Oavsett sluttningar hit eller dit så är det ALLTID fastighetsägarens ansvar att ta hand om sitt dagvatten. Om dagvattnet skulle "vandra under markytan" och komma upp någon annanstans så är det fortfarande fastighetsägaren som släpper dagvattnet som är ansvarig om det uppstår problem.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Enligt Jordabalken får fastighet släppa dagvatten (dike, rör, dränering) igenom annan fastighet, men den får INTE vara bebyggd! Hos dig gäller dessutom att vattnet stannar på din fastighet samt att din tomt är bebyggd… Annars är det väl lämpligt att grannen bygger en stenkista på SIN fastighet, där den inte direkt släpper igenom vatten till dig! Tala först med Stadsbyggnadskontoret eller motsvarande i din kommun. Lycka till!
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Fredrik86 Fredrik86 skrev:
Anledningen att han riktar det mot ditt hus istället för åt "höger" är väl bara för att han vill ha så lite som möjligt mot hans eget hus. Så egentligen gör väl grannen inget fel i det han gör nu. Men där emot det han gjorde innan att släppa ut det på din tomt får han inte göra.
Kan ni inte komma fram till något gemensamt för bådas del att du kanske frågar honom om han inte kan överväga en stenkista ,som du kan hjälpa till med som placeras där vattnet släpptes ut innan, fast på hans sida då givetvis :)
Sånt här med grannar kan vara svårt, man vill ju gärna hålla sig sams också.
Fredrik86 Fredrik86 skrev:
Anledningen att han riktar det mot ditt hus istället för åt "höger" är väl bara för att han vill ha så lite som möjligt mot hans eget hus. Så egentligen gör väl grannen inget fel i det han gör nu. Men där emot det han gjorde innan att släppa ut det på din tomt får han inte göra.
Kan ni inte komma fram till något gemensamt för bådas del att du kanske frågar honom om han inte kan överväga en stenkista ,som du kan hjälpa till med som placeras där vattnet släpptes ut innan, fast på hans sida då givetvis :)
Sånt här med grannar kan vara svårt, man vill ju gärna hålla sig sams också.
Min tidigare granne släppte ut sitt BDT-vatten direkt till tomtgränsen. När deras infiltration sedan började sätta igen alltmer, frågade han om han kunde få gräva med grävmaskin från min tomt, eftersom de inte kom åt från deras håll. De fick det och skulle fylla upp med sand som tack på min sida, men tyvärr var jag inte hemma under den veckan som de grävde. När jag sedan grävde själv i det utfyllda området med spade, sprang grannen fram till mig och skrek "vad håller du på med" (flera m från tomtgränsen). Jag tror att den jäveln la en stor del av sin infiltration på min sida av tomtgränsen. Det var nära till berget, så de fick väl ingen bra infiltrationsbädd där. Och det blev väldigt blött där. Han gjorde massor av fräcka saker även senare och han uppträdde ofta hotfullt mot mig. Ändå hade jag inte framfört min kritik mot honom. Han ville köpa min fastighet flera gånger, men jag sa alltid nej, jag ville inte sälja och behövde inte göra det pga ekonomiska skäl och trivs bra här. Jag har aldrig kollat upp vad de eventuellt placerade under jorden på min tomt, kanske en hel del dräneringsrör. Det lät som han ville förbjuda mig att gräva på min egen tomt.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Amandolo Amandolo skrev:
Okej, ja rätt/fel är inte det som stör egentligen utan mer om det är någon risk för oss eller inte och först då är det mer intressant att veta vad som "gäller"

Just nu lutar det åt att bara låta det vara... min pappa trodde inte det var någon större risk och jag vill inte dra igång något då vi har 2 barn, jag vill att dom ska kunna känna sig trygga med att vara i trädgården och inte behöva känna att det är jobbigt nära den grannen.

Här kommer lite bilder iaf,

Denna bild visar tomterna och gränserna, vi är den gröna, grannen orange och gränsen emellan oss är det röda.
På bilden under syns lutningen, jag är ingen bra konstnär direkt men hoppas att det ska synas ungefär hur det är.

[bild]

Denna bild nedan visar hur han gjort med stupröret, märkte även ut stenen i bilden ovanför så att manfår ett litet mer hum och hur det ser ut.

[bild]
Hur gick det till slut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.