S
Maskintok skrev:
utan grannarna nära, hade detta varit ett problem för TS?

jämföra med att andra minsann valt att bo där man bor... Ja det gör även TS och dennes granne.. kan man inte tåla att grannen låter, så ska man inte bo så där nära..
Letar du nya trolloffer nu? :)

• Haha
kashieda
  • Laddar…
A
S SueCia skrev:
Nä jag är inte du. ;)
Bara läsa tråden om mäklaren så såg man hur du höll på...

Redigerat:
S SueCia skrev:
Håller med, så tröttsamt att Maskintok trollar och förorenar så många trådar.

• Gilla
legion och 2 till
  • Laddar…
A
Premolar Premolar skrev:
Åh jaså minsann..

A
Premolar Premolar skrev:
Ta och skriv något hjälpsamt som klår mig då, din gnällspik.. Eller tryck på ignorera så slipper du se mina inlägg...

Har du en mobil kan du mäta ljudet och påvisa att är för högt och påverkar omgivningen.

• Gilla
Carcoza
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
Jag har läst om alla inlägg flertalet gånger men aldrig sett något mer än att TS hävdar att grannen är införstådd med att klipparen stör och väsnas så mycket att grannens hemfridzon störs.. :thinking:

i första fallet så var det uppenbart, i andra så är det inte lika säkert.
En större redogörelse över om grannen ens uppfattar detta denna gången skulle behövas. och även om de ens är hemma om dagarna så de hör denna maskin...
Finns på apoteket så hör du kanske hur det låter i filmen https://www.apotea.se/revaxor-orond...MIwM790Liw8gIVREeRBR1RZAHuEAQYAiABEgL7pvD_BwE

Det är ju jävligt synd för din del att sunt förnuft och särskrivningsklister inte säljs på 20-liters dunk.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Finns på apoteket så hör du kanske hur det låter i filmen [länk]

Det är ju jävligt synd för din del att sunt förnuft och särskrivningsklister inte säljs på 20-liters dunk.
:rofl::rofl:
Jag hör gott och väl..
Men tycker ändå inte att det är ett problem eller störande.. :D

F
Maskintok skrev:
:rofl::rofl:
Jag hör gott och väl..
Men tycker ändå inte att det är ett problem eller störande.. :D

Nä, troligtvis inte då du säkert bor 95mil bort och är ”ett av guds lite mer speciella barn” men kanske störande för TS och vilken annan normalt funtad människa att lyssna på 12h/dag.

• Gilla
legion och 1 till
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Nä, troligtvis inte då du säkert bor 95mil bort och är ”ett av guds lite mer speciella barn” men kanske störande för TS och vilken annan normalt funtad människa att lyssna på 12h/dag.
95 mil bort från va då? TS? säkert.
Och jag är van att lyssna på motorer hela dagarna.. så nä det är inget störande för mig.
För ts, ja det har han skrivit... konstigt att inte fler grannar klagat.. Kanske ska gå ihop:thinking:

F
Maskintok skrev:
95 mil bort från va då? TS? säkert.
Och jag är van att lyssna på motorer hela dagarna.. så nä det är inget störande för mig.
För ts, ja det har han skrivit... konstigt att inte fler grannar klagat.. Kanske ska gå ihop:thinking:
Du som läser allt, flera gånger. Läs ännu fler gånger. TS skriver att flera grannar har klagat, men inte till de som väsnas. Det är väl nåt svenskt att knyta näven i fickan tror jag.

• Gilla
Carcoza
  • Laddar…
A
F fsn skrev:
Du som läser allt, flera gånger. Läs ännu fler gånger. TS skriver att flera grannar har klagat, men inte till de som väsnas. Det är väl nåt svenskt att knyta näven i fickan tror jag.
Har man inte klagat till den som som för oväsen har man inte klagat, då har man gnällt.. en jäkla skillnad..

Jajemän visst är det typiskt svenskt men man har ju ett val.. antingen så säger man ifrån eller så gör man det inte..
lyssnar inte vederbörande så får man ju börja söka juridiska vägar...

Redigerat:
C Carcoza skrev:
Hej,
jag har ett (för mig) otroligt jobbigt problem med min grannes högljudda robotgräsklippare. De har en hyfsat nyinköpt Robomow RK-serien. Jag hörde redan hösten -20 att den väsnades rätt ordentligt men beslöt mig för att avvakta att ta kontakt eftersom klippsäsongen i princip var slut. Frampå vårkanten -21 körde vi alla igång våra robotgräsklippare, alla grannar på gatan har en. Då var ljudnivån betydligt högre och jag började fundera på rätt approach att kontakta grannen. Till saken hör att det är en nyinflyttad flyktingfamilj som inte talar svenska, det gör situationen lite svårare känner jag. Men jag tog iallafall mod till mig och skrev ett brev, på engelska, till familjen, knackade på och bad att få tala med dem. Beskrev mitt ärende och fick då till min förvåning veta att de varit i kontakt med Robomow just angående den höga ljudnivån/oväsendet. De fick veta att det var klippmotorn och kniven som behövde bytas. De ville dock att det skulle gå på garantin men när klipparen kört på något som gjort axeln i klippmotorn skev så går inte det på någon garanti utan man måste betala själv. Och beslöt då att det var helt ok att låta klipparen gå och oväsnas från kl 8 på morgonen till 20 på kvällen? 12 timmar av ... ja avgör själva, bifogar en video.

