Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej!

Vi bor på landet och vår granne har ett uthus där det ligger eternittak på. Idag när jag skulle hämta in vår 14 månaders son från förmiddagsvilan så såg jag att grannen håller på att plocka ner eternittaket! Jag sprang direkt in med vår son och stängde dörrar och fönster. Grannens hus står ca 80 meter från där min son sov och ca 25 meter från vårt hus.

Jag ringde honom och han sa att att de plockar lös plattorna en och en och hasar ner dem längs läkten och ner på en pall som de har lyft upp med traktorn längst ner på taket. Han sa att några går sönder på mitten men att de i övrigt tar ner dem hela. Däremot lägger han dem bara öppet på pall ute på gården tills han ska slänga dem istället för att lägga de i plastsäck. Jag bad honom åtminstone spruta vatten på taket medan han plockar ner pannorna men jag har inte kontrollerat om han gör detta.

Han säger såklart att det inte dammar men jag vet ju att det alltid dammar när man river så det är klart det dammar även om det inte dammar i närheten av lika mkt som om man kapar eternit t.ex. Han menar att det dammar mer från vägen vilket säkert är sant men vägen består ju av grus och inte asbest! Jag vet ju att han omöjligen kan vet hur mkt damm han frigör när han river pannorna.om det blåste från vårt hus vore det ju mindre farligt men vindriktningen är ju omöjlig att lista ut.

För min egen del är jag inte särskilt orolig men vår lilla son låg ju ute och sov och var även ute dagen innan så de också rev taket (utan att jag visste).

Hur farligt kan detta vara?! Jag förstår att det är omöjligt att svara på hur mkt min son fått i sig men det vore skönt om någon vet mer om detta? Hur länge är asbestdammet kvar i luften dvs när kan vi gå ut igen? Kan man tänka sig att det blåser in genom självdrag i fönster dörrar osv?

Bör vi utrymma huset tills han är färdig? Att riskera min sons hälsa för att en 74 årig gubbe är oaktsam med asbest känns INTE aktuellt!

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Incitament och 21 till
  • Laddar…
Tror inte du behöver oroa dig med tanke på att det finns en viss mängd asbestpartiklar luften helt naturligt. Så länge de inte mal sönder plattorna till fint stoft så lär inte deras rivning påverka dig nämnvärt. (och inte din unge heller)

• Gilla
  • Älska
Viggator och 64 till
  • Laddar…
Asbestfibrer finns redan i luften, oavsett om grannen river eller inte. Ännu mer i stan än ute på landet förstås.
80 meter utomhus låter som ett mycket betryggande avstånd. Det blir väldigt många kubikmeter luft att späda ut eventuella fibrer på mellan dig och grannen. Jag hade inte varit ett dugg orolig. Sen behöver du ju inte promenera förbi grannens tomt med barnet så länge materialet ligger där om det gör dig lugnare, men inte heller det borde vara några problem alls.

• Gilla
Nissens och 25 till
  • Laddar…
När det gäller asbest är det långtidsexponering som är farligt.

• Gilla
leffeisala och 28 till
  • Laddar…
Det är väl ungefär lika farligt som om någon står och röker en cigarett 80 m bort. Jag hade inte tejpat igen fönsterspringorna för det i alla fall.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
eleson och 35 till
  • Laddar…
Att dagligen andas in damm från grusvägen är farligare.

• Gilla
eleson och 22 till
  • Laddar…
harry73
Så här utomhus är risken inte alltför stor och avståndet verkar vara rätt så stor i alla fall.

Det är bra att du stänger ventilationen även om jag inte tror att det skulle bli många fibrer som skulle hitta in hos dig.

Tänk bara att det är bra att han plockar bort det. Det skulle vara mycket värre om huset skulle brinna upp. Då exploderar asbestplattorna och sprider asbest fibrerna sig med röken i hela området. Då skulle du kunna få mycket mer asbest in i huset och in i trädgården.

• Gilla
GotlandsShaggy och 7 till
  • Laddar…
harry73
S Stefan1972 skrev:
med tanke på att det finns en viss mängd asbestpartiklar luften helt naturligt.
Jag undrar faktiskt hur naturligt det är att vi har en del asbest i luften. Känns rimligt på något sätt att det till stor del är en konsekvens av asbestbrytningen och användningen

• Gilla
Razmataz och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag undrar faktiskt hur naturligt det är att vi har en del asbest i luften. Känns rimligt på något sätt att det till stor del är en konsekvens av asbestbrytningen och användningen
Det är ju en naturlig mineral så det vore ju ganska märkligt om man inte kunde hitta spår av det i luften. Det är ju inte i såna kvantiteter att man ser det med förstoringsglas såklart........
Många tror ju tyvärr att asbest är nåt vi hämtar på Mars ungefär och att det är ett främmande material i vår värld.

• Gilla
Nissens och 8 till
  • Laddar…
En amerikans studie, men det är nog applicerbart på hela världen:

"As a result of human use, asbestos fibers are now widely dispersed in the environment. Background levels in the air are extremely low, about 0.0001 fibers/cc [Holland and Smith 2003].

Asbestos is also present in the environment naturally, primarily in underground rock.

