38 683 läst · 160 svar
39k läst
160 svar
Grannen ska sälja. Hur/när ska jag säga att uppfart är över gränsen?
Hej!
Jag äger en fastighet där grannen på olika sätt inskränker på min fastighet. Bland annat sträcker en bit av taket över min fastighet, en häck är ca 3dm in på min fastighet, och grannen använder en bit som sin uppfart.
Har varit i konflikt med dem kring detta tidigare och försökt kompromissa men det har inte resulterat i annat än massa jävla gräl.
Nu ser jag att de har en mäklare över och har hört att de funderar på att sälja.
Jag vill såklart att de nya fastighetsägarna ska veta att vissa saker faktiskt är på min fastighet. Helst hade jag velat att detta skulle åtgärdas. Men är ödmjuk för att det kan ta tid.
Frågan är väl egentligen hur jag ska bära mig åt? Ska jag informera mäklaren? Nya köparna? Spekulanter? När är det rätt både ur socialt / grannsämjande och juridiskt perspektiv?
Jag äger en fastighet där grannen på olika sätt inskränker på min fastighet. Bland annat sträcker en bit av taket över min fastighet, en häck är ca 3dm in på min fastighet, och grannen använder en bit som sin uppfart.
Har varit i konflikt med dem kring detta tidigare och försökt kompromissa men det har inte resulterat i annat än massa jävla gräl.
Nu ser jag att de har en mäklare över och har hört att de funderar på att sälja.
Jag vill såklart att de nya fastighetsägarna ska veta att vissa saker faktiskt är på min fastighet. Helst hade jag velat att detta skulle åtgärdas. Men är ödmjuk för att det kan ta tid.
Frågan är väl egentligen hur jag ska bära mig åt? Ska jag informera mäklaren? Nya köparna? Spekulanter? När är det rätt både ur socialt / grannsämjande och juridiskt perspektiv?
Om konflikten är så stor med grannarna att det inte går att prata med dom så kan du kanske försöka med att kontakta mäklaren direkt (borde gå att ta reda på vem det är nrä huset väl läggs ut iaf).R Rewrap skrev:Hej!
Så det inte blir en ny konflikt med de nya grannarna utan iaf att dom är medvetna om att det finns saker som bör rättas till.
Jag skulle kontakta mäklaren direkt när det läggs ut och se till att gränsen är tydligt märkt till visningen. Det är ju bra att köparna vet vad de köper.
Hej
Utan att veta några som helst detaljer samt när husen är byggda bygglov servitut etc
så är min första tanke att det blir svårt för dig att få grannen att bygga om av taket samt flytta av uppfarten.
men du bör i alla fall Prata med grannen och försök lösa allt innan försäljning
Går inte det så prata med mäklaren om att det råder oklarheter som nya köpare bör känna till.
annars blir det inte kul för dina nya grannar när du kommer klampande och kräver åtgärd av tak, uppfart och häck.
som förslag på lösning
fundera på om du eventuellt kan sälja en bit mark till din granne eller skriva ett servitut gällande uppfarten och taket (mot en ersättning om du känner att att det behövs)
Häcken låter som den är din om den står 30 cm in på din mark. För grannsämjans skull kan det vara just att tala om för mäklaren om du avser ta ner den så undviker du en konflikt med nya grannar.
Prata med mäklaren om att det föreligger oklarheter som nya köpare bör känna till
annars riskerar det nog bli nya konflikter när man som nyinflyttad får besök av sin granne som kräver att man skall bygga om tak samt flytta uppfaten och häcken.
Utan att veta några som helst detaljer samt när husen är byggda bygglov servitut etc
så är min första tanke att det blir svårt för dig att få grannen att bygga om av taket samt flytta av uppfarten.
men du bör i alla fall Prata med grannen och försök lösa allt innan försäljning
Går inte det så prata med mäklaren om att det råder oklarheter som nya köpare bör känna till.
annars blir det inte kul för dina nya grannar när du kommer klampande och kräver åtgärd av tak, uppfart och häck.
som förslag på lösning
fundera på om du eventuellt kan sälja en bit mark till din granne eller skriva ett servitut gällande uppfarten och taket (mot en ersättning om du känner att att det behövs)
Häcken låter som den är din om den står 30 cm in på din mark. För grannsämjans skull kan det vara just att tala om för mäklaren om du avser ta ner den så undviker du en konflikt med nya grannar.
Prata med mäklaren om att det föreligger oklarheter som nya köpare bör känna till
annars riskerar det nog bli nya konflikter när man som nyinflyttad får besök av sin granne som kräver att man skall bygga om tak samt flytta uppfaten och häcken.
klaskarlsson skrev:
Om konflikten är så stor med grannarna att det inte går att prata med dom så kan du kanske försöka med att kontakta mäklaren direkt (borde gå att ta reda på vem det är nrä huset väl läggs ut iaf).
