Staffans2000
Den är 2,5 m hög, ca 20 cm bred och har delat sig. Antagligen då längsmurad med två rader . Fukt uppifrån (kanske saknas krön) har trängt ner i centrumfogen , frusit och delat den. Eller något sådant.

Vi läste samma text, och såg två helt olika cenarion! Du såg en längsdelning och jag en tvärsdelning!
Oberoende av vem som har rätt, skulle det vara intressant med bilder!
 
  • Gilla
Bettan74 och 1 till
  • Laddar…
Hur blir det om den rasar och orsakar skada på huset, blir det grannens eller TS föräskring som får gå in?
Ligger i bakhuvudet o gnager nåt om att det kan klassas som olycka och det blir TS som får lösa det medans grannen inte kan belastas?
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Den är 2,5 m hög, ca 20 cm bred och har delat sig. Antagligen då längsmurad med två rader . Fukt uppifrån (kanske saknas krön) har trängt ner i centrumfogen , frusit och delat den. Eller något sådant.

Vi läste samma text, och såg två helt olika cenarion! Du såg en längsdelning och jag en tvärsdelning!
Oberoende av vem som har rätt, skulle det vara intressant med bilder!
håller också med om att bilder hade underlättat. just för att inte få två scenarios.

men eftersom den flyttat sig 5 cm i toppen , åt sidan på två månader skulle jag säga att den är instabil.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Betongvägg med sprickor och flagande färg längs en vertikal fog, övervuxen vegetation, staket och en stubbe i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad fasad med sprucket och flagande puts samt synlig armering vid hörnet av ett hus under skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsgrind av trä vid en vit mur och röd träfasad med stenar intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten grå betongmur med taggtråd intill en röd stuga och stenmur vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tegelpannorna ligger på en lutande vitmurad stödmur bredvid en byggnad vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En förgård med tegeltakhus, staket och svart stuprör längs en trottoar vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stödfäste för en rund svart avloppsrör längs en röd husvägg vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Har försökt ta några bilder... inte så bra på det kanske ;)

Ska nu kolla om jag kan se så den verkligen är på grannens tomt!
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Vilket antiklimax om det visar sig att den står på din tomt.
Vilken njutning att få gå in til lgrannen, klia sig lite i huvet och säga:
"Jo... eh... du... eh... det visar sig ju att muren står på min tomt, så jag tar bort den...." :D
 
  • Gilla
Bettan74 och 8 till
  • Laddar…
M Malill74 skrev:
Muren har nu delat sig och en lång del ca 13 meter lång lutar nu markant mot vårt hus. Vi har en lite trädörr som sitter fast på vårt hus och ut mot muren som nu kilats fast mellan mur
M Malill74 skrev:
Har försökt ta några bilder... inte så bra på det kanske ;)

Ska nu kolla om jag kan se så den verkligen är på grannens tomt!

Logga in på min fastighet på lantmäteriet, där bör du kunna hitta förättningskartan som anger vad för typ av gränsmarkering du har (rör i mark, rör i berg, råsten osv.) samt avstånden mella dessa. Sen är det bara att ge sig ut på skattjakt och hitta så många som möjligt. Hittar du inte alla kan du med hjälp av måttband märka ut var de ska finnas för att ta reda på vart gränsen går.

Det är i första hand gränsmarkering och i andra hand förättningskartan som visar vad fastighetsgränsen går. Tjänster som hitta.se och liknande ska man bara använda för att hitta gränsen på ett ungefär, de har ingen juridisk verkan och kan skilja sig flera meter från den verkliga gränsen.
 
  • Gilla
Bettan74 och 3 till
  • Laddar…
Jag hade nog föreställt mig att det var värre. Å andra sidan ser ju byggnaden som står där muren är som skevast och högst rätt känslig ut. Att rasrisken inte är kul att leva med förstår jag.

Men, lättbetongblock som kan tippa en knapp meter i sidled och trycka på en klen trävägg med sin egenvikt, hur illa kan det bli? Vore kul att höra vad någon som kan räkna på krafter skulle säga om det.
 
  • Gilla
leffe-e och 4 till
  • Laddar…
Det ser ut som det är en viss höjdskillnad mellan tomterna, det räcker med väldigt lite skillnad för att det skall trycka på rätt bra, särskild om fundamentet till muren är ett fuskjobb.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Det var ingen tegelmur. Ser ut som putsad lecablock.

Och eftersom den ser ut att ha släppt i en skarv är de inte lagda omlott... Fusk.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag hade nog föreställt mig att det var värre. Å andra sidan ser ju byggnaden som står där muren är som skevast och högst rätt känslig ut. Att rasrisken inte är kul att leva med förstår jag.

Men, lättbetongblock som kan tippa en knapp meter i sidled och trycka på en klen trävägg med sin egenvikt, hur illa kan det bli? Vore kul att höra vad någon som kan räkna på krafter skulle säga om det.
Tja, du får nog byta panelen på huset. Sedan kanske man inte vill stå inom 3-5 m från murfoten när den kommer. Man räknar inte på sådant. Antingen är muren ok, eller så spärras det av och den skall rivas/repareras.

Men det är tur att det är Leca. Lustigr att den delat sig så i en skarv, antagligen har någon klåpare inte lagt blocken omlott.

Att den rört sig färdigt tror jag inte. Troligaste är markrörelser och dåligt fundament. Än så länge fungerar TS dörr och gavel som stötta...

Men det är tydligt att TS inte kan acceptera läget , underhåll på huset är omöjligt, och risken för personskada är överhängande.

Bäst vore såklart om muren var på TS tomt. Då är det bara att ta ner.
 
  • Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
Det är ju puts på den bit där muren delas. Ser ju ut som det alltid lutat så. Gör mig lite fundersam.
 
  • Gilla
leffe-e och 5 till
  • Laddar…
Om nu det är grannens mur och den står på hans tomt så tycker jag att dina dörrar hade behövt en ommålning, du lyfter bara av dom för att komma åt o måla.
 
  • Gilla
Malill74
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Det är ju puts på den bit där muren delas. Ser ju ut som det alltid lutat så. Gör mig lite fundersam.
Det ser ju onekligen konstigt ut, framförallt på grannens sida där hela "skarven" är vit, troligen har själva skarven inte flyttat på sig utan det har alltid sett ut så, om nu inte grannen varit snabb med målningen..
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Ja! Hela huset ska målas och även en del fasadbrädor bytas ut...
 
I höstas kunde vi öppna dörrarna till baksidan utan problem... nu kan vi inte det. Vi har bara bott här ett år lite drygt och hur länge sprickan funnits kan vi tyvärr inte få reda på... Grannen har målat på sin sida men det vet jag inte exakt när.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.