T
Smackbonk Smackbonk skrev:
Tråden har spårat ur lite… jag lyfter en annan vinkel som jag inte sett i tråden, när skapades tomterna? Kan mannens tomt vara avsöndrad istället för avstyckad? Vi hade ett sådant ärende och avsöndring, som gjordes under en tidsperiod (1828-1928) innebar att man själv fick stycka av utan lantmäteriet, detta gav mycket osäkra tomtgränser ibland. I vårt fall slog kartan på lantmäteriet och det som lantmäteriet faktiskt sedan kom fram till med 6 meter. Det fanns i avsöndringen siffror som gjorde att vi kunde komma överens om en faktisk dragning av tomtgränsen.
Grannens tomt är en avstyckning från vår jordbruksfastighet, gjord på 50-talet av lantmäteriet. Finns tydliga kartor med tomtgränser och angivna meter från tex allmän väg osv.
 
  • Gilla
gråsten och 3 till
  • Laddar…
B Bonafluff skrev:
Bara för att inflika. Jag hade blivit jätteglad om någon granne byggde något på min tomt. Vad skulle vara de negativa i de
Men grannen har ju byggt det för långt bort... :-D
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
T
fredrik82 fredrik82 skrev:
Ta fram ett arrendeavtal med klausul om total återställning så hyr du ut marken i 10år och slipper bry dig mer.
Funderade på att göra det sist han använde vår mark men han har så dålig attityd och hävdade att det var hans rättighet att använda vår mark (gratis) så därför har jag ingen lust att hjälpa honom.
 
  • Gilla
  • Wow
PaddyO och 6 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Ja du, säg det! Jag ringde i fredags och förklarade läget; ”grannen har byggt växthus på vår mark, vad gör jag?”
”tjaaa.. nåt sånt här har jag aldrig hört talas om tidigare”
”Okej, men måste han ha bygglov eller liknande?”
”Är växthuset större än 15m2 krävs bygglov”
”Jahapp, vad ska jag göra då?”
”Jag vet inte faktiskt”
Det var första samtalet som slutade typ sådär.

andra samtalet
Jag: ”min granne har byggt växthus på vår mark”
(Annan handläggare) ”hoppsan..”
”Är det inte så att han måste be oss om lov om han bygger något närmre än 4,5m från tomtgräns”
”Jo, det stämmer”
”nu har han byggt utanför sin tomtgräns utan att be om lov. Är inte det olagligt?”
”jo det är det…vill du anmäla eller?”
”JA TACK”

Sen frågade jag om de åker ut och tittar varpå handläggaren svarade ”nej, inte om inte bygget utgör risk för hälsa eller miljö”

sååå.. ja?
Låter som du bor i Haninge?:crysmile:
 
  • Haha
Risarvaren och 3 till
  • Laddar…
Varför inte sälja tomtbiten till honom. Den verkar ju ligga långt från ditt hus och du har kanske ingen nytta av den?
 
D Daniel 109 skrev:
Inne vetekatten, och ute måste du nog ha en bra anledning till.
Vad sägs om varg, vildsvin, räv mfl?
Räcker det?
 
  • Gilla
Tryet
  • Laddar…
Nej, jag tror definitivt inte att du får stängsla in varg. Du får stänga den ute om du har djur att skydda, men det är ju inte fallet.
 
useless useless skrev:
Det heter asperger-gnälla...
Det viktigaste kanske hade varit att påpeka att han inte bör använda sig av sådana begrepp snarare än att tala om hur det stavas. Väldigt olämpligt.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Smecken och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag tror definitivt inte att du får stängsla in varg. Du får stänga den ute om du har djur att skydda, men det är ju inte fallet.
Ja och då är det bara skaffa en liten kanin att sätta upp viltstängsel :cool:
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Funderade på att göra det sist han använde vår mark men han har så dålig attityd och hävdade att det var hans rättighet att använda vår mark (gratis) så därför har jag ingen lust att hjälpa honom.
Det där förekommer ibland hos ägare av mindre tomter på landet. De tycker att eftersom de själva har 1 000 kvadratmeter tomt, och du har 10 eller 50 eller 100 hektar mark, gör det inget om de annekterar en bit för att bygga växthus eller garage eller lägga byggmaterial, du har ändå så mycket mark kvar att göra vad du vill med.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Finns det någon motsvarighet till egenmäktigt förfarande? Alltså som i detta fallet där han har ockuperat vår mark. Tänker om det finns något vi kan polisanmäla honom för.
Du kan kanske driva det civilrättsligt?
Släpa han inför skranket och stäm han
 
Ett alternativ till all denna misär skulle kunna vara att mäta ut gränserna och sedan erbjuda grannen att köpa loss denna mark som nu olovligt tagits i anspråk. Mellan raderna läser man att marken i fråