113 958 läst · 270 svar
114k läst
270 svar
Grannen river eternittak!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det som är relevant är att det ÄR större risk att ditt barn stryker med om du bär det än att det tar skada av din grannes eternittaksrivning. Att ditt barn skulle stryka med av Corona är däremot många många gånger större, även om även den risken är väldigt väldigt liten.G greenhouse skrev:Jag har läst tråden och det finns många bra synpunkter. Jag begriper mkt väl att risken är direkt kopplad till exponeringsgrad.
Det jag vill veta är snarare erfarenheter och dylikt kring hur mycket damm som frigörs när man tar ner eternittak. ATT det frigörs vet vi. Frågan är hur mkt och hur farligt det är 80 meter bort.
Bara för att det är jättefarligt att hoppa fallskärm utan skärm så innebär det ju inte alla andra risker och faror är värda att utsätta sig för. Oro inför saker grundar sig sällan på exakt statistik. T.ex. så oroar sig ju folk nästan till döds över Coronaviruset trots att det är mycket osannolikt att man kommer dö av det. Att jämföra asbestexponering med att bära sitt eget barn är bara irrelevant.
Med det sagt, låt oss hålla god ton. Jag vill inte ge mig in i "min morfar åt asbest till frukost och han blev 92" diskussionen eftersom den är fruktlös.
En kollega bor inne i stan i ett villaområde där tomterna är 3-500 kvm stora och husen säkert 100-180 kvm stora så det är väldigt tätt mellan husen. Han hade eternitfasad som han lät ta ner förra sommaren och firman som gjorde det satte endast upp skydd för fönster och dörrar och hade sedan själva skydd. Inga skydd användes för att hindra asbestfibrerna att komma ut i luften och de sa även att barnen kunde vara ute och leka om de ville, men kollegan tyckte att just det kändes lite onödigt att de skulle leka på samma sida huset som de för stunden rev på.
Sen tänker jag även att det inte lär vara någon skillnad i hur mycket asbestfibrer man utsätts för om eternitplattorna sitter på huset eller ligger på en pall. Så länge de inte är trasiga vill säga.
Så risken lär vara betydligt större att ni får i er en skadlig mängd partiklar/fibrer om grannen får för sig att bränna plast, impat virke eller liknande och det är också förbjudet att göra, men många gör det ändå
Sen tänker jag även att det inte lär vara någon skillnad i hur mycket asbestfibrer man utsätts för om eternitplattorna sitter på huset eller ligger på en pall. Så länge de inte är trasiga vill säga.
Så risken lär vara betydligt större att ni får i er en skadlig mängd partiklar/fibrer om grannen får för sig att bränna plast, impat virke eller liknande och det är också förbjudet att göra, men många gör det ändå
OK vi tänker på ett helt annat sätt:
Om eternittaket ligger kvar 20 år till, under ditt barns uppväxt, så kommer det regelbundet släppa lite lite grann fibrer. När det ramlar kottar, haglar och regnar t ex. Det mesta åker det ner i markytskiktet precis vid byggnaden. Sedan kan det kan virvlas upp när man krattar t ex.
Nu blir du av med taket på en gång och vinden blåser från dig. Låter ju nästan bra om man ser det så.
Om eternittaket ligger kvar 20 år till, under ditt barns uppväxt, så kommer det regelbundet släppa lite lite grann fibrer. När det ramlar kottar, haglar och regnar t ex. Det mesta åker det ner i markytskiktet precis vid byggnaden. Sedan kan det kan virvlas upp när man krattar t ex.
Nu blir du av med taket på en gång och vinden blåser från dig. Låter ju nästan bra om man ser det så.