Så det inte blir en ny konflikt med de nya grannarna utan iaf att dom är medvetna om att det finns saker som bör rättas till.
Det mest korrekta (socialt etc) hade varit att lösa det som folk - prata med grannarna/säljarna om din uppfattning och be dem informera mäklaren noggrant om detsamma. Men på dig låter det som att de är av en helt annan uppfattning, och då förmodar jag att du inte heller litar på att de tar det vidare till mäklaren eller andra spekulanter. I så fall borde du förmodligen informera mäklaren - men det hade som sagt varit snyggast att först låta dina grannar få chansen att göra det.R Rewrap skrev:Hej!
Här en bild på del av området det gäller. Fastigheten med röda pricken är min.
Vet att dessa kartor kan vara missmatchade men just i detta fall har jag kontrollmätt med gränspinnar och det är till och med så att gränsen går lite längre söderut än bilden visar.
Som ni ser är det uppfart, en del av gräsmattan, häck och även belysning som är på min fastighet.
Vet att dessa kartor kan vara missmatchade men just i detta fall har jag kontrollmätt med gränspinnar och det är till och med så att gränsen går lite längre söderut än bilden visar.
Som ni ser är det uppfart, en del av gräsmattan, häck och även belysning som är på min fastighet.
Redigerat:
Taköverhänget nämns inte; häcken som är för bred klipps av TS (mycket lämpligt att göra det nu) och på uppfarten sätts 1-2 snygga blomkrukor (med blommor!) för att diskret visa tomtgränsen.
Tar TS upp dessa petitesser med mäklaren riskeras att framtida trevlig granne skräms bort ... och att grannkonflikten fortsätter.
Tar TS upp dessa petitesser med mäklaren riskeras att framtida trevlig granne skräms bort ... och att grannkonflikten fortsätter.
Redigerat:
De har tyvärr mina kulor i ett järngrepp. Jag har byggt en liten flytbrygga utan strandskyddsdispens och varje gång jag har påtalat att de intränger på min fastighet så har det hotats med kommunen. En gång så gick det faktiskt så långt att det anmäldes och jag fick föreläggande om borttagning. Min dispensansökan ligger nu hela vägen hos mark och miljööverdomstolen..tensiden skrev:
Sedan dess har jag suttit ner i båten och väntar på att förhoppningsvis få dispens
Men vill såklart att om fastigheten säljs att nya grannarna blir medvetna så inte hela denna soppa upprepas..
När annonsen kommer upp hade jag mailat mäklaren med dina synpunkter och att mäklaren måste upplysa köparen om att det åligger fel.
Sen hade jag presenterat mig för nya ägaren första dagen och frågat hur denne ska lösa problemet. Säger den då att den inte visste om det så har du med dig ett utskrivet mail och ger över. Sen går du och fiskar!
Sen hade jag presenterat mig för nya ägaren första dagen och frågat hur denne ska lösa problemet. Säger den då att den inte visste om det så har du med dig ett utskrivet mail och ger över. Sen går du och fiskar!
Grannen har alltså någon typ av servitut på anslutningsvägen?R Rewrap skrev:Här en bild på del av området det gäller. Fastigheten med röda pricken är min.
Vad är det för typ av servitut?
Exakt vad står det i servitutet?
"Tjänande fastighet upplåter följande rätt till härskande fastighet:Demmpa skrev:
Rätt att få använda Tjänandes väg utan kostnad samt att härskande fastighet står för eventuella kostnader för underhåll och vid förbättringar av berörd väg.
Tjänandes fastighet har inte några åtagande avseende kostnader för berörd väg. "
Finns det servitut för grannen att använda vägen? Efter som alla dessa bitar du bråkar om ligger på andra sidan vägen så förstår jag inte varför det är ett problem för dig? Om det inte är så att du vill ta bort hela vägen här har du ju inte någon nytta av dessa bitar? Vad ska du göra på den sidan vägen som är så viktigt att inte grannen kan få använda dem även om du strikt äger dem?
Edit: Svar om servitut kom medans jag skrev.
Edit: Svar om servitut kom medans jag skrev.
Som sagt, just den biten bryr jag mig lite mindre om. Jag har använt området framför tälten någon gång för parkering när jag haft många gäster. Det viktiga för mig är egentligen att jag inte frånsäger mig några rättigheter. Vill att alla ska vara på samma boll från början.T TypRätt skrev:Finns det servitut för grannen att använda vägen? Efter som alla dessa bitar du bråkar om ligger på andra sidan vägen så förstår jag inte varför det är ett problem för dig? Om det inte är så att du vill ta bort hela vägen här har du ju inte någon nytta av dessa bitar? Vad ska du göra på den sidan vägen som är så viktigt att inte grannen kan få använda dem även om du strikt äger dem?