M MoveMe skrev:
Fick nyss höra av en granne att de kommer snart och röjer i tomten....och fler av grannarna har visst diskuterat om staketet och varför jag tillåter detta ske, men det gör jag ju inte....jag är bara mobbad och övertrampad.
Då är det dags att agera. Fyll din uppfart med allehanda prylar du får tag i, behöver inte göra några snygga lösningar nu. Bara blockera och markera att det är din tomt.

Annars kan du glömma att detta kommer att sluta.
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
I våra trakter ställer folk diverse hemmasnickrade bockar med skyltar på uppfarten när de har liknande problem. Tex en lastpall med stödben, eller en gammal hederlig sågbock. Prova att snickra ihop något stadigt men enkelt som du kan skriva ”PrIvat endast boende” på och ställa så att det blockerar uppfarten för bilar. Gör flera om det behövs. Tydlig signal tills du hinner bygga ett staket och lätt att flytta på när du själv ska in.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
P Paintball1 skrev:
Parkera inte in folks bilar. Skulle du parkera in min bil så skulle jag se till så du får punktering ett par gånger i månaden under några års tid. Idiot.
Med tanke på de reaktioner ditt inlägg har gett så är det nog läge för lite reflektion över ditt synsätt.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Hyr ett painbollgevär och stå på uppfarten när de kommer. Ett steg in på tomten så....... ;)
 
M MoveMe skrev:
Fick nyss höra av en granne att de kommer snart och röjer i tomten....och fler av grannarna har visst diskuterat om staketet och varför jag tillåter detta ske, men det gör jag ju inte....jag är bara mobbad och övertrampad.
Sluta tänk så svenskt! Låt ingen sätta sig på dig, visa vem som bestämmer och markera och var tydlig!
 
  • Gilla
Risarvaren och 3 till
  • Laddar…
En stor skylt "Privat, ingen parkering/genomfart" eller något i den stilen.
Sen sprider du ut lite välplacerade skruvar på marken.
 
  • Arg
ToRy
  • Laddar…
Jag tolkar det som att de nu för tillfället lägger ner byggandet (när du skriver röja)? Om det är så, så tycker jag du skall fundera över vad det största problemet för dig egentligen är i denna tragiska situation.

- Om det är att de faktiskt står och sliter på din uppfart så skulle jag inte göra någonting när de nu kommer och uppenbarligen avslutar projektet och därmed inte kommer nyttja din uppfart inom den närmaste framtiden.

- Om det är att du känner dig kränkt så tycker jag att du skall gräva ännu mer med byggbolaget. Det kan inte finnas något bolag som helt seriöst planerar ett stort byggprojekt med utgångspunkten att man måste nyttja en tomt som man inte äger. I varje fall inte mer än i undantagsfall när det kommer till större leveranser och liknande. Nu får du förhoppningsvis lite tid att diskutera det med bolaget, inte med den ensamma hantverkaren som enkelt kan säga att hans chef har sagt att det är okej att stå på din uppfart.

Personligen tror jag inte på att försöka blockera bygglov eller arrangera annat blockerande initiativ. Det kommer bara göra andra parten förbannad. Till sist ger jag dig även rådet att försöka tänka igenom utmaningen för den andra parten i detta. Jag tycker själv det låter märkligt att de sätter upp ett staket mot gatan innan de byggt huset. Varför? Och finns det anledningar till att de inte kan ställa sig längs med gatan?

Folk (även bygg och hantverkare) gör saker av en anledning. Jag har själv en större tomt och en uppfart som kan misstas som en allmän väg. Varje gång någon ställer sig där och blockerar mig från att komma ut så har jag pratat med föraren och inte en enda gång har någon inte förstått. Lycka till.
 
Nu borde denna tråd vara tillräckligt full med tips. Speciellt med enkla tips som att:
- Markera tomten med rep
- Markera tomten med pallar/bockar eller annan skit som ger tydlighet.

TS borde ha tillräckligt med tips för att att lösa det.
Jag tro inte någon med mer än 2 hjärnceller kör över ett rep som avgränsar.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
En stor skylt "Privat, ingen parkering/genomfart" eller något i den stilen.
Sen sprider du ut lite välplacerade skruvar på marken.
Ännu ett idiotsvar som handlar om att slänga vassa saker på marken. Är det HELT omöjligt att förstå att dessa vassa saker kan hamna på andra ömtåliga ställen än i vissa specifika bilars däck? TÄNK för fan innan ni skriver!
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
M
B BobbyMel skrev:
Jag tolkar det som att de nu för tillfället lägger ner byggandet (när du skriver röja)? Om det är så, så tycker jag du skall fundera över vad det största problemet för dig egentligen är i denna tragiska situation.

