Hur hanterar jag grannen?

• Antal röster
    1 007
W weido skrev:
Vet inte hur jag ska hantera det, vill inte skapa dålig stämning men grannens hund bajsar 2-3 dm utanför vår tomt varje dag och de plockar aldrig upp det. Mellan våra tomter finns en allmänning på cirka 15m och de låter alltid sin hund bajsa precis vid vår sida, inte deras egen.

Till saken här att jag har fyra mindre barns om springer ut och in från vår tomt och på allmänningen och inte speciellt mysigt att få hundbajset på skorna.

Är inte alls bra på hantera sådant här och vill inte skapa dålig stämning, de har barn som leker med våra ibland. Ska man be dem sluta? Låtsas som ingenting? Sätta upp en skylt, bajsa inte här?

Vill gärna ha era råd.
När jag var liten bajsade vår grannes hund på vår tomt varje dag. Detta hände när grannen gick med hunden i koppel och han plockade aldrig upp det. Min mamma ledsnade till slut, lade bajset i en plastpåse som hon sedan lade i grannens brevlåda med en lapp ”varsågod, ditt bajs”. Grannen lät aldrig mer hunden bajsa på vår tomt igen.

• Gilla
Lördag hela veckan
  • Laddar…
Jag hittade ofta hundbajs i min trädgård.Tyvärr såg jag aldrig vilken hund det var. Men tröttnade och la ett meddelande i våran lokala facebookgrupp och efter det har det slutat. Helt otroligt hur folk beter sig. Att man kan låta en hund bara bajsa utan att plocka upp.

Hade jag sett personen hade jag skällt ut hen. Men som tur var var personen med i gruppen och kände sig träffad.

• Haha
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Märk högarna med en liten skylt. Förr eller senare går budskapet hem. I ditt fall förmodligen senare, men problemet kommer att få en helt annan uppmärksamhet och du kommer att få sympati.

W weido skrev:
Vet inte hur jag ska hantera det, vill inte skapa dålig stämning men grannens hund bajsar 2-3 dm utanför vår tomt varje dag och de plockar aldrig upp det. Mellan våra tomter finns en allmänning på cirka 15m och de låter alltid sin hund bajsa precis vid vår sida, inte deras egen.

Till saken här att jag har fyra mindre barns om springer ut och in från vår tomt och på allmänningen och inte speciellt mysigt att få hundbajset på skorna.

Är inte alls bra på hantera sådant här och vill inte skapa dålig stämning, de har barn som leker med våra ibland. Ska man be dem sluta? Låtsas som ingenting? Sätta upp en skylt, bajsa inte här?

Vill gärna ha era råd.

• En liten handskriven skylt med texten "TAKE ME TO YOUR LEADER" planterad i marken bredvid en hög.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Patrik V. och 7 till
  • Laddar…
K
? Rkarlsson skrev:
Iden är inte riktigt bra.
Men han har rätt om att det är fel i huvudet på alla hundägare som inte plockar upp efter sin hund. De är samhällets patrask.
En som bor några hus bort från mig lämnade sin skit men jag pratade med honom att det får han se till att plocka upp. Efter det så plockar han. Men samma gubbe råkade på sig en rejäl blåsning en bit bort.
Jo självklart är det fel i huvudet på dem absolut. Jag är själv hundägare och jag plockar alltid upp . Men att ta till så drastiska metoder direkt är ju bara dumt bättre att iaf prova att säga till först och ge dem chansen att skärpa sig innan man börjar bråka

?
K Krille_90_ skrev:
Jo självklart är det fel i huvudet på dem absolut. Jag är själv hundägare och jag plockar alltid upp . Men att ta till så drastiska metoder direkt är ju bara dumt bättre att iaf prova att säga till först och ge dem chansen att skärpa sig innan man börjar bråka
Man börjar såklart med att säga till att det inte är okej. Ofta fattar de. Men att dra till med att kasta skiten på dörren är ju sista instans.

• Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
K
? Rkarlsson skrev:
Man börjar såklart med att säga till att det inte är okej. Ofta fattar de. Men att dra till med att kasta skiten på dörren är ju sista instans.
Kan bara hålla med dig där!

• Gilla
..........
  • Laddar…
Karlia
A ansgar46 skrev:
Det är inte alltid så lätt! Jag skulle inte kunna göra det utan att verka aggressiv!
Jag har jobbat med psykiskt sjuka, jag är expert på att låta lugn och sansad oavsett omständigheter.

Tips 1: gå inte omkring och reta upp dig i veckor, då är det lätt att humöret pyser över när du äntligen samlat mod.
Tips 2: Ta ett djupt andetag innan, det gör att du blir lugnare. Du kan även tänka igenom innan ungefär vad du ska säga, inte exakt så det låter som om du läser innantill. Du klarar det här!

• Gilla
  • Haha
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
S
@ @ndreas skrev:
Enkelt. Kasta över skiten till "deras" sida med en spade. Är de lite begåvade torde de förstå vinken... ;)
Precis så skulle jag gjort, gärna där de går ofta.

Min mors hund kunde gå och bajsa (hon var drygt 14,5 när hon började med det) och mor försökte se vart hon gjorde det men det hände att man missa. Så för säkerhets skull gick hon samma runda med andra hunden för att plocka upp det som skulle kunna va missat.

Nu vet jag inte om det är löst men det är väl bara att påpeka att det är bra om de plockar upp efter sig och ser de att någon annan glömmer så hjälp till att påminna varann. Inte så trevligt för någon att trampa i det. Ofta förstorar man upp konflikten i sina egna tankar.

Normala hundägare plockar upp efter sig (åtminstone där andra rör sig) så glöm dialog. Säg att ni vill ha god grannsämja men tycker hundbajs är jätteäckligt så de får låta hunden bajsa någon annanstans.

Om att plocka upp efter sig vore ett alternativ så hade de ju redan gjort det.

Det första rådet är ju helt klart det som skapar minst dålig stämning i längden.

D dthompa skrev:
Jag hittade ofta hundbajs i min trädgård.Tyvärr såg jag aldrig vilken hund det var. Men tröttnade och la ett meddelande i våran lokala facebookgrupp och efter det har det slutat. Helt otroligt hur folk beter sig. Att man kan låta en hund bara bajsa utan att plocka upp.

Hade jag sett personen hade jag skällt ut hen. Men som tur var var personen med i gruppen och kände sig träffad.
Det är ju ett smart sätt även om man sett vem det är, man kan ju låtsas att man inte vet. Man kan till och med prata med grannen om att "någon" låter sin hund bajsa där utan att plocka upp och fråga om de sett något.

A
trodde han menade detta inlägg till mig..
Varför jag nu skulle ha gett mig på ett oskyldigt djur... Det är ägaren/ägarna som gjort fel.. Inte djuret..
Jag kan inte ens ha ihjäl kaniner längre..
En mindre får, gris mm..

P Polly62 skrev:
Man kan ju ta med å slänga den !
Absolut, men var? Problemet är att min egen tunna inte töms på 4 månader, jag vill ogärna ha påsen liggande på/i/utanför bilen i två dagar så jag kan ta med den in till stan när jag åker hem om jag kommer ihåg, det finns inga kommunala soptunnor på landet, det händer en gång varje vinter, grannens soptunna står där och får ta emot 52 gram och kommer tömmas inom någon vecka. Slänger jag påsen i grannes tunna eller i naturen? :thinking:

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.