sopor står på min tomt och undrat snällt ifall de kan ställa i fortsättningen på sin egen, and thats it.
Fattar inte varför folk är så konfrontationrädda i Sverige, blir galen av att läsa om ett så löjligt problem!
Fattar inte varför folk är så konfrontationrädda i Sverige, blir galen av att läsa om ett så löjligt problem!
Elektroniktokig
· Göteborg
· 171 inlägg
Elektroniktokig
· Göteborg
· 171 inlägg
Du får läsa inlägget igen. Är inte ett dugg konfrontaionsrädd, jag undrade om det fanns några regler som jag inte kände till. Bra att samla på sig info så man inte står där med grannen som är 40 år äldre och verkar dum. Hon kan lagboken bättre än mig. Tycker man får bra tips här.N Napster skrev:Varför göra så stort problem, jag hade nog inte heller gillat läget och gått över till grannen och frågat varför deras sopor står på min tomt och undrat snällt ifall de kan ställa i fortsättningen på sin egen, and thats it.
Det finns bra regler i sverige, om de följs behöver man sällan konfrontera med andra människor.
Ser inte det stora problemet som jag har gjort av det hela? Bra inlägg för konfrontaionsrädda människor om inget annat
Elektroniktokig
· Göteborg
· 171 inlägg
Ingen stor eller trafikerad väg där. Grannen mittemot min granne har sina soptunnor på sin uppfart. Inga problem därR Räknenisse skrev:
Elektroniktokig
· Göteborg
· 171 inlägg
Då skulle alla 6 villor på denna gata ha en aviserad plats inte bara jag och grannen. Alla villor på våran gata har väldigt nära till varandra och mer eller mindre samma förutsättningar. Grannen till vänster har inte ens plats för tunnor och har ställt de på kommunal mark. Om det var så enligt din teori så bör kommunen ställa hans på min tomt och inte andra som har faktiskt utrymme till sopphantering.M Maledictus skrev:Kommunen har rätt att anvisa plats för en soptunna. I detta fall tvivlar jag dock på att det finns en officiell hänvisning. Det är säkert "gammal hävd" och har stått där för att antingen grannarna eller sopgubbarna tyckt att det är bästa lösningen. Nu ser man inte alla detaljer på flygfotot men jag ser ingen anledning till varför grannen inte kan ha tunnan vid sin infart.
På våran gata har alla grannar så klart tunnan på sin tomt. Men när der blir dax för tömmning så drar alla fram tunnan på anvissad plats som kan vara på någon annans tomt då vi får hela 10% rabbat på avgiften om vi gör det tillsammans med 4 andra grannar. Om någon av mina grannar är borta på semester så drar vi så klart fram grannens tunna den dagen det är tömmning. Det borde även fungera för TS granne.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 700 inlägg
Många fantasifulla lösningar när det med all rimlighet räcker att säga åt grannen att ha sin tunna på egen mark.
Det finns förstås en mikroskopisk risk att det finns ett inskrivet servitut gör tunnan men det kollar du som sagt enkelt upp på Lantmäteriets min fastighet. När du gjort det säger du bara till grannen att ha sin tunna på egen mark. Ingen förklaring krävs, inga vita lögner. Bara säg åt henne att du inte vill ha den där och att hon får ha den på sin egen tomt hädanefter.
Det finns förstås en mikroskopisk risk att det finns ett inskrivet servitut gör tunnan men det kollar du som sagt enkelt upp på Lantmäteriets min fastighet. När du gjort det säger du bara till grannen att ha sin tunna på egen mark. Ingen förklaring krävs, inga vita lögner. Bara säg åt henne att du inte vill ha den där och att hon får ha den på sin egen tomt hädanefter.
heltenkelt bra för grannsämjanH H-Thomasson skrev:På våran gata har alla grannar så klart tunnan på sin tomt. Men när der blir dax för tömmning så drar alla fram tunnan på anvissad plats som kan vara på någon annans tomt då vi får hela 10% rabbat på avgiften om vi gör det tillsammans med 4 andra grannar. Om någon av mina grannar är borta på semester så drar vi så klart fram grannens tunna den dagen det är tömmning. Det borde även fungera för TS granne.
Det finns väl nån anledning till att grannens tunna står där den står. Gamla ägaren av TS fastighet visste inte varför, då är väl nästa steg att fråga grannen varför dennes tunna står på TS tomt. Beroende på svaret får väl TS gå vidare utifrån det. Innan man pratat med grannen kan man spekulera till dödagars afton utan att att bli klokare för det.