Hep Hep skrev:
Har du varit passiv medlem i fyra år och väntat på att få skriva det här? Välkommen.
Hep Hep skrev:
Har du varit passiv medlem i fyra år och väntat på att få skriva det här? Välkommen.
Tja, det kanska det var ett anfall av tillfällig sinnesförvirring, men man ska väll börja någonstans.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Kan ju meddela dig att varken ev bilar eller dess bensin blir din egendom bara för att någon valt att ställa bilen på din tomt.
Det var ju givetvis skrivet med glimten i ögat, precis som en del andra förslag i tråden.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
R Rekasta skrev:
Tja, det kanska det var ett anfall av tillfällig sinnesförvirring, men man ska väll börja någonstans.
Sånt händer. Nu när plåstret är bortslitet är det bara att börja skriva.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
K
Uppdatera oss gärna på vad som händer. Blev det ett staket? Kanske taggbuskar? Skyltar?
 
M
M Mattansson skrev:
1. Sätt skylt som informerar om att det är din tomt.
2. Köp lecablock och långa reglar så att det blir en sittbänk eller motsvarande. Skruva ihop allt om du har tillgång till det. Ställ på din tomt och tydligt markera att här är ingen förbifart/parkering för övriga.
Du kanske skrev tidigare men är det en grusad uppfart dom använder sig av?
Inte skrivit, den är belagd med makadam tror jag det heter.
 
Ett möjlighet att få reda på var tomtgränsen går om du inte vill vända dig till lantmäteriet är kommunens bygglovsavdelning. När vi byggde till vårat hus 1994 behövde vi en situationsplan (kanske det hette). På den var alla mått och höjder utsatta. Har du tur finns en sådan på kommunen och du kan mäta dig fram till var gränsen går.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Lina F
Har du kollat bygglovet för grannfastigheten? Där borde det framgå var det är tänkt att infarten ska vara.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
M
K Kallebo skrev:
Uppdatera oss gärna på vad som händer. Blev det ett staket? Kanske taggbuskar? Skyltar?
Planerar för ett staket nu. Har hittat tomtmarkeringen! En iallafall. Så vet nu exakt hur många decimeter grävaren placerat mina kantstenar längre in på min tomt än det va från början. Ringt deras kundservice och krävt att dom ställer tillbaks dom. Sen tänkte jag bygga staketet precis framför kantstenarna på min sida.
 
  • Gilla
Maria T och 6 till
  • Laddar…
M
K kindvall skrev:
En karta eller ritning hade varit bra för att förstå belägenheten. När styckningen av tomten gjordes borde infartsfrågan ha lösts, i ett sånt fall är väl grundlösningen att innersta tomten tar väg över den andra avstyckade tomten som ligger närmst vägen, inte att man går över en annan tomt.
Om det nu är så bergigt finns det väl en risk att man i ett nästa steg söker servitut för att använda din infart.
Gjorde denna snabba skiss under lunchen (visar mest vart jag vill sätta staket, proportioner på allt i förhållande till varann är inte så bra) Risken för servitut är nog inte trolig, men tror att de kommer att sätta infarten vid min infart och ta bort nån meter staket mot gatan när bygget är färdigt, så att nya ägaren kan utnyttja delar av min infart, men under bygget känner jag att de vill behålla det som det är just nu, med en 5m öppning mot min tomt och köra där....
 
  • Handritad skiss med staketpositionering, infart och gata markerade, icke proportionerlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vad är den grönmarkerade sträckan? Är det de där 30 metrarna som inte heller har något hinder för att komma in på granntomten?
Är det så kan du ju börja med att dra ett par långa rep på några enkla pinnar nerslagna i marken längs tomtgränsen. På repet hänger du inplastade lappar med lämplig text, exempelvis "Privat mark, Parkering förbjuden, Överträdelse beivras" eller liknande. Dra det där repet längs din infart också. Visst blir det lite extra jobb för dig med att flytta det där repet varje gång du ska in och ut, men det är ju förhoppningsvis under en begränsad tid.

Jo visst, även hantverkarna kan flytta repet, men då har de gjort det efter att de blivit informerade att de utan tvivel inte har rätt att göra det, och genom att flytta på en tydlig tomtgränsmarkering. Helt annat läge.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M
T ToRy skrev:
Vad är den grönmarkerade sträckan? Är det de där 30 metrarna som inte heller har något hinder för att komma in på granntomten?
Är det så kan du ju börja med att dra ett par långa rep på några enkla pinnar nerslagna i marken längs tomtgränsen. På repet hänger du inplastade lappar med lämplig text, exempelvis "Privat mark, Parkering förbjuden, Överträdelse beivras" eller liknande. Dra det där repet längs din infart också. Visst blir det lite extra jobb för dig med att flytta det där repet varje gång du ska in och ut, men det är ju förhoppningsvis under en begränsad tid.

Jo visst, även hantverkarna kan flytta repet, men då har de gjort det efter att de blivit informerade att de utan tvivel inte har rätt att göra det, och genom att flytta på en tydlig tomtgränsmarkering. Helt annat läge.
Det gröna är bärbuskar som tar sig upp i berget.:)
 
Ah! Då borde det ju räcka att du sätter ett rep med skyltar längs den röd-inringade sträckan av tomtgränsen och längs din infart mot gatan. Än tydligare vore ju en hänglåsförsedd kedja som hålls uppe av något hyfsat stadigt, exempelvis grova armeringsjärn eller järnstolpar som slås ner i marken. Inte snyggt, men det är ju ändå förhoppningsvis temporärt...

De 30 metrarna som skulle behöva staket som nämnts i ett tidigare inlägg, är det till höger om din infart, längs gatan?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
M
T ToRy skrev:
Ah! Då borde det ju räcka att du sätter ett rep med skyltar längs den röd-inringade sträckan av tomtgränsen och längs din infart mot gatan. Än tydligare vore ju en hänglåsförsedd kedja som hålls uppe av något hyfsat stadigt, exempelvis grova armeringsjärn eller järnstolpar som slås ner i marken. Inte snyggt, men det är ju ändå förhoppningsvis temporärt...

De 30 metrarna som skulle behöva staket som nämnts i ett tidigare inlägg, är det till höger om din infart, längs gatan?
Ja precis, längs gatan är det bara gräsmatta så de kan bara köra över markplattorna som ramar in infarten och ta sig ifrån på det viset om jag skulle försökt parkera in nån skåpbil. :sweat:

Jag tänker mig också att innan fanns det ju möjlighet för byggarna att ställa 2 skåpbilar längs med vägen där staketen nu sitter, när bygget startar igen, finns det ingen plats ens där och då skulle det inte förvåna mig att de ställer bilarna helt på min gräsmatta också....om jag inte gör nåt åt det med alla förslag som jag fått här på forumet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Asta99 och 1 till
  • Laddar…
Då förstår jag. Ska ju mycket till innan en normalt funtad människa väljer att köra över eller in på en gräsmatta som tydligt tillhör någon annans tomt... Men för att förtydliga gränsdragningen än mer, dra ett rep på enkla stolpar längs den sträckan tills bygget är klart.

Jag tror att tydlighet är det bästa sättet att få in i huvudet på samtliga inblandade att de gör fel. Dragna rep och kedjor med skyltar är tydligt. Sätt gärna upp en kamera som filmar din infart och gräsmatta. Nej, att filma utanför sin egen tomt är mig veterligen fortfarande otillåtet, men såvitt jag vet är materialet fortfarande användbart som bevis, om det nu skulle behövas.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.