270 225 läst · 652 svar
270k läst
652 svar
Grannen har byggt på vår mark
Jag läste precis igenom Skellefte-målet.
Otroligt klantigt av kommun och lantmäteri som lyckligtvis rättades av Mark- och miljödomstolen.
Det mest intressanta är domstolens resonemang om att reglering av fastighetsgränser i detta fall endast kunde komma ifråga om det allmänna skulle främjas. Fastigheten som önskade mer mark kunde nämligen fullfölja sitt syfte inom givma befintliga gränser, även om man fick flytta uterummet så det inte gick över tomtgränsen.
Växthusägarens argument för hur det allmänna intresset skulle tillgodoses av att han får några hundra kvadrat till växthus ska bli intressanta att läsa. Det allmänna lär inte bry sig om han blir självförsörjande på tomatodling eller inte.
Otroligt klantigt av kommun och lantmäteri som lyckligtvis rättades av Mark- och miljödomstolen.
Det mest intressanta är domstolens resonemang om att reglering av fastighetsgränser i detta fall endast kunde komma ifråga om det allmänna skulle främjas. Fastigheten som önskade mer mark kunde nämligen fullfölja sitt syfte inom givma befintliga gränser, även om man fick flytta uterummet så det inte gick över tomtgränsen.
Växthusägarens argument för hur det allmänna intresset skulle tillgodoses av att han får några hundra kvadrat till växthus ska bli intressanta att läsa. Det allmänna lär inte bry sig om han blir självförsörjande på tomatodling eller inte.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 664 inlägg
Det är det knappt heller, utan det ska till exceptionella omständigheter för det. Det här är inte något ni ska behöva vara oroliga för; att ni är förbannade över processen har jag dock full förståelse för.T TommyK72 skrev:
Vad jag inte förstår är juristvännens tips om att låta kommunen driva ärendet (som ett bygglovsärende?) mot grannen. Att begära handräckning av Kronofogden ser jag som någon ni själva borde driva pga. intrånget, inte något ni ska släppa till kommunen att driva som en bygglovsfråga. Vore intressant att höra argumenten för att det senare är en god idé.
2000 m2 ger nog också ett rätt påvert liv men kanske kan man få ihop tillräckligt med kalorier om man lever på potatis.D Daniel 109 skrev:Det ska ju till extremt bra skäl innan det händer. Det vanliga lösningen är nog ändå servitut i det läget. Det skulle han nu kunna tvinga till sig om han saknade väg tex. Inte för att han vill ha ett växthus. Det är helt korrekt att man inte kan leva på 1000kvadrat. Men om man ha tänkt sig det så ska man ju köpa en större fastighet. Man kan inte annektera grannens mark.
Man kan väl bygga växthus på höjden, då är 2000 m² stort för ett hushålls behov!hsd skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://thechoice.escp.eu/their-choice/we-met-the-founder-of-europes-largest-vertical-farm/
Han kommer nog tyvärr aldrig att sluta. När det här är över kommer han att hitta på något annat, igen och igen.
Först när han har flyttar tar det slut. Så stålsätt dig och se till att du går den lagliga vägen fram, annars tar han dig bit för bit tills det inte finns något kvar av dig.
Något som du kanske kan göra är att polisanmäla varje olagliga intrång, polisen kommer visserligen inte göra något, men då finns det på papper och görs det tillräckligt många gånger blir det tillslut ett fall som polisen tar itu med.
Först när han har flyttar tar det slut. Så stålsätt dig och se till att du går den lagliga vägen fram, annars tar han dig bit för bit tills det inte finns något kvar av dig.
Något som du kanske kan göra är att polisanmäla varje olagliga intrång, polisen kommer visserligen inte göra något, men då finns det på papper och görs det tillräckligt många gånger blir det tillslut ett fall som polisen tar itu med.
Är det någon idé att fota och anmäla tex att grannen skottar på vår mark och ställer bilen där?Orientexpressen skrev:Han kommer nog tyvärr aldrig att sluta. När det här är över kommer han att hitta på något annat, igen och igen.
Jag vet helt ärligt inte om jag orkar gå över till honom och muntligt säga till vid varje ”övertramp” som sker på daglig basis. Har förut skrivit ett långt meddelande till honom där vi informerar om att han ENDAST får beträda vår mark i syfte till umgänge med naturen (allemansrätten) och att allt annat kommer polisanmälas. Tänker att den varningen borde räcka? Eller har jag skyldighet att informera honom vid varje övertramp innan polisanmälan görs?
Har du begärt särskild handräckning av kronofogdemyndigheten?T TommyK72 skrev:Är det någon idé att fota och anmäla tex att grannen skottar på vår mark och ställer bilen där?
Jag vet helt ärligt inte om jag orkar gå över till honom och muntligt säga till vid varje ”övertramp” som sker på daglig basis. Har förut skrivit ett långt meddelande till honom där vi informerar om att han ENDAST får beträda vår mark i syfte till umgänge med naturen (allemansrätten) och att allt annat kommer polisanmälas. Tänker att den varningen borde räcka? Eller har jag skyldighet att informera honom vid varje övertramp innan polisanmälan görs?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 664 inlägg
Nej. Så länge som det inte uttryckligen är motortrafik förbjuden där och/eller grannen faktiskt blockerar något skulle jag säga att det bara skulle vara en okynnesanmälan.T TommyK72 skrev:
Driv de ”riktiga” frågor du har istället.
Oavsett de juridiska turerna tror jag det bästa är att sätta ett stadigt stängsel en halvmeter in på er sida (så att du är 100% säker på att är på rätt sida) och se till att det finns ett par öppningar stora för honom att kunna nyttja allemansrätten till fots och så att han kan riva växthuset. Helt enkelt en tydlig markering som han inte kan ”råka” passera. Har du lust och råd kan du kombinera med kameror som precis täcker stängsel och polisanmäla om han förstör det. Han lär inte sluta förrän du gör det tillräckligt svårt för honom tyvärr.
Varför har du inte stängsel runt din mark?T TommyK72 skrev:Är det någon idé att fota och anmäla tex att grannen skottar på vår mark och ställer bilen där?
Måste man stängsla in all sin mark för att undvika detta? Det är ju rimligtvis inte mitt ansvar att stängsla in flera hektar mark och skog för att undvika en granne som väljer att bryta mot lagen.RoTe skrev:
Ska stängsla in i sommar. Nu har vi flera meter tjäle i marken, och har haft tjäle sen oktober då detta elände började.