A AndersS skrev:
Helst ringbarka innan den tas ned, men det kommer ändå en del skott men inte lika mycket:cool:
Vi ringbarkade våra aspar 3 år sedan och väntar ännu på att de ska dö innan vi tar ned dem…
 
  • Wow
liran
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Vi ringbarkade våra aspar 3 år sedan och väntar ännu på att de ska dö innan vi tar ned dem…
Så är det, vissa saker tar sin tid.
 
Summan är
Rent juridiskt får du plocka skott framöver. 50-100 om året, är det på gräsmattan då ?
 
optimum
Skånepöjk Hällvetet skrev:
ja så vad är lösningen…?
Om man tar ned ett träd och vill bli av med problemet med rotskott så borrar man ett antal hål i stubben nära barken och fyller med Roundupp. Då dör rötterna och därmed inga fler rotskott.
Tidigare fanns eqoplug men de och Roundup är ej tillåtna att säljas i Sverige längre.
Ecoplugg är det verksamma ämnet samma som Roundup, alltså glyfosat.

Här kan den intresserade läsa mer om Ecoplug och vad som gäller.
https://www.ecoplug.se/

Den som har 2L utbildning får fortfarande köpa sådana bekämpningsmedel.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Om man tar ned ett träd och vill bli av med problemet med rotskott så borrar man ett antal hål i stubben nära barken och fyller med Roundupp. Då dör rötterna och därmed inga fler rotskott.
Tidigare fanns eqoplug men de och Roundup är ej tillåtna att säljas i Sverige längre.
Ecoplugg är det verksamma ämnet samma som Roundup, alltså glyfosat.

Här kan den intresserade läsa mer om Ecoplug och vad som gäller.
[länk]

Den som har 2L utbildning får fortfarande köpa sådana bekämpningsmedel.
Går att köpa från England ligger 100 pack och väntar oss en bekant i london
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Vi ringbarkade våra aspar 3 år sedan och väntar ännu på att de ska dö innan vi tar ned dem…
Min asp var död efter fyra. Nu håller jag på att ta ner en till men det är en process på några år
 
K Knattecrossfarsan skrev:
Tog ned två stora popplar för några år sedan som spred mängder med rotskott på tomten. Fällde dem vid lövsprickningen och satte sedan i Ecoplug enligt anvisningarna. Räknade kallt med att få fortsätta att dra rotskott de kommande åren men de uteblev nästan helt. Om grannen vill ta ned sina aspar så kan det vara en idé. Verkar som att det fortfarande går att köpa Ecoplug lagligt.
För mig fortsatte rotskotten. (Asp)
 
K karlmb skrev:
För mig fortsatte rotskotten. (Asp)
Hur länge?
Jag har tagit ned ett antal aspar, med några kvar hos grannar och fick nog plocka rotskott 6-7 år, och 10 år senare så kan det ibland skjuta upp enstaka små-skott på udda ställen, men med väldigt klen livskaft eller uppenbar koppling till andra träd, så jag osäker på om det är några rot-segment som ligger kvar eller frösådd.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hur länge?
Jag har tagit ned ett antal aspar, med några kvar hos grannar och fick nog plocka rotskott 6-7 år, och 10 år senare så kan det ibland skjuta upp enstaka små-skott på udda ställen, men med väldigt klen livskaft eller uppenbar koppling till andra träd, så jag osäker på om det är några rot-segment som ligger kvar eller frösådd.
Iaf 4-5 år. Det finns kvar i marken och väntar på tillfälle att invadera igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.