D Daniel 109 skrev:
Fick rätt? Det är inget brott mot grannen. Visst kan man tipsa om det om man vill jävlas med grannen. Men ”fick rätt” passar inte in här.
Det jag menar är att beslutet från Energimarknadsinspektionen blev att ledningen som grannen dragit över annans fastighet bedömdes strida mot ellagen så den som ansökte om det fick rätt i sin anmälan. Sen kan jag personligen tycka att man kan reda ut detta grannar sinsemellan men ibland så går det tyvärr inte av olika skäl.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Ansökte?
 
  • Gilla
Miweg
  • Laddar…
Om nätbolaget slagit fast att det inte är deras ledning utan grannen, så kan vi ju för stunden lämna elbolaget utanför. Handräckning från kronofogden är det som är rätt väg framåt skulle jag säga. Funkar inte det är det väl dags att plocka upp nästa boll vilket då blir att rådda vidare på om en anmälan för vidarekopplingen kan bära frukt. Första steget då är ju att försäkra sig om att det rör sig om två olika fastigheter så att det inte är så att TS tomt är en avstyckning från stamfastigheten men att de båda omgivande husen faktiskt tillhör samma fastighet. Är så fallet är ju inte dragningen i sig olaglig utan bara fel i att den går över TS tomt. Skulle det visa sig att det verkligen är olika fastigheter för de båda husen kanske det räcker med att förklara för grannen att om hen inte själv ser sig manad till att lösa problemet kommer du ta det vidare via en anmälan och resultatet att vänta för grannen är då utöver böter kostnaden för två abonnemang samt anslutningsavgift. Det kanske gör att hen tar sig till sans i frågan?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Jag ser det som stor skillnad om TS vill lösa ett problem eller hitta sätt att jävlas på. Jag hjälper inte till med det sistnämnda.
För att vara helt ärlig så hjälper du inte till med det förstnämnda heller…
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 45 till
  • Laddar…
Nej, jag har inte sett något problem som behöver lösas nämnas i tråden. Bara ett försök att bråka med grannen.
 
  • Arg
  • Gilla
Bokskogsbacken och 5 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Fick rätt? Det är inget brott mot grannen. Visst kan man tipsa om det om man vill jävlas med grannen. Men ”fick rätt” passar inte in här.
1. Du skulle ju inte hjälpa till
2. Rätt ofta är du fullständigt anal i att rätt är rätt, även när det är helt ologiskt. Nu, när det helt uppenbart är olagligt på två sätt så spelar det plötsligt ingen roll. Så gå bara ut och plocka ner din jävla kabel.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 36 till
  • Laddar…
F
Ser två praktiska lösningar. Antingen en jävla otur med häcksaxen eller helt enkelt koppla på sig på ledningen och skaffa ett riktigt kasst isolerat hönshus i vinter.

En fråga jag är nyfiken på (som kanske är besvarad redan?) är hur grannen fick dit sim olagliga kabel från början?
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Jag ser det som stor skillnad om TS vill lösa ett problem eller hitta sätt att jävlas på. Jag hjälper inte till med det sistnämnda.
TS har berättat att det inte är ett sätt att jävlas med grannen (se inlägg #12) så nu tycker jag att vi koncentrerar oss på att hjälpa TS så gott vi kan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vore det bara ledningen och förhållandet mellan TS och grannen det gällde vore ju denna blå dragning en enkel lösning. Elbolagets relation med grannen kan TS rimligen strunta i.

Men likt @Daniel 109 tror jag att hunden ligger begravd någon annanstans.
[bild]
Den lösningen behöver dock grannen gå med på och enligt urinlägget vägrar grannen att ta ner den ledning som TS irriterar sig på.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Framgår det tydligt någonstans att detta handlar om tre olika fastigheter och inte om något annat? TS skriver tomt, vilket skulle kunna innebära något annat än tre olika fastigheter.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Framgår det tydligt någonstans att detta handlar om tre olika fastigheter och inte om något annat? TS skriver tomt, vilket skulle kunna innebära något annat än tre olika fastigheter.
TS skriver ju att hans stuga ligger mellan två fastigheter som ägs av osv..
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Den lösningen behöver dock grannen gå med på och enligt urinlägget vägrar grannen att ta ner den ledning som TS irriterar sig på.
Grannen behöver inte gå med på någonting; han har bara att anpassa sig till lagen. Såvida denne inte har rätt att ha sin ledning över TS fastighet är frågan vad TS går med på.

Att TS medelst särskild handräckning från Kronofogden har rätt att tvinga bort ledningen om det saknas servitut eller ledningsrätt för den finner jag uppenbart. Hur grannen sen löser sitt internnät efter att det avlägsnats från TS fastighet är grannens problem.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Framgår det tydligt någonstans att detta handlar om tre olika fastigheter och inte om något annat? TS skriver tomt, vilket skulle kunna innebära något annat än tre olika fastigheter.
Aha! ett fall för Daniel att reda ut. Är det tomt eller fastighet?
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 14 till
  • Laddar…
U
Men snälla lägg ner mobbingen!

Att ni stör er på att någon frågar syftet till tråden för att sen kunna ta ett etiskt beslut om att hjälpa eller inte, så är det nog mer fel på er än den som ställde frågan ang syftet.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
redep och 12 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
TS skriver ju att hans stuga ligger mellan två fastigheter som ägs av osv..
Absolut. Han är tydlig med att hans stuga/tomt ligger mellan två fastigheter som en och samma granne äger. Han är inte tydlig med att hans tomt faktiskt är en egen fristående fastighet. Därav min önskan om klargörande.

Det skulle rent teoretiskt kunna finnas någon arrende/tomträtt/annat inblandat här.

När TS så tydligt använder ordet fastighet om grannens två fastigheter, varför är TS inte lika tydlig om sin egen fastighet, om det nu är en fastighet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.