Nej där vattnet rann ut innan har vi inte tagit några träd, ska ta nått där nästa år. Det var ca 20m från vårt hus, hur torrt/blött det var för vet jag inte då det var jättehögt gräs och blåbärsris runtom. Man såg iaf när det regnade att det "forsade" ut vatten
 
Henrietta70 skrev:
Angående ledningar - kolla alltid på hemsidan:
[länk]
...
Det där funkar bara på ledningar som tillhör nätägaren (tex eon, Stockholm vatten, skanova, comhem), men i TS fall så tillhörde ledningarna grannen eftersom dom gick mellan huset och garaget och dessa blir aldrig utmärkta via ledningskollen.
 
Ytterligare tanke - vad var det för träd? Olika träd "dricker" olika mycket vatten - t ex ett fullvuxet pilträd dricker ca 600 liter om dygnet under växtsäsong. Efter växtsäsong- vet ej.
Och olika träd har olika rötter. En tall har ytliga rötter som sträcker sig låååångt runt om trädet. En björk har långa djupa rötter. Fäller du björkarna på tomten kan du få översvämning i källaren. Men samtidigt tar du bort risken för förstörda vattenledningar på tomten.
Knivigt med andra ord.
Så nog har träden som blivit fällda, haft inverkan på vattenståndet på din tomt mer än du anat. Speciellt med tanke på berget under.
 
Du kan begära ritningar var du vill.
Korrigerar - du har rätt. Läste slarvigt som bara den!
 
Redigerat:
TS gör nu en skiss över din tomt och delar av angränsande tomter (eller ännu bättre ta en skärmdump från tex Eniro och deras flygfotokarta) där du markerar var dagvattenröret mynnade ut, vilka träd/buskar du tagit bort. Ange med fördel även lite höjdskillnader.

Vi är flera som har missuppfattat det du har skrivit, då är bilder till stor hjälp.
 
Träden som var i närheten var 1gran och 1björk, alla andra träden stod längre bort och längre ner i sluttningen bort från huset. Visst kan dom haft påverkan men alla träden togs innan/början på sommaren och det var i stort sett över natten jag märkte att det var fuktigare. Blandannat på jorden jag lagt ut där som alltid hinner torka upp (mycket sand i) som helt plötsligt var mörk och våt även då det var uppehåll och fint i dagar.

Men kanske bara jag som överdriver oron men är bara rädd för skador i grunden, känns som man kan ha roligare för pengarna än att åtgärda fuktskador :p

Har aldrig ägt hus innan så vet inte hur fort det går eller hur mycket en krypgrund tål, som tur är så e den bra gjord.
 
Henrietta70 skrev:
Du kan begära ritningar var du vill.
Så du menar att om jag begär ledningsvisning så märker elnätsägaren ut alla elkablar som jag har grävt ner på min tomt?

För i TS fall så ägs elkabeln och vattenledningen utav grannen eftersom dom går mellan huset och garaget
Amandolo skrev:
...
Kaneln går mellan huset och garaget. ...
 
! björk = 300 - 350 liter och en gran ca. 200 - 300 liter om dagen så de har nog sett till så det inte är något vatten kvar, men nu är det inga träd som suger vatten och då får du problem.
Men var skall du göra av med det vatten som kommer på din tomt?
Förmodligen rinner det också mot din grund eller rinner det mot grannens tomt så han får dina problem?
Det är svårt att göra om naturlagarna bara för att man bygger hus, det som är mest konstigt är att tidigare ägare inte har haft några problem med vatten och fukt under den tid som de ägde huset.
 
Granen sög väll en del, björken som vi tog var bara 20cm i omkrets längst ner. Vi sparade en stor björk som är va 50i omkrets precis där vattnet kommer.

Pratade med min pappa igår och han sa att vi inte behövde oroa oss för det vatten som kommer så känner mig lugnare och lämnar det som det är.

Vi ska lägga deäneringsrör till en stenkista alt. Till vår dagvatten brunn på framsidan, tills dess har vi sparat alla tallar o granar längst ned
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det ställs många irrelevanta frågor i tråden. Hur länge TS bott där, varför har det inte varit ett problem tidigare etc.

Det som gäller är att man inte får avvattna sitt dagvatten på annans mark. Varken på grannens eller kommunens mark! Man tar hand om sitt dagvatten antingen på den egna tomten eller i kommunens dagvattenledning. Om man väljer den senare lösningen får man naturligtvis betala en anslutningsavgift och sedan en löpande avgift med VA-taxan.

Grannen får inte leda sitt dagvatten mot TS tomt. Han får anlägga ett skåldike eller på annat sätt se till att hans dagvatten inte hamnar på TS tomt.

Skriftligt gäller. Ta foton, rita pilar i bilderna för att visa lutningar och var vattnet hamnar. Skicka till grannen och kommunens bygglovsavdelning. Var inte rädd för konflikt med grannen. Relationen är i alla fall inte bra, av vad TS skriver.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Har bott där sen Mars, det var inget problem tidigare då han tills för 3veckor sedan ledde vattnet 20meter längre bort på vår tomt. (Problem mer fukt/vatten i sig)
Då vi skulle lägga fyllnadsmassor där bad vi honom flytta röret som gick ut 0.5meter på vår tomt då det skulle bli begravt.

Han skulle då gräva om och låta vattnet gå ner mot en annan granne fast han skulle hålla sig på sin egna tomt.

Det han istället gjort är att sätta en förlängning på stuprännan och rikta denna mot vårt hus.

Ska ordna med en ny bild så kanske det blir tydligare.
 
Tack för bra svar Dancve, var lite det Jag var ute efter att få veta vad som gäller och huruvida han får/inte får göra detta. Oavsett om jag tagit ner en gran i närheten eller inte..
 
Men jag tycker inte att det framgår av tråden om dagvatten faktiskt rinner över tomtgränsen. Grannens vatten rinner ut ut stupröret någonstans mellan grannens hus och tomtgräsen. Om vi antar att vattnet rinner ner i marken innan det når tomtgränsen, så är jag inte övertygad om att grannens tilltag är fel, även om det är olämpligt.

Bor man på en sluttning så kommer det självklart vatten under marken från tomterna högre upp.

Om grannebn ex. skulle anlägga en stenkista ungefär där röret mynnar just nu, så blir ju problemet detsamma.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Jag håller med. Jag är inte alls säker på att grannen gör något fel eller att det ens är olämpligt. Jag tror att problem uppstår pga att marken lutar mot huset och det är knappast grannens fel.
 
Okej, ja rätt/fel är inte det som stör egentligen utan mer om det är någon risk för oss eller inte och först då är det mer intressant att veta vad som "gäller"

Just nu lutar det åt att bara låta det vara... min pappa trodde inte det var någon större risk och jag vill inte dra igång något då vi har 2 barn, jag vill att dom ska kunna känna sig trygga med att vara i trädgården och inte behöva känna att det är jobbigt nära den grannen.

Här kommer lite bilder iaf,

Denna bild visar tomterna och gränserna, vi är den gröna, grannen orange och gränsen emellan oss är det röda.
På bilden under syns lutningen, jag är ingen bra konstnär direkt men hoppas att det ska synas ungefär hur det är.

b.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna bild nedan visar hur han gjort med stupröret, märkte även ut stenen i bilden ovanför så att manfår ett litet mer hum och hur det ser ut.

g.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.