113 963 läst · 270 svar
114k läst
270 svar
Grannen river eternittak!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du behöver ringa någon som forskar om asbest då du gör massor av trådar om det.
Det skall förpackas när det körs till tippen, om de får ligga still så sprids det ju inte.
Låt gubben riva det.
Jag har med stor sannolikhet blivit utsatt för asbest och diverse onyttiga metaller när jag gick i skolan för sisådär snart 20 år sen, har prima lungor fortfarande. Ingen vet om de kollapsar om 20-30 år dock.
PS ge inte socker till ditt barn, det är betydligt farligare på sikt att få ett sockerberoende barn.
Det skall förpackas när det körs till tippen, om de får ligga still så sprids det ju inte.
Låt gubben riva det.
Jag har med stor sannolikhet blivit utsatt för asbest och diverse onyttiga metaller när jag gick i skolan för sisådär snart 20 år sen, har prima lungor fortfarande. Ingen vet om de kollapsar om 20-30 år dock.
PS ge inte socker till ditt barn, det är betydligt farligare på sikt att få ett sockerberoende barn.
Att ringa en firma och fråga kan vara en god idé!
Att jämföra asbest med socker är bara rent barnsligt.
Det handlar inte om att jag vill få medhåll för att gnälla på grannen. Det handlar om en genuin oro för ett ämne som är mycket hälsovådligt.
Befogad rädsla eller ej så förväntas en god ton.
Att jämföra asbest med socker är bara rent barnsligt.
Det handlar inte om att jag vill få medhåll för att gnälla på grannen. Det handlar om en genuin oro för ett ämne som är mycket hälsovådligt.
Befogad rädsla eller ej så förväntas en god ton.
G greenhouse skrev:
Socker, i den mängd som en genomsnittlig människa får i sig årligen, ÄR faktiskt mer hälsovådligt än den mängd asbest man får i sig genom att riva ett eternittak.G greenhouse skrev:
Låt oss hålla oss till ämnet och inte förvandla den här tråden till Anonyma anorektiker.
Sluta jämföra äpplen och päron
Sluta jämföra äpplen och päron
Nej varför ska jag lämna min tråd när jag skött mig galant?
Sockerjämförelsen är väl ganska relevant. Du har ju själv stissat upp dig till den grad, att du jämför en gubbe som river ner sitt tak 80 meter bort, utsätter dig för samma exponering som att jobba på Kockums -67. Lite som Tjernobyl vs. Hög radonhalt i källaren.
Nja, var jämförde jag med det? Citera gärna
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Om det är ett avstånd på 80 m mellan er och grannen så finns det inget behov för skyddsåtgärder mot er.
Inte häller bör man vattenbejuta då det medför mer risk för de som arbetar på taket än vad det skyddar mot ev frigjorda fiber.
Att förvara eternitplattor på en pall hemma medför inget krav på att täcka och märka (de får ju ligga otäckt och omärkt på taket/fasaden)
När de ska deponeras ska de dock förslutas och märkas.
Inte häller bör man vattenbejuta då det medför mer risk för de som arbetar på taket än vad det skyddar mot ev frigjorda fiber.
Att förvara eternitplattor på en pall hemma medför inget krav på att täcka och märka (de får ju ligga otäckt och omärkt på taket/fasaden)
Bästa svaret
Nej inga avspärrningar och inget vatten. Vi sanerar mycket tak och vi följer reglerna. Finns inga risker för utomstående som inte jobbar med det dagligen. Ytterst lite fiber frigörs om alls. Beroende på skicket. Utomhus är inte någon fara däremot inomhus är det andra bullar...som nån skrev så här du mer skit i lungorna av vägdamm än av asbesten...G greenhouse skrev:
Tack Henrik! Mycket bra svar!Henrik.woll skrev:Om det är ett avstånd på 80 m mellan er och grannen så finns det inget behov för skyddsåtgärder mot er.
Tack Daniel, skönt med ett svar från en fackman!DanielPinjegård skrev:Nej inga avspärrningar och inget vatten. Vi sanerar mycket tak och vi följer reglerna. Finns inga risker för utomstående som inte jobbar med det dagligen. Ytterst lite fiber frigörs om alls. Beroende på skicket. Utomhus är inte någon fara däremot inomhus är det andra bullar...som nån skrev så här du mer skit i lungorna av vägdamm än av asbesten...