12 007 läst · 38 svar
12k läst
38 svar
Grannens asp skjuter skott över hela min tomt
Vi hade ett gäng aspar i tomtgräns mot grannen när vi flyttade in.
Köpt av dödsbo så rätt gott om halvstora asp-skott på en stor del av baksidan.
Vi började med att kapa och gräva bort dem, något år senare kapade vi ner de flesta asparna rakt av.
Sedan följde en explosion av asp-skott.
De flesta togs med gräsklipparen och det var ett ständigt plockande av småskott på andra ställen under ett par år. Därefter var det nästan lugnt.
En större asp togs ned efter det, den borrade jag många hål i stubben direkt när den var färsk och dränkte i koncentrerad roundup (dåvarande svärfar var bonde)
Det gav riktigt bra verkan och det blev betydligt mindre nödskott under kommande år.
Kvar nu är egentligen bara en enda asp hos en annan granne (men som pga markförhållanden inte skjuter skott åt mitt håll) som jag ska övertyga om att ringbarka den innan de tar ner den. (Aspar har ju en begränsad livslängd och om inte annat så blir ju höjden ett problem)
Köpt av dödsbo så rätt gott om halvstora asp-skott på en stor del av baksidan.
Vi började med att kapa och gräva bort dem, något år senare kapade vi ner de flesta asparna rakt av.
Sedan följde en explosion av asp-skott.
De flesta togs med gräsklipparen och det var ett ständigt plockande av småskott på andra ställen under ett par år. Därefter var det nästan lugnt.
En större asp togs ned efter det, den borrade jag många hål i stubben direkt när den var färsk och dränkte i koncentrerad roundup (dåvarande svärfar var bonde)
Det gav riktigt bra verkan och det blev betydligt mindre nödskott under kommande år.
Kvar nu är egentligen bara en enda asp hos en annan granne (men som pga markförhållanden inte skjuter skott åt mitt håll) som jag ska övertyga om att ringbarka den innan de tar ner den. (Aspar har ju en begränsad livslängd och om inte annat så blir ju höjden ett problem)
Min erfarenhet är att asp skjuter väldigt måttligt med rotskott så länge man inte tar ner någon stam (då det å andra sidan exploderar).
Så jag blir lite förvånad över att TS får sådana mängder skott att man får "tuppjuck".
Det har inte tagits ner några aspar i området?
Så jag blir lite förvånad över att TS får sådana mängder skott att man får "tuppjuck".
Det har inte tagits ner några aspar i området?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 372 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 372 inlägg
han vill bli av med den men chefen (frugan) tycker dom är bra och skuggar deras gräsmatta…Nötegårdsgubben skrev:Är grannen förtjust i asparna då, eller lider han egentligen av samma problem? Kanske hat ni ett gemensamt intresse att lösa, det kan vara värt att fundera på innan du börjar lösa följdproblemet på din tomt.
Det är lite sent att ringbarka träden nu då saven redan har vänt, men viss nytta gör det nog redan i år och efter nästa sommar torde rotsystemet vara rejält urlakat.
För även om du har rätt att gräva av rötterna på din sida (efter att ha erbjudit grannen att göra det själv först) är det nog ett jävla jobb, så jag skulle försöka lösa grundproblemet istället. Men där är du i händerna på grannen.
Så är inte fallet här, den skjuter massor med skott. Annars hade jag inte skapat tråden…C cpalm skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Jag hade samma situation när jag köpte min tomt i Sörmland, aspen var på väg in. Det tog några år att lösa men i korthet så löstes den med en vass rak spade (jag slipade bladet) som jag under senvintern/våren högg runt allt sly och sen drog jag upp den lilla plantan. Vid de största rötterna så återkom naturligtvis nytt sly under sommaren och då följde jag dessa större rötter (de går ju mycket ytligt) och sågade av dem med jämna mellanrum (tigersåg med rätt grova sågblad är fantastiskt för detta). År tre fanns inte mycket liv kvar så endast mindre insatser krävdes. Numera finns ingen asp på tomten.Hällvetet skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 724 inlägg
Ja, då är det andras tidigare råd om att tillämpa 3 kap. 2 § jordabalken som gäller, alltså att efter varsel kapa rötterna på din sida gränsen. Det kommer initialt öka mängden rotskott, men så länge du kapar dem innan bladen slår ut helt så tröttar du snart ut rötterna.Hällvetet skrev:
Menar du att du tog all rötter som var mot din tomtgräns?Claes Sörmland skrev:Jag hade samma situation när jag köpte min tomt i Sörmland, aspen var på väg in. Det tog några år att lösa men i korthet så löstes den med en vass rak spade (jag slipade bladet) som jag under senvintern/våren högg runt allt sly och sen drog jag upp den lilla plantan. Vid de största rötterna så återkom naturligtvis nytt sly under sommaren och då följde jag dessa större rötter (de går ju mycket ytligt) och sågade av dem med jämna mellanrum (tigersåg med rätt grova sågblad är fantastiskt för detta). År tre fanns inte mycket liv kvar så endast mindre insatser krävdes. Numera finns ingen asp på tomten.
Grannen vill ju ha kvar sina aspar…
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 152 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 152 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 724 inlägg