• In most areas asbestos fibers are not released into the air because the rock is too deep to be disturbed easily.
  • In some areas, such as parts of California, Virginia, and New Jersey (and across the globe in Turkey and Corsica) where asbestos-bearing rock is close enough to the surface that construction and other human activities can disturb it, high concentrations of asbestos fibers can be released into the air [ATSDR 2001a; Constantolopoulos 2008; Hasanoglu et al. 2003; Luo et al. 2003]"
https://www.atsdr.cdc.gov/csem/csem.asp?csem=29&po=5

• Gilla
Razmataz och 7 till
  • Laddar…
harry73
S Stefan1972 skrev:
Det är ju en naturlig mineral så det vore ju ganska märkligt om man inte kunde hitta spår av det i luften. Det är ju inte i såna kvantiteter att man ser det med förstoringsglas såklart........
Många tror ju tyvärr att asbest är nåt vi hämtar på Mars ungefär och att det är ett främmande material i vår värld.
Ja det är ett naturligt material, och där den kommer i dagen kommer den såklart eroderas bor och kan även hamna i luften, men de kolossala brytningen som vi hade senaste 100 år (och vi har fortfarande brytning) + all bearbetning men även slitage eller erodering av asbestprodukter borde vara större än den naturliga komponenten.
Om bergarter som innehåller asbest kan frisätta asbestfibrer i luften, borde asbesttak också kunna göra det, och där har man en mycket större yta som är exponerad.

Edit: ser att min fråga redan är besvarad i ovanstående inlägg

Staffans2000
G greenhouse skrev:
Att riskera min sons hälsa för att en 74 årig gubbe är oaktsam med asbest känns INTE aktuellt!
Din sons hälsa riskeras hela tiden. Läs innehållet i den mat han äter, så får du se. Han åker även bil, är nära vatten, trappor etc. Farorna finns överallt. Gubben är dock ett undantag. För där föreligger ingen fara.
Så, sluta oroa dig för spöken, och njut av det fina vädret istället.

Staffan

• Gilla
  • Älska
VolvoBm218 och 64 till
  • Laddar…
Som sagt, inget att oroa sig över.

Dels blir det väldigt lite fibrer som överhuvudtaget frigörs när man tar ned ett eternittak, även om vissa plattor spricker. De fibrer som frigärs späds snabbt ut i luften, och ger några meter bort en så låg koncentration att det inte går att mäta. På 80 meters avstånd blir det ännu omöjligare att upptäcka några fibrer utöver de som finns naturligt i luften.

De grupper där man har kunnat hitta ett samband mellan asbest och viss typ av cancer, har arbetat i eternitfarbiker och liknande. De har stått och sågat i eternit inbäddade i en dimma av asbetsfibrer hela arbetsdagen år ut och år in. Helt utan skyddsutrustning. I den gruppen har det varit väldigt hög dödlighet i asbest relaterade sjukdomar.

Anledningen till att man vill vara försiktig även med låga doser, är att teoretiskt sett så kan man få cancer av en enda asbestfiber. Men sannolikheten är så låg att du skulle få leta efter fallet i hela den totala mänskligheten som någonsin levt på jorden, och kommer att leva här tills solen kollapsar. Så man bör undvika att mala ned eternit i kompostkvarnen i trädgården, även om man iofs inte blir sjuk av det heller.

• Gilla
HBerggren och 7 till
  • Laddar…
Hejsan och tack för snabba svar. Jag tänker också att 80 meter borde skapa mkt luft per asbestfiber så att säga.

Det låter ju lovande. Men att jämföra asbest med barnmat eller grusväg är ju bara direkt fel och oinformerat. Vad jag vet är barnmat lagligt och så även grusväg. Asbest är förbjudet pga att det orsakar allvarliga sjukdomar för de som andas in det (i varierande grad). Gubben som är 74 kommer inte att dö av det men jag och min son är nog unga för att eventuellt lida av konsekvenserna om 20 år. Jag förstår dock tanken att det finns andra risker än asbest. Att bo nära en hårt trafikerad väg är sannolikt även det mycket dåligt för lungorna, så även att röka och köra motorcykel i 300km/h.

Tyvärr är ju fibrer och damm så smått så det inte går att se. Det vore intressant att höra åsikter från någon asbestsanerare eller någon som själv plockat ner eternit. Allt handlar ju såklart om koncentration i luften och det i sin tur beror ju på hur mkt som frigörs vid hantering av asbest. ATT det frigörs fibrer är 100% säkert då vissa av pannorna har gått sönder.

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Razmataz och 5 till
  • Laddar…
Takplattorna sitter utomhus vilket gör att de inte är lika torra som om de hade suttit i ett innertak. En blöt/fuktig fiber flyger inte speciellt lång om den flyger överhuvudtaget. Att en platta går sönder beror nog till stor del på att den redan hade en spricka efter att ha suttit uppmonterade under lång tid. En spricka med få lösa fibrer då regn och snö redan avlägsnat dessa. Så om det blir några lösa fibrer vid rivningen så kommer de inte långt utan kommer att hamna kring rivstället.

• Gilla
Premolar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.