Jag erbjöd mig att titta på klipparen (är utbildad ingenjör) och se om jag kunde hjälpa till. Jag har själv haft en Robomow tidigare som gått sönder. Det visade sig att klippmotor och kniv från min gamla klippare passade perfekt. Allting frid och fröjd, grannens klippare fick nytt tyst liv. De ville betala för kniven och motorn men jag erbjöd mig att stå för detta eftersom jag i princip gjort vad som helst för att få tyst på eländet och för att motorn och kniven var begagnad. Jag erbjöd mig till och med att betala eventuell reparation för att få tyst.

Bara någon vecka efter detta så börjar jävelskapet föra oväsen igen!! Vet inte om grannen inte gått över sin gräsmatta för att kontrollera att klipparen kan gå fritt utan att köra i något. Känner inte att det riktigt är mitt ansvar att påminna att så måste man göra för att klipparen inte ska gå sönder. Blev så otroligt besviken eftersom jag i princip gett bort en klippmotor och en kniv (nypris runt 2000kr) helt i onödan :(

Vad ska jag som god granne göra? Knacka på igen och fråga vad som hänt och erbjuda mig att stå för ev kostnader IGEN? Kontakta kommunen och göra en anmälan om sanitär olägenhet (störande ljud)? Jag vill definitivt inte att grannsämjan ska bli toxisk utan jag vill bara få tyst utan att för den delen behöva betala allt själv.

Jag behöver tips och ideer om hur jag kan agera eftersom grannen själv inte verkar bry sig det minsta om oväsendet.[video]

Jag tycker du har gjort all rätt hittills. Skulle föreslå att du går över till grannen igen och bara nämna att du har uppmärksammat att den låter igen.

Du kommer snabbt att se vad felet består i. Därefter kan du bara säga att ni kan kolla över hans tomt (det lär ju gå relativt snabbt).

Om du hittar grundorsaken så förklara att det är det som skadar hans klippare.

Sen skulle jag säga att jag kunde laga klipparen åt honom mot betalning(förskott, för att beställa delar etc.och arbetet.).

Utifrån att han själv betalar så kommer han också att vara mer noggrann. Mina barn/vänner lär sig uppskatta saker mer när de står för utgifterna själv.

Minalt med jobb för att ha en god kontakt med grannarna och de kommer garanterat att vara tacksamma. Kan tänka mig att om man inte kan språket så blir små problem stora utmaningar etc. Helst om någon ska förklara stenar etc. Kan ju vara så att han inte förstår...och varför han inte löste grundorsaken tidigare.

Lycka till och bra hanterat av dig tidigare!

• Gilla
  • Älska
janusz_w och 3 till
  • Laddar…
C Carcoza skrev:
Jag har ju talat med dom face to face! Hjälpt till att laga den och idiot som jag var så ANTOG jag att de skulle kolla sin gräsmatta så att den inte körde på något igen. Jag påtalade att de var tvugna att se över gräsmattan så gräsklipparen kunde gå fritt, tom höjde klipparhöjden. Såklart jag ska prata med dom igen men känner att jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga eftersom de antingen inte förstår problemet eller också är det språkbarriärer som ställer till det.

Men tack för din input.

Be grannen följa med på en tur över tomten för att påvisa vad som behöver åtgärdas för att gräsklipparen ska klara av att fungera på deras tomt. Bjud även med honom att lyssna på din lr någon av de andra grannarnas klippare för att han ska förstå vad som är normalt ljud från en robotklippare.. Han har väl bara haft sand o sten på sin tomt i hemlandet och knappt sett en gräsklippare tidigare.

• Gilla
Alti
  • Laddar…
GreenYoda GreenYoda skrev:
Låter som du har agerat mycket föredömligt. Jag tycker att du ska knacka på igen och säga
"Hej hörni, vad är det som har hänt nu? Klipparen låter ju lika illa igen? Vet ni om den har kört på något, har ni kollat tomten?
Precis min åsikt också. De kanske inte är hemma på dagarna, eller har flyttat från någon plats där störningarna har varit etter värre.

Erbjud dig att tillsammans kolla deras tomt och fixa den robotvänlig. Erbjud dig också att byta ut skadade delar mot att de betalar för reservdelar.

• Älska
Carcoza
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.