Det var en bra synpunkt som jag inte tänkt på! Frågan är om asbestsanerare spärrar av runt objektet som ska saneras inom viss radie eller om de t.ex. vattenbegjuter?H hempularen skrev:
Av det du beskriver i #1 verkar det tvärtom som att din granne gör ett bra och sansat jobb på alla sätt. Att lossa dem och hasa ner till takfoten för att lasta på pallar är ju fantastiskt skonsamt jämfört med många vanliga sätt att klä av ett eternittak. Det ihop med den i sig minimala risken oavsett metod på det avståndet borde göra dig lugn om du tänker över saken gärna med någon liten kalkyl/överslag.G greenhouse skrev:
Staffan. Jag håller helt med om att Internet är en "tyckokrati".Staffan2000 skrev:Jag menar att Internet ger kreti och pleti möjligheten att sprida vilken desinformation som helst. Det värsta exemplet på
det, är väl "Familjeliv".
Före internet fick man söka information i facklitteratur på biblioteket. En betydligt säkrare källa, än lösryckta påståenden från fantasifulla amatörer som är mer intresserade av att samla på gillningar och att läsa sin egen text, än att förmeda relevanta fakta.
Att din oro för grannens tak är "självklar", är inte det minsta självklart, utan självförvållad. Trots våra lugnande kommentarer, fortsätter du att ängslas. Vilket jag tror beror på att du hellre litar på okunniga olyckskorpar, som lever på att samla gillningar, än på oss.
Staffan
Säkerligen får vi oss asbest när vi andas. Men rimligen gäller den forskningen stora städer och knappast en by med 10 st hus mitt ute i skogen i norra Sverige. Det är väl en stor internationell studie motsv.M MagHam skrev:
Du förstod nog min poäng. Däremot har du också en poäng i det att det mkt väl kan vara så att vi fått i oss lite eller ingenting alls. Och då stämmer ju fallskärmshopp från 1 cm.Staffan2000 skrev:
Bra svar! Det är sånt här jag efterfrågar. Fakta från (iofs via ombud) fackmän i en liknande situation.H hjulia skrev:En kollega bor inne i stan i ett villaområde där tomterna är 3-500 kvm stora och husen säkert 100-180 kvm stora så det är väldigt tätt mellan husen. Han hade eternitfasad som han lät ta ner förra sommaren och firman som gjorde det satte endast upp skydd för fönster och dörrar och hade sedan själva skydd. Inga skydd användes för att hindra asbestfibrerna att komma ut i luften och de sa även att barnen kunde vara ute och leka om de ville, men kollegan tyckte att just det kändes lite onödigt att de skulle leka på samma sida huset som de för stunden rev på.
Visst är det bra att bli av med skiten nu men de hade gärna fått säga till innan så hade jag kunnat hålla mig borta från gården medan de jobbar.M MagHam skrev:OK vi tänker på ett helt annat sätt:
Ja visst sköter han det ganska snyggt. Däremot bör ju taket vattenbegjutas och det hade inte skadat om han berättade att han tänkte riva taket i förväg. Dessutom skall avfallet plastas in och märkas upp och det sker inte. Risken är såklart låg men önskvärt är att den hade varit noll.GK100 skrev:Av det du beskriver i #1 verkar det tvärtom som att din granne gör ett bra och sansat jobb på alla sätt. Att lossa dem och hasa ner till takfoten för att lasta på pallar är ju fantastiskt skonsamt jämfört med många vanliga sätt att klä av ett eternittak. Det ihop med den i sig minimala risken oavsett metod på det avståndet borde göra dig lugn om du tänker över saken gärna med någon liten kalkyl/överslag.
Jag kan garantera att mer än hälften av de som svarat i den här tråden är mer kompetenta att uttala sig än vilken asbestsanerare som helst.
Det verkar som att du vill få medhåll så att du kan gå ytterligare en vända till grannen och gnälla obefogat.
Som alla tidigare sagt så är det precis helt ofarligt.
Ytterst osannolikt att ni hade fått problem även om grannen burit över alla plattor och slängt in genom erat köksfönster...
Det verkar som att du vill få medhåll så att du kan gå ytterligare en vända till grannen och gnälla obefogat.
Som alla tidigare sagt så är det precis helt ofarligt.
Ytterst osannolikt att ni hade fått problem även om grannen burit över alla plattor och slängt in genom erat köksfönster...