45 848 läst · 81 svar
46k läst
81 svar
Grannen har satt upp monsterfläkt!
Medlem
· Stockholm
· 49 inlägg
Hade liknande problem med en granne som satte upp en fläkt som går 24/7 och låter mer. Skickade in klagan till kommunen som några månader kom och mätte, det var tydligen inom ramarnaH Hellre än bra skrev:Vi bor i ett villakvarter med 7 meter mellan husen.
Vår granne har satt upp en ny luft-luft-fläkt (dubbla utblås!!) på sidan av sitt hus - som gränsar mot vårt hus.
Nu vid vår ingång låter det ständigt som att ett mindre dieselaggrerat är på och vi hör det till och med in i huset.
Jag har mätt upp det (med mobilen) och det är ca 50 dB.
Vad kan jag göra?
Grannen säger att de har haft leverantören där och de tycker inte den låter orimligt mycket...
Undrar bara. Har egentligen ingen aning. Men
- Normal konversation 60 dB.
- Bakgrundljud i en boendemiljö 40 dB
Upplevs verkligen 50 dB som så störande?
https://www.audionova.se/blog/hoerselskydd/ljudniva-och-decibel/
- Normal konversation 60 dB.
- Bakgrundljud i en boendemiljö 40 dB
Upplevs verkligen 50 dB som så störande?
https://www.audionova.se/blog/hoerselskydd/ljudniva-och-decibel/
Och trafikverket har 65 dB i medel över dygnet om de ska betala bullerplank ...lilytwig skrev:
Inte 65dB top utan medel över dygnet .... wtf liksom??
Anledning jag vet detta är att jag har en ganska trafikerad väg 20-30m utanför min tomt och fick tippset att kolla med trafikverket. Jaja , kommunen har inte de gränserna för bygglov om man vill bygga eget bullerplank. Skulle ju dock vara smutt att slippa den kostnaden men tji fick jag för det.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
börja med att hyra en bra bullermätare. Den i telefonen är inte den bästa.
Hur mycket låter det inne i huset?
Snurrar den verkligen dygnet runt?
Hur mycket låter det inne i huset?
Snurrar den verkligen dygnet runt?
Här är en beskrivning hur ljudvolymer uppfattas: Varseblivningen av ljudstyrka är alltid subjektiv och beror på den egna hörförmågan, men som grund säger man att en ökning med 10 dB motsvarar en fördubbling av den ljudstyrka som man känner. Därmed är känslan att 60 dB känns dubbelt så högt som 50 dB. Du nämner att du med mobilen mätt 50 dB så om grannen fixar ner ljudnivån till 40 dB så kommer det att uppfattas ungefär som 30 dB vilket ju då blir mycket drägligt.H Hellre än bra skrev:Vi bor i ett villakvarter med 7 meter mellan husen.
Vår granne har satt upp en ny luft-luft-fläkt (dubbla utblås!!) på sidan av sitt hus - som gränsar mot vårt hus.
Nu vid vår ingång låter det ständigt som att ett mindre dieselaggrerat är på och vi hör det till och med in i huset.
Jag har mätt upp det (med mobilen) och det är ca 50 dB.
Vad kan jag göra?
Grannen säger att de har haft leverantören där och de tycker inte den låter orimligt mycket...
Jag tror du rör till det. 60 dB uppfattas som 60, 50 som 50, 40 som 40 osv. Däremot uppfattas skillnaden från 50 till 40 som en halvering av ljudstyrka. Men inte som 30dB (då 30dB kommer att uppfattas som en fjärdedel av 50 dB).B Bengt Svejdur skrev:Här är en beskrivning hur ljudvolymer uppfattas: Varseblivningen av ljudstyrka är alltid subjektiv och beror på den egna hörförmågan, men som grund säger man att en ökning med 10 dB motsvarar en fördubbling av den ljudstyrka som man känner. Därmed är känslan att 60 dB känns dubbelt så högt som 50 dB. Du nämner att du med mobilen mätt 50 dB så om grannen fixar ner ljudnivån till 40 dB så kommer det att uppfattas ungefär som 30 dB vilket ju då blir mycket drägligt.
Vilken leverantör hade inte ansett det?E etompau skrev:Spontant tror jag tyvärr det blir svårt att få till någon enkel lösning.
Villakvarteren fylls med dessa värmepumpar och ljudet lär bli något som man får acceptera.
Grannen har sannolikt inte haft koll på hur mycket maskinen låter utan har bara valt en som de tycker lämplig plats.
Leverantören anser maskinen är OK.
Minnesregel mellan kvot och dB:
2 gånger = 3 dB
10 gånger = 10 dB
1000 gånger = 30 dB
Hur hjärnan uppfattar ljud via örat beror inte bara på ljudtryck utan även på frekvens, variation hur välkommet ljudet är. Vi har en löjligt bra förmåga att uppfatta ljud som vi tycker är irriterande.
2 gånger = 3 dB
10 gånger = 10 dB
1000 gånger = 30 dB
Hur hjärnan uppfattar ljud via örat beror inte bara på ljudtryck utan även på frekvens, variation hur välkommet ljudet är. Vi har en löjligt bra förmåga att uppfatta ljud som vi tycker är irriterande.
Vill de inte göra mera så föreslår jag att du tar kontakt med byggnämnden i din kommun och kollar vad du kan göra med hjälp av dem.
H Hellre än bra skrev:
Egentligen så är alla riktvärden just riktvärden. Det som är viktigt är hur bullret upplevs och varaktigheten. Om det endast är du som blir störd i ett helt villaområde så är frågan om det är värt att bråka för något som kommer ta massor av din tid för att få rätt. Naturligtvis är ju ett första steg att prata med grannen.