Jag ser det som stor skillnad om TS vill lösa ett problem eller hitta sätt att jävlas på. Jag hjälper inte till med det sistnämnda.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
Erik_91 och 23 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag ser det som stor skillnad om TS vill lösa ett problem eller hitta sätt att jävlas på. Jag hjälper inte till med det sistnämnda.
Kanske både och? Jag ställer gärna upp, behöver inte döma folk .
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 29 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag ser det som stor skillnad om TS vill lösa ett problem eller hitta sätt att jävlas på. Jag hjälper inte till med det sistnämnda.
Så att få bort något från sin fastighet som tillhör någon annan och som inte verkar ha rätt att finnas där är att jävlas?
👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 27 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag ser det som stor skillnad om TS vill lösa ett problem eller hitta sätt att jävlas på. Jag hjälper inte till med det sistnämnda.
Jag tror det finns tillräckligt med hjälp att få här ändå, så det är nog ok att du låter bli. TS lär klara sig utan.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 46 till
  • Laddar…
J johfor1 skrev:
Nej, det är inte nätbolagets ledning. Dom har till och med varit ute och kollat och konstaterat att den är olaglig, men gör fortfarande inget åt saken. De säger att de pratat med jurist som vill att vi ska lösa det själva istället för att nätbolaget ska blanda sig i
Men ... tomtgrejen kan man väl förstå att de inte anser sig inblandade i, men faktumet att folk bygger små egna "sub-nät" och låter deras nät mata lite smånoder utan abonnemang hit och dit - Det borde de väl ha någon åsikt om? Annars kunde man ju i förlängningen köra en liten stugby eller något på sitt villaabonnemang?

Eller cyklar jag?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
H HJ-C skrev:
Men ... tomtgrejen kan man väl förstå att de inte anser sig inblandade i, men faktumet att folk bygger små egna "sub-nät" och låter deras nät mata lite smånoder utan abonnemang hit och dit - Det borde de väl ha någon åsikt om? Annars kunde man ju i förlängningen köra en liten stugby eller något på sitt villaabonnemang?

Eller cyklar jag?
Fasen, jag fick en akut insikt och citerar mig själv:

Jag kan mycket väl ha cyklat - Jag utgick ifrån att man tagit stugans matning direkt på inkommande, men det kan ju faktiskt vara så att man istället mest gjort en olaglig elinstallation och lagt stugan som en vanlig grupp ...
 
  • Gilla
Hellwiz och 2 till
  • Laddar…
J johfor1 skrev:
Hej,

Har en stuga som ligger mellan två fastigheter, där husen ägs av samma person. Utan att gå in på för mycket detaljer så har jag hamnat i ett läge där det inte längre går att föra en diskussion utan vi behöver särskilja så att grannens fastigheter inte har något med min tomt att göra.

Grannen har en privat luftledning som går från sitt året-runt hus, fäster i nätbolagets elstolpe, och går sedan över min tomt till deras stuga på andra sidan. (se bild). Efter samtal och påtryckning att plocka bort elledningen från min tomt, vägrar dom att ta ner den

Hur ska jag gå tillväga för att få bort den? Vems ansvar är det att ta ner den?

- Finns inget servitut för ledningen

- Nätbolaget skjuter problemet framför sig och tycker vi ska lösa det själv (händer ingenting trots upprepad påtryckning från min sida, och de uppger även att ledningen är olaglig)

- Har varit i kontakt med Energimyndigheten som hänvisar tillbaka till Nätbolaget

[bild]
Jobbar för en nätägare. Mitt tips är att du anmäler det till Energimarknadsinspektionen då ledningen är ett brott mot Ellagen då det krävs koncession för den då den inte omfattas av något undantag. Har erfarenhet av ett liknande fall där en granne anmälde en annan på just det sättet och fick rätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 41 till
  • Laddar…
Fick rätt? Det är inget brott mot grannen. Visst kan man tipsa om det om man vill jävlas med grannen. Men ”fick rätt” passar inte in här.
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
redep och 5 till
  • Laddar…
Vore det bara ledningen och förhållandet mellan TS och grannen det gällde vore ju denna blå dragning en enkel lösning. Elbolagets relation med grannen kan TS rimligen strunta i.

Men likt @Daniel 109 tror jag att hunden ligger begravd någon annanstans.
Schema med röda hexagoner märkta "Granne 1 Hus", "Min Stuga", "Granne 1 Stuga"; blåa och gröna linjer indikerar anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Arg
Hellwiz och 17 till
  • Laddar…
Oavsett begravda hundar eller om en ledning faktiskt utgör ett problem eller ej så är det väl inget man ska behöva ha på sin tomt? Vad är nästa steg, att grannen spänner tvättlinor eller bygger en linbana för att transportera ved mellan vedergörandes fastigheter? ”Luften är fri lixom” om man ska tolka vissa svar i tråden.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 37 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är inte så att grannens två markplättar egentligen är samma fastighet men att de är fysiskt separerade från varandra? Skulle det betyda att ett abonnemang var lagligt?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Nej, man ska inte behöva tolerera intrång från grannen. Det är å andra sidan inte det vi skriver heller. Utan att bråkande om/angivande av grannens internnät nog inte löser TS faktiska problem med grannen, om det nu är något annat. Men då vi undanhålls det blir ju problemets kärna meningslös att spekulera om.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, man ska inte behöva tolerera intrång från grannen. Det är å andra sidan inte det vi skriver heller. Utan att bråkande om/angivande av grannens internnät nog inte löser TS faktiska problem med grannen, om det nu är något annat. Men då vi undanhålls det blir ju problemets kärna meningslös att spekulera om.
Att grannen måste ha en överenskommelse med TS eller rättighet för sin ledningsdragning är väl en självklarhet. Men utöver detta tycks ledningen vara olaglig, alltså oavsett vad TS tycker om saken.

Eller är den inte det om grannens två separerade markplättar tillhör samma fastighet?
 
  • Gilla
Kalanorr och 2 till
  • Laddar…
Det är väl oavsett inte TS problem om ledningen går utanför hans fastighet. Nätbolaget verkar ju inte bry sig utan ser det som en fråga mellan TS och grannen.
 
  • Gilla
Kralle och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl oavsett inte TS problem om ledningen går utanför hans fastighet. Nätbolaget verkar ju inte bry sig utan ser det som en fråga mellan TS och grannen.
Håller med om att det inte är TS problem den dag ledningen flyttas från hans fastighet. Men om grannen gör olagligheter och TS har varit delaktig i detta genom att tillåta ledningens dragning över sin fastighet så är det ju TS problem i denna stund. Gör grannen inga olagligheter så har TS inte denna aspekt att överväga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.