M MsTake skrev:
Aha! ett fall för Daniel att reda ut. Är det tomt eller fastighet?
Fast här handlar det inte om språkbruk utan jag vill säkerställa att TS stuga/tomt faktiskt är TS egen fristående fastighet, och inte något "annat".
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
J johfor1 skrev:
Hej,

Har en stuga som ligger mellan två fastigheter, där husen ägs av samma person. Utan att gå in på för mycket detaljer så har jag hamnat i ett läge där det inte längre går att föra en diskussion utan vi behöver särskilja så att grannens fastigheter inte har något med min tomt att göra.

Grannen har en privat luftledning som går från sitt året-runt hus, fäster i nätbolagets elstolpe, och går sedan över min tomt till deras stuga på andra sidan. (se bild). Efter samtal och påtryckning att plocka bort elledningen från min tomt, vägrar dom att ta ner den

Hur ska jag gå tillväga för att få bort den? Vems ansvar är det att ta ner den?

- Finns inget servitut för ledningen

- Nätbolaget skjuter problemet framför sig och tycker vi ska lösa det själv (händer ingenting trots upprepad påtryckning från min sida, och de uppger även att ledningen är olaglig)

- Har varit i kontakt med Energimyndigheten som hänvisar tillbaka till Nätbolaget

[bild]
Bollar en idé nu: kolla ELSÄK-FS (år?):5.
Se om du kan hitta brister som bryter mot ovan. Finns ganska fina regler angående luftledningar. Då kanske du kan få ev elsäkerhetsverket, försäkringsbolag eller typ räddningstjänsten i din ring hörna.
Så du får lite mer muskler att trycka på med.
 
  • Gilla
philsson87 och 1 till
  • Laddar…
T Triax skrev:
Bollar en idé nu: kolla ELSÄK-FS (år?):5.
Se om du kan hitta brister som bryter mot ovan. Finns ganska fina regler angående luftledningar. Då kanske du kan få ev elsäkerhetsverket, försäkringsbolag eller typ räddningstjänsten i din ring hörna.
Så du får lite mer muskler att trycka på med.
Tja, att hänga upp egna kablar i nätägarens stolpar lär bryta rätt hårt mot det och har konstaterat att den är olaglig (även om TS inte har specificerat vilka lagar den bryter mot) så spelar det ju inte så stor roll

I och med att nätägaren inte har plockat ned ledningen själva kan vi nog på rätt goda grunder anta att det inte är någon akut fara föreliggande. Luftledningar i sig går ju mycket väl att ha på ett säkert vis, även om de är olagliga. I och med det kommer ESV inte göra något mer än att upprätta en polisanmälan, något som TS kan göra utan någon omväg.
https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/aga-en-elanlaggning/tillsyn-av-elanlaggningar/

Om polisen av någon konstig orsak väljer att prioritera ärendet kommer det med stor sannolikhet inte resultera i något annat än böter och krav på rättning, om ett antal år i domstol.

Om inte TS har undanhållit något exceptionellt kring installationen lär räddningstjänsten inte heller göra någon åtgärd, då den knappast blockerar något, då det redan finns luftledningar på nästan samma plats (även här förutsatt att ingen akut fara föreligger)

Försäkringsbolag brukar sällan göra något innan en skada sker, och om något så kommer de väl snarast att ålägga TS att lösa problemet eller ge TS inskränkningar i sitt försäkringsskydd. De har ju ingen befogenhet att göra något på grannens fastigheter. (Och återigen, är installationen tekniskt väl utförd och säker så kommer de inte heller ha någon åsikt i fallet, att en luftledning saknar servitut är ju inte ett försäkringsärende.)

Så visst, TS kan anmäla till ett antal olika instanser, men även om de faktiskt utfärdar ett beslut på att ledningen måste bort och grannen vägrar så är det en enda instans som har rätt att utföra det arbetet:
Kronofogdemyndigheten, så alla vägar leder dit.

Istället för att stånga sig blodig mot diverse motsträviga tjänstemän och byråkrater kan TS själv lämna in en ansökan till Kronofogden och begära att de tar bort den olagliga ledningen som inkräktar på TS fastighet utan servitut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
harry73
F fsn skrev:
1. Du skulle ju inte hjälpa till
2. Rätt ofta är du fullständigt anal i att rätt är rätt, även när det är helt ologiskt. Nu, när det helt uppenbart är olagligt på två sätt så spelar det plötsligt ingen roll. Så gå bara ut och plocka ner din jävla kabel.
Men Daniel 109 har en poäng. TS skriver att det finns massor av problem med grannen men det verkar även som luftledningen inte är det stora problemet. TS bedömmer antagligen att luftledningen är det bästa sättet att bråka om (och få rätt).
Men om man vill trivas hemma utan stress, är det bättre att inte skapa för många problem med grannarna. Så vil kan kanske hjälpa TS bättre om vi vet vilka andra problem som finns och hjälpa honom välja ut de problem som ställer till mest. För ska man bråka med grannarna, ska det vara värd bråket och ska det bli bättre efter bråket.
 