- Om det är att de faktiskt står och sliter på din uppfart så skulle jag inte göra någonting när de nu kommer och uppenbarligen avslutar projektet och därmed inte kommer nyttja din uppfart inom den närmaste framtiden.

- Om det är att du känner dig kränkt så tycker jag att du skall gräva ännu mer med byggbolaget. Det kan inte finnas något bolag som helt seriöst planerar ett stort byggprojekt med utgångspunkten att man måste nyttja en tomt som man inte äger. I varje fall inte mer än i undantagsfall när det kommer till större leveranser och liknande. Nu får du förhoppningsvis lite tid att diskutera det med bolaget, inte med den ensamma hantverkaren som enkelt kan säga att hans chef har sagt att det är okej att stå på din uppfart.

Personligen tror jag inte på att försöka blockera bygglov eller arrangera annat blockerande initiativ. Det kommer bara göra andra parten förbannad. Till sist ger jag dig även rådet att försöka tänka igenom utmaningen för den andra parten i detta. Jag tycker själv det låter märkligt att de sätter upp ett staket mot gatan innan de byggt huset. Varför? Och finns det anledningar till att de inte kan ställa sig längs med gatan?

Folk (även bygg och hantverkare) gör saker av en anledning. Jag har själv en större tomt och en uppfart som kan misstas som en allmän väg. Varje gång någon ställer sig där och blockerar mig från att komma ut så har jag pratat med föraren och inte en enda gång har någon inte förstått. Lycka till.
Bekvämlighet tycker jag svaret är på att de inte vill parkera på gatan. De kanske någon gång i början behövt flytta på sina bilar när leveranser kommit, och när de kört in på min uppfart en gång 2 gånger 3 gånger och jag inte vart hemma så har det väl blivit en rutin och "deras parkering", dock så var de ju så bekväma att de inte ens stod på sin egna byggda uppfart för att min uppfart är så stor och bra och deras 2 tomter så smala att grävaren knappt kan svänga runt, men det är väl deras problem?

Ägaren till byggföretaget har tex behövt ställa sig på min uppfart för att vilja dirigera in min bil på min infart för att jag inte kom in emellan alla bilar som stod parkerade på min tomt. Är man någorlunda skamsen borde man väl ropat på alla hantverkarna att flytta på sina bilar istället, eller? Så jag har ju diskuterat med honom ett par gånger när liknande hänt, men det har inte hjälpt.

"Grannen" som köpt huset som blev färdigbyggt sa att tomtägaren ville undvika att folk omkring slängde sitt trädgårdsavfall där. Han vill röja fint för tomtvisning. Hur gör han det när det inte finns ingång dit? Svaret är fortfarande genom min tomt. Han kunde satt en låst grind mot gatan så hade allt löst sig med omtanke om grannar....
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Står de på din mark även idag?
 
M
T ToRy skrev:
Står de på din mark även idag?
Nej, det är väntan på röjning och försäljning tror jag. Sist de stod här som jag vet om var när staketet sattes upp.
 
Om TS är beredd att trappa upp det hela finns ju alltid ”the nuclear option”.

Det låter ju som om de gör sig skyldiga till egenmäktigt förfarande och/eller hemfridsbrott.

Och eftersom båda dessa brott har fängelse i straffskalan är det lagligt att göra ett envarsgripande och kvarhålla dem tills polisen dyker upp. Det kan ju ta sin tid och det blir ju inget jobb gjort under tiden.
 
M
Uppdatering. Jag har byggt ett staket! Ca 8 meter som ett L, så jag kan ställa soptunnorna mot gatan och även minskat ned min infart ett par meter på det sättet. Jag drog tillbaks anmälan om tillsyn, som några av er tyckte inte va en bra idé. Men är osäker om jag fegade, för nu har en annan granne berättat för mig att denna tomtgranne har lämnat in en tillsynsanmälan på mig med.... Jag har nämligen en ganska förfallen stuga längre in på min tomt som vetter mot kommunens skog ( tror jag). Det går ett dike och gärdsgård emellan. Där säger han (enligt grannen som informerade) att barnbarnen visst lekte och den är en fara för barnen i området så han har lämnat in anmälan och vill att den ska rivas. Jag har behållt den för att en dag kunna bygga om, men inte haft ekonomi än. Rädd att om jag river den så får jag inget nytt bygglov. Vet inte om kommunen kommer att lyssna på honom, men jag tycker att det är min tomt. Barnen borde inte leka där. Behöver jag oroa mig för att detta inte är slutet än utan ännu ett problem till?:worried:
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Kvickt som tusan, sätt upp ett nät och stolpar runt stugan och låt de mötas så det inte finns någon väg in alls. När inspektionen är över kan du alltid snickra en grind och sätta på hänglås. Schematisk bild av en röd stuga med svart tak inringad av gröna stolpar och ett gult nät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Åsa Å och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.