50' låter väldigt lite.

• Gilla
Donn och 21 till
  • Laddar…
Här är det vuxna vilda träd till skillnad från planterade, då blir det svårt att ersätta med nyplantering. Du får nog kräva kompensation för sänkt försäljningsvärde (ökad insyn). Det blir ju en ren gissning, 10% av husets värde? 20%?

• Gilla
Gustavsb och 1 till
  • Laddar…
Du bör kräva vad ett nytt insynsskyddande plank skulle kosta om det bara handlar om insyn, handlar det om att du älskade träden så ska du kräva ersättning för nya träd

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
@
T Thermacell skrev:
Hej

En granne kortade olovligen ner mina höga rönnbuskar och 2st höga gamla björkar. Buskarna och träden stod på min tomt fast typ 1 dm från gränsen. Han kapade/kortade ner träden och buskarna för att han ville ha in solljus på sin tomt. Det har inte gått att komma överens så jag var tvungen att gå vidare till polisanmälan. Nu är det inne på förundersökning. Polisen undrar hur mycket jag vill ha i skadeståndsersättning. Vad tror ni ? Läste lite snabbt på nätet och jag kan tydligen få ersättning för träden och buskarna, ersättning för bortforsling av kvarvarande träd och buskar samt ersättning för att plantera nya träd och buskar. Jag vet dock inte om jag kan få ersättning för att tomtvärdet sjunker då det nu är full insyn mot min tomt och hus, tidigare skymde träden och buskarna åtminstone 50% av insynen från han tomt och hus mo min gård och hus. Hur mycket hade ni krävt i ersättning ? Andra grannen som också hade fått sina träd och buskar kapade tror jag har krävt 10.000kr i ersättning.
Bilden jag har lagt till har ingenting med mina träd att göra men det är ungefär på det sättet som grannen kapade mina träd och buskar.
Om de stod 1 dm från tomtgränsen. Då hängde de väl in på grannens tomt? Grannen har väl då rätt att ta bort det som hängde in på hens sida?

• Gilla
kisumisu och 18 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Blurra grannens hus så kan du lägga in bilden.
Kanske hövligt men behövs ens det? Jag skulle antagligen inte vara hövlig i detta fallet.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Om de stod 1 dm från tomtgränsen. Då hängde de väl in på grannens tomt? Grannen har väl då rätt att ta bort det som hängde in på hens sida?
Inte utan vidare.

• Gilla
Donn och 9 till
  • Laddar…
T Thermacell skrev:
Hej

En granne kortade olovligen ner mina höga rönnbuskar och 2st höga gamla björkar. Buskarna och träden stod på min tomt fast typ 1 dm från gränsen. Han kapade/kortade ner träden och buskarna för att han ville ha in solljus på sin tomt. Det har inte gått att komma överens så jag var tvungen att gå vidare till polisanmälan. Nu är det inne på förundersökning. Polisen undrar hur mycket jag vill ha i skadeståndsersättning. Vad tror ni ? Läste lite snabbt på nätet och jag kan tydligen få ersättning för träden och buskarna, ersättning för bortforsling av kvarvarande träd och buskar samt ersättning för att plantera nya träd och buskar. Jag vet dock inte om jag kan få ersättning för att tomtvärdet sjunker då det nu är full insyn mot min tomt och hus, tidigare skymde träden och buskarna åtminstone 50% av insynen från han tomt och hus mo min gård och hus. Hur mycket hade ni krävt i ersättning ? Andra grannen som också hade fått sina träd och buskar kapade tror jag har krävt 10.000kr i ersättning.
Bilden jag har lagt till har ingenting med mina träd att göra men det är ungefär på det sättet som grannen kapade mina träd och buskar.
Vart har du grannen till höger om din tomt eller på andra sidan gångvägen ?
Han har alltså sågat ner dina buskar/träd som gränsar mot någon typ av väg ?

edit: Nu läste jag texten och såg att det inte var din bild sorry :)
Kör på hårt idioter behöver veta att dom gjort fel

Redigerat:
  • Gilla
jteg68 och 4 till
  • Laddar…
T Thermacell skrev:
Får jag sätta upp dom riktiga bilderna här ? Grannens hus kommer då med på bilden i samma veva. Jag tänker att det inte är så bra. Förundersökningsledaren ringde till mig här tidigare i veckan och hon ville att jag ringde upp henne med ett skadeståndskrav helst senast fredag. Tror jag ringer henne imorgon och kräver 50.000kr i skadestånd så får vi se sen vart det landar.
Att köpa få leverans på lastbil och plantera så stora tös så får du räkna med minst 30 000kr/träd. Men kolla med en plantskola. Fullvuxna träd, specialleverans, grävmaskin för gropen, kran för plantering, samt fylla igen och forsla bort överflödigt material. Är det 5 träd hamnar du säkert långt över 100 000.

• Gilla
LingonJ och 10 till
  • Laddar…
@
Alfredo Alfredo skrev:
Inte utan vidare.
Nä, men om den som äger trädet inte gör det själv....

• Gilla
Graffen
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Nä, men om den som äger trädet inte gör det själv....
Det krävs ytterligare rekvisit. Aktuell paragraf ur jordabalken är antagligen forumets mest citerade lagtext och i just denna tråd är detta redan överspelat så mitt förslag är att den som vill förkovra sig ytterligare kring detta tittar i någon av alla de trådar som vrider och vänder på detta ner till minsta detalj.

• Gilla
J00 och 4 till
  • Laddar…
Varför planterar man så nära tomtgränsen ens? De kommer med all sannolikhet växt över på grannens sida om ett gäng år. Det känns som att det inte är hela historien som berättas.

• Gilla
kisumisu och 10 till
  • Laddar…
?
Silver78 Silver78 skrev:
Varför planterar man så nära tomtgränsen ens? De kommer med all sannolikhet växt över på grannens sida om ett gäng år. Det känns som att det inte är hela historien som berättas.
Det kan ju vara som mitt hus. Det finns träd här som planterades i samråd med alla grannar runt 50 talet. Mina står dock på min sida och det som växer över tar min granne glatt själv, enbart grenar.

Har en ek som fanns före hela kvarteret fanns med :p Då kan ingen kräva att det ska ner om det är friskt.

• Gilla
helhag0 och 1 till
  • Laddar…
Bilder blir lättare att tolka efter men om dina träd bildade allé så är det ännu ett lagbrott

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Jag har själv björkar som planterades för 45 år sedan och går över min tomtgräns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.