Nej, inte hur som helst. I laga ordning skall det ske såklart om det skall ske utan efteräkningar. I
Vi vet ju inte vilka avtal som ligger i grunden då varken TS eller granne verkar ha byggt muren.

Oavsett är den en risk.

Vems är då risken enligt dig?
 
  • Gilla
Malill74
  • Laddar…
Om den har stått i 10, gaeanterar inte att den står 10 år till. Den är inte Pisa tornet heller
Den kan lika bra rasa efter nästa vinter eller om 5-10 år. Man kan inte chansa om sånt grej.
Faktum är att den har en dålig grundläggning och rasar ner för eller senare.
 
  • Gilla
Obnoxious och 1 till
  • Laddar…
Det syns tydlig att trädörrens övre plankor är ihop tryckta jämfört med nedredelen. Den kan ha rört sig ganska mycket vid dörren medan skarvsidan rört sig lite.
 
  • Gilla
Malill74
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Sen en liten grej, som är typiskt mej... Dolt fel gäller inte grannen, tyvärr
Men om skitstöveln till granne var bortrest när du kollade objektet? e han då dolt fel?
 
  • Gilla
term och 5 till
  • Laddar…
harry73
Själva muren är en bra indikator för skitstövelgrannar
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag är jätteglad över all respons. Och jag kan hålla med om att det inte ser ut som att muren i toppen har lutat mer på kort tid...

vi har inte gjort några reparationer på muren men vet att grannen målat i höstas dock inte hela muren.

Huset är från 1700talet och därför är vi lite osäkra på hur stabil väggen mot muren är. Vi har dock inte fått några påpekande på väggen i besiktningen men tänker att en mur är väl rätt tung.

Vi vill absolut inte smutskasta granne eller starta något bråk men vi ser ju att muren lutar mer mot väggen nu än i höstas även om det inte är direkt i skarven.

Väldigt tacksam för alla tips . Tyvärr lyckas vi inte hitta några gränsmarkeringar vid våra tomtgränsen men på karta och bilder på lantmäteriet ser det ut som att det är hans mur tyvärr .

Vi ska skriva till kommunen och se om vi kan få någon respons. Det tråkiga är väl att det tar tid och vi skulle görna vilja måla och renovera fasaden och även tvätta tak mm...
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M Malill74 skrev:
Jag är jätteglad över all respons. Och jag kan hålla med om att det inte ser ut som att muren i toppen har lutat mer på kort tid...

vi har inte gjort några reparationer på muren men vet att grannen målat i höstas dock inte hela muren.

Huset är från 1700talet och därför är vi lite osäkra på hur stabil väggen mot muren är. Vi har dock inte fått några påpekande på väggen i besiktningen men tänker att en mur är väl rätt tung.

Vi vill absolut inte smutskasta granne eller starta något bråk men vi ser ju att muren lutar mer mot väggen nu än i höstas även om det inte är direkt i skarven.

Väldigt tacksam för alla tips . Tyvärr lyckas vi inte hitta några gränsmarkeringar vid våra tomtgränsen men på karta och bilder på lantmäteriet ser det ut som att det är hans mur tyvärr .

Vi ska skriva till kommunen och se om vi kan få någon respons. Det tråkiga är väl att det tar tid och vi skulle görna vilja måla och renovera fasaden och även tvätta tak mm...
Vad händer om du river ner muren på egenhand? Jag menar muren åndå saknar bygglov. Om grannen inte bryr sig då skulle jag tagit hand om det på eget sätt.
Vad gör man om en elkabel hänger över från grannen till tomten. Jo, man tar bort det oavsett vad grannen tycker. Samma sak här. Jag skulle inte vilja gå nära en lutande mur och inte se ungarna springa där heller.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Det är egenmäktigt förfarande. Även om muren saknar bygglov så är det grannens egendom som du inte får göra som du vill med. Inte ens om den står på din tomt får du göra som du vill.
 
  • Gilla
dajaskazal och 2 till
  • Laddar…
Ta bort dörren och se vad som händer?
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
J jävla_hus skrev:
Det dolda felet är ju att dörren är den bärande delen för grannens mur ;)
Ja missade det... Det gick inte att se eftersom muren lutade så mycket mot dörren att den inte gick att öppna :D
 
  • Gilla
Malill74
  • Laddar…
J Jonas_81 skrev:
Men om skitstöveln till granne var bortrest när du kollade objektet? e han då dolt fel?
Frågan är om han har stängt in sig? Då är han dold... :)
 
  • Gilla
Malill74
  • Laddar…
Frågan är hur länge den lutat ? Tror att dörren kommer att fungera igen efter tjällossningen. Som tidigare skrivits kan ju vara ide att hålla lite koll genom att mäta. Hur vet vi att det är en skitstövel ?
 
  • Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Frågan är hur länge den lutat ? Tror att dörren kommer att fungera igen efter tjällossningen. Som tidigare skrivits kan ju vara ide att hålla lite koll genom att mäta. Hur vet vi att det är en skitstövel ?
Generellt sett så är den "onämnde grannen" i alla trådar om trilskande grannar på det här forumet en skitstövel. Det är så att säga lite av en universalregel... ;)
 
Har TS kallat grannen för skitstövel eller är det som vanligt ngt forumet hittat på?
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
B
useless useless skrev:
Det är egenmäktigt förfarande. Även om muren saknar bygglov så är det grannens egendom som du inte får göra som du vill med. Inte ens om den står på din tomt får du göra som du vill.
Om grannen ställt cykeln på min uppfart så att jag inte kan köra in eller planterat en buske på uppfarten eller min tomt ,så har jag rätt att gräva upp den och överlämna den snällt till grannen.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.