T TommyK72 skrev:
Läs inläggen i tråden
Om du vill åtgärda nu när det är tjäle och det finns snö.
Ploga upp hög snövall där du inte vill ha grannen
Annars får du nog lägga allt på is till våren
 
  • Gilla
TommyK72 och 1 till
  • Laddar…
Apropå is så blir det ju bra med lite vatten på den där snövallen...
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
I en perfekt värld... Men som du märkt finns det massor av defekter i denna värld, bland annat att vi måste dela den med folk som inte respekterar ens ägor.

Din mark är uppenbarligen extremt betydelsefull för dig, vilket fick mig att fråga varför du inte gör något för att visa att den är din.
Jag tycker inte att man behöver tycka att ens mark är ”extremt värdefull” för att vara emot att någon bygger på den. För mig räcker det med ”lagom värdefull” för tycka så.
 
  • Gilla
MONTREAL och 12 till
  • Laddar…
Det håller nog alla med om. Men att snö flyttas behöver man kanske inte reagera så hårt på.
 
T TommyK72 skrev:
Går inte informationen in? Det går inte att driva ned pålar i marken för att det är tjäle.
Tjäle betyder att marken är frusen.
Betongsuggor eller liknande stora tunga grejer borde väl fungera istället för stängsel.
 
  • Gilla
MariaBK och 3 till
  • Laddar…
Jag vill bara poängtera (inte för TS, han är nog med på det, utan för vissa andra) att man inte bara kan sätta upp staket hur som helst på sin mark, det sätter bl.a. allemansrätten stopp för. TS har förvisso legitima skäl då han har får som han skulle kunna släppa där, men det är ändå inte helt fritt fram, exempelvis där den gamla vägen går.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
Fast ett staket med öppningar med rimliga mellanrum där man kan passera är ju inget hinder för allemansrätten, men det hindrar den som vill in med bil eller annat stort.
 
T TommyK72 skrev:
Läs inläggen i tråden
Såg nu att du tydligen låter byggnadsnämnden driva detta som ett bygglovsärende och att du låter dem hållas och själva begära handräckning av KF om de bedömer att det behövs.

Tjaa, man kan ju låta det pågå på detta sätt och låta grannen fortsätta pissa på dig med byggnadsnämnden administrerar ärendet i det oändliga, eller så kontaktar du KF direkt och begär särkild handräckning. Oavsett vad Byggnadsnämnden pysslar med.

Det är för mig HELT OBEGRIPLIGT att du inte gjort det än.
 
  • Gilla
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
B
Om man tittar på Skellefte fallet ovan, så är det risk för att din kommunala byggnadsnämnd lägger ner fallet och i ställer går på inkräktarens åsikter om att förstora sin tomt.
Så görs det i Skellefteå kommunala byggnadsnämnd med lantmäteri .
Du måste driva saken själv ta hjälp av polis eller kronofogden det är rätta vägen...
Lycka till;)
 
  • Gilla
Ann-Christin Asson
  • Laddar…
Ann-Christin Asson Ann-Christin Ahl skrev:
Varför gräver ni inte ett typ krondike runt hans tomt och vid vägen så han inte kan parkera eller lätt kunna utnyttja er mark
Det ska man väl inte behöva göra?
 
  • Gilla
TommyK72
  • Laddar…
RoTe
Anna_H Anna_H skrev:
Det ska man väl inte behöva göra?
Man ska inte behöva låsa ytterdörren heller...
 
  • Gilla
BiFuel och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Man ska inte behöva låsa ytterdörren heller...
Det behöver vi inte på landet. :heart:
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Det behöver vi inte på landet. :heart:
Nja.
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Man ska inte behöva låsa ytterdörren heller...
Det är väl ändå en jäkla skillnad på att gräva gigantiska diken längs tomtgränserna (krondiken är ju som du säkert känner till det ett par meter djupa och flera meter breda), en häck eller ett staket räcker gott och väl. Krondiken är dessutom olagligt att gräva utan särskilda tillstånd. Och jo, jag förstod att den som skrev det överdrev, men juridikforumet är inte rätt ställe att raljera, ironisera eller överdriva.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Anna_H Anna_H skrev:
Det är väl ändå en jäkla skillnad på att gräva gigantiska diken längs tomtgränserna (krondiken är ju som du säkert känner till det ett par meter djupa och flera meter breda), en häck eller ett staket räcker gott och väl. Krondiken är dessutom olagligt att gräva utan särskilda tillstånd. Och jo, jag förstod att den som skrev det överdrev, men juridikforumet är inte rätt ställe att raljera, ironisera eller överdriva.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt!!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.