harry73
Problemet här är att Brf som är fastighetsägaren, ville att kvinnan skulle ta bort häcken i stället för att de själv tog bort häcken.
Det som kan försvåra ärendet är om det inte är helt tydligt om trädgården med häck ingår i hennes trädgård som då eventuellt kan likställas med arrende.

Nu går brf till kronofogden för att få hjälp med att få bort häcken. Hade de själv tagit bort häcken, hade kvinnan behövt driva ett skadeståndskrav i rätten.
Det hade då troligtvis handlat om kvinnans bestämmelserätt i hennes trädgård och inte om hennes egendom som står utanför den marken hon ansvarar för

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A aedwall skrev:
Jag hade beställt en gränsbestämning av lantmäteriet. Då kommer de och sätter ut gränserna, de som berörs av gränsen kommer att få dela på kostnaderna av en gränsbestämning.
//Anders
Så oavsett om grannen vill ha någon gränsbestämning eller ej, så måste han vara med och betala kostnaden?
Verkar rätt märkligt.
Om jag har för mycket pengar och vill jävlas med min granne, kan jag då beställa en gränsbestämning en gång i månaden?

• Gilla
kest
  • Laddar…
F
Ni båda anses ha nytta av att få en bestämd gräns, men det behöver ju bara göras en gång, sen är ju gränsen bestämd.

• Gilla
kest
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Än så länge utgår jag från att gränsen är bestämd, dvs att det inte behövs ett myndighetsbeslut för att bestämma var gränsen går.
TS har en fastighetskarta från 71. Hon verkar tro att den är så gammel att den kanske inte längre gäller, men så klart gäller den, och 71 är faktiskt rätt så modernt.

På kartan finns alla gränspunkter utsatt (inkl koordinater) men koordinater finns i ett äldre (lokalt?) koordinatsystem. Gränsrör mot grannens fastighet är borta, men andra rör finns. Det finns även andra föremål på kartan som gör att man kan mäta var gränsen går.
I första inlägget skrev TS att man kunde se att gränsen gick genom grannens stensättning.

Om ts inte vill visa tomtkarta, bilder och andra dokument, så att vi kan hjälpa henne att bedöma var gränsen går, litar jag helt på att ts gjorde en rätt bedömning om var gränsen går.

Gränsfrågan är därmed inte aktuell här.

TS skriver också att hon inte vill driva en rättstvist pga kostnaderna och att grannen utnyttjar det. Då är mitt råd att sätta grannen i sitsen att han måste processa för att få rätt.
Därför ska hon ta bort häcken och låta grannen driva det rättsligt om han vågar.
Om grannarna har olika uppfattningar om tomtgränsen vad säger att ts har rätt?
Det som är aktuellt är just gränsfrågan sen när den är utredd då kan man gå vidare om vem som gräver på vilken tomt.

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Problemet här är att Brf som är fastighetsägaren, ville att kvinnan skulle ta bort häcken i stället för att de själv tog bort häcken.
Det som kan försvåra ärendet är om det inte är helt tydligt om trädgården med häck ingår i hennes trädgård som då eventuellt kan likställas med arrende.

Nu går brf till kronofogden för att få hjälp med att få bort häcken. Hade de själv tagit bort häcken, hade kvinnan behövt driva ett skadeståndskrav i rätten.
Det hade då troligtvis handlat om kvinnans bestämmelserätt i hennes trädgård och inte om hennes egendom som står utanför den marken hon ansvarar för
Men varför tar bara inte brf bort häcken om den står på deras mark och skickar fakturan till kvinnan? Det är ju helt obestridligt att man får göra så? Jag gissar att de haft någon juridisk konsultation och därefter vänt sig till kronofogden...

Redigerat:
catherineb catherineb skrev:
Har ni inte bett lantmäteriet komma ut? Hos oss sprang dom ju med mätare, koordinater och allt möjligt..
Vi har en dialog med lantmäteriet. Men som myndighet är de långsamma på att svara ;)

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Så oavsett om grannen vill ha någon gränsbestämning eller ej, så måste han vara med och betala kostnaden?
Verkar rätt märkligt.
Om jag har för mycket pengar och vill jävlas med min granne, kan jag då beställa en gränsbestämning en gång i månaden?
Vad jag förstår så kan man få det när inte tomtgränsen inte är dokumenterad och koordinatsatt. Där efter kommer lantmäteriet endast hänvisa till tomtrör. Men absolut du kan gräva upp gränsrören få 6 månaders fängelse o sen få dem utsatt på nytt... (ironi)

• Gilla
  • Haha
kest och 3 till
  • Laddar…
A aedwall skrev:
Jag hade beställt en gränsbestämning av lantmäteriet. Då kommer de och sätter ut gränserna, de som berörs av gränsen kommer att få dela på kostnaderna av en gränsbestämning.