  • Gilla
Axtorp och 1 till
  • Laddar…
F
harry73 harry73 skrev:
Men Daniel 109 har en poäng. TS skriver att det finns massor av problem med grannen men det verkar även som luftledningen inte är det stora problemet. TS bedömmer antagligen att luftledningen är det bästa sättet att bråka om (och få rätt).
Men om man vill trivas hemma utan stress, är det bättre att inte skapa för många problem med grannarna. Så vil kan kanske hjälpa TS bättre om vi vet vilka andra problem som finns och hjälpa honom välja ut de problem som ställer till mest. För ska man bråka med grannarna, ska det vara värd bråket och ska det bli bättre efter bråket.
D109 har sällan sunda och bra resonemang tyvärr. Eller så är det så att kabeln är en störning som man ändå kunde ha accepterat om grannen var guld.
 
  • Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
U
Som att ditt råd i #37 är sundt och bra resonerat?
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Fick rätt? Det är inget brott mot grannen. Visst kan man tipsa om det om man vill jävlas med grannen. Men ”fick rätt” passar inte in här.
Många trådar du hoppar in i och mest skapar förvirring.
 
  • Gilla
redep och 10 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Vad tror du, med tanke på att tråden startades?
Att ta ett steg tillbaka , lyfta blicken lite grann och tänka igenom saken åtminstone en gång till kan lösa många problem på ett smidigare sätt.
 
  • Gilla
Wric och 2 till
  • Laddar…
T tpsoft skrev:
Jobbar för en nätägare. Mitt tips är att du anmäler det till Energimarknadsinspektionen då ledningen är ett brott mot Ellagen då det krävs koncession för den då den inte omfattas av något undantag. Har erfarenhet av ett liknande fall där en granne anmälde en annan på just det sättet och fick rätt.
Tack, ska kolla upp det här! Du vet inte om nätbolaget har något ansvar eftersom den här elledningen sitter upphängd på deras elstolpe?
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vore det bara ledningen och förhållandet mellan TS och grannen det gällde vore ju denna blå dragning en enkel lösning. Elbolagets relation med grannen kan TS rimligen strunta i.

Men likt @Daniel 109 tror jag att hunden ligger begravd någon annanstans.
[bild]
T TypRätt skrev:
Om nätbolaget slagit fast att det inte är deras ledning utan grannen, så kan vi ju för stunden lämna elbolaget utanför. Handräckning från kronofogden är det som är rätt väg framåt skulle jag säga. Funkar inte det är det väl dags att plocka upp nästa boll vilket då blir att rådda vidare på om en anmälan för vidarekopplingen kan bära frukt. Första steget då är ju att försäkra sig om att det rör sig om två olika fastigheter så att det inte är så att TS tomt är en avstyckning från stamfastigheten men att de båda omgivande husen faktiskt tillhör samma fastighet. Är så fallet är ju inte dragningen i sig olaglig utan bara fel i att den går över TS tomt. Skulle det visa sig att det verkligen är olika fastigheter för de båda husen kanske det räcker med att förklara för grannen att om hen inte själv ser sig manad till att lösa problemet kommer du ta det vidare via en anmälan och resultatet att vänta för grannen är då utöver böter kostnaden för två abonnemang samt anslutningsavgift. Det kanske gör att hen tar sig till sans i frågan?
Grannens stuga är en avstyckning från oss, men vet inte vad det skulle göra för skillnad?

Problemet är att nätbolaget sagt att elledningen är olaglig, den hänger över våran tomt, men inte fått något stöd i hur vi ska gå tillväga för att få bort den
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Är det ett problem för dig?
 
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
Jontha och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut. Han är tydlig med att hans stuga/tomt ligger mellan två fastigheter som en och samma granne äger. Han är inte tydlig med att hans tomt faktiskt är en egen fristående fastighet. Därav min önskan om klargörande.

Det skulle rent teoretiskt kunna finnas någon arrende/tomträtt/annat inblandat här.

När TS så tydligt använder ordet fastighet om grannens två fastigheter, varför är TS inte lika tydlig om sin egen fastighet, om det nu är en fastighet?
Min stuga är en fristående fastighet, inklämd mellan grannens två fastigheter

Finns inget arrende/tomträtt/övrigt i detta fall
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det ett problem för dig?
Ja, det är ett problem. Du spekulerar utan att ha koll på historik eller hur det här har uppstått

Jag startade tråden för att det huvudsakliga problemet är att

1. Det hänger en olaglig elledning över min tomt
2. Vems ansvar är det att ta ner den om grannen vägrar?

Sen om du tror att en hund ligger begraven kan jag inte göra mycket åt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 21 till
  • Laddar…
J johfor1 skrev:
Min stuga är en fristående fastighet, inklämd mellan grannens två fastigheter Finns inget arrende/tomträtt/övrigt i detta fall
Tack! Då är detta tydligt klargjort!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J johfor1 skrev:
Problemet är att nätbolaget sagt att elledningen är olaglig, den hänger över våran tomt, men inte fått något stöd i hur vi ska gå tillväga för att få bort den
Som sagt, att grannen även har en intrångskonflikt med nätbolaget och hänger saker på deras stolpar tycker jag att du kan strunta i.

Intrånget på nu din fastighet kan du tvinga grannen att sluta med genom att begära Särskild handräckning från Kronofogden.
 
  • Gilla
Jonas Lindgren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.