Samtidigt hade jag skriftligt informerat grannen om detta samt att om Thujan placeras på din tomt kommer den att tas bort när gränsbestämningen är klar. Då innebär det att Jordabalken inte är tillämplig.

Avstyckningskartan du har från 1971 är den som stämmer fram tills att det sker en gränsbestämning, då uppdateras den med en ny.

//Anders
Ugnifär samma svar har vi fått från lantmäteriet och jurist.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
harry73
Buford Buford skrev:
Men varför tar bara inte brf bort häcken om den står på deras mark och skickar fakturan till kvinnan?
Problemet ligger i att låta kvinnan betala för borttagandet plus eventuellt tomtplatsbestämning.
Sedan är föreningens agerande knappast jurisprudens.

J
harry73 harry73 skrev:
Problemet ligger i att låta kvinnan betala för borttagandet plus eventuellt tomtplatsbestämning.
Sant, jag har också försökt få kvinnan att betala och det gav problem kan jag säga

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
harry73
T twoody skrev:
Om grannarna har olika uppfattningar om tomtgränsen vad säger att ts har rätt?
Det som är aktuellt är just gränsfrågan sen när den är utredd då kan man gå vidare om vem som gräver på vilken tomt.
Om gränsen är bestämd, dvs det finns kooedinatsatta gränspunkter på en fastighetskarta/förrättningskarta, och kan ts med tillräckligt noggrannhet se att häcken står på hennes fastighet, spelar det ingen roll (juridiskt sätt) vad grannen anser om gränsen.

harry73 harry73 skrev:
Men då borde även kronofogden kunna upplysa om att det bara är att gräva upp växterna? Kronofogden blir ju inblandad oavsett de gräver upp själva eller om de begär handräckning? Hur de ska få kvinnan att betala blir ju kronofogdens uppdrag oavsett?

Förstår att det inte är juridiskt bevis, men reportaget ihop med domen jag tidigare hänvisade till tycker jag belyser att det inte "bara är att göra"... utan att det kan finnas omständigheter att beakta innan man själv ger sig på några åtgärder.

När jag läser förarbetet till jordabalken så tolkar jag det som att paragrafen främst syftar till att reglera vad som anses vara lösöre och fast egendom på tomten, alltså sådant som ingår eller inte ingår i fastigheten vid t.ex försäljning. Verkar inte syfta till att bestämma ägare till växter som olovligen planterats av annan.

Läste även i en annan tråd här på forumet gällande ett staket som satts upp på annans tomt. Där var det flera som hänvisade till handräckning genom kronofogden, även om det fanns de även där som menade att det "bara är att riva".

Letar vidare efter rättsfall

• Gilla
Eva_j och 1 till
  • Laddar…
J
Otroligt intressant tråd. Hoppas att TS uppdaterar oss med vad som händer!

• Gilla
Rrrrr och 1 till
  • Laddar…
harry73
Buford Buford skrev:
Men då borde även kronofogden kunna upplysa om att det bara är att gräva upp växterna?
Mycket möjligt att de kommer att göra det, eller så säger kvinnan att det är hennes trädgård som hör till hennes lägenhet, och då släpper fogden allt.

E Eva_j skrev:
Vi har tagit bort befintlig häck som var på vår tomt och byggt en spaljé där vi planterat murgröna. Spaljén är byggd 80 cm in på vår tomt för att vi skall kunna sköta den även från andra sidan samt att det är en nivåskillnad mellan tomterna. Grannen tycket murgrönan växer för sakta. Han har nu bestämt att han äger marken fram till spaljén. Vi visar upp vårt dokument från lantmäteriet (dock från 71) som till och med säger att tomtgränsen går en bit in på grannen tomt. Grannen själv har bestämt sig att gränsen är vid vår spaljé och har helt på eget bevåg köpt in 50 thujor som är 2 meter höga. Dessa skall han nu plantera på biten mellan spaljén och hans tomt. Han har själv en stenläggning i anslutning till tomtgränsen spontan inte vill röra. Vad skall vi göra??
Grannen har idag haft en trädgårdsmästare ute för att planera planteringen. För att kunna plantera plantorna måste man gräva brett och djupt vilket riskerar att skada vår spaljé.

Grannnen har nu sagt att han bryr sig inte om lantmäteriet utan hans häck skall ner och vi kan inte stoppa honom. Vi känner oss maktlösa. Vad kan vi göra?? Att ta ut lantmäteriet kostar jättemycket och driva en rättsprocess likaså vilket är det grannen vet att det inte är något vill vill göra.

Hoppas det finns någon som kan ge råd.
Låt grannen plantera. Gå ut efteråt mellan er spaljé och tujorna medan jorden fortfarande är lucker efter deras grävning. Slå några kopparspik i den del av tujorna som är på er mark. Jag ger dem max två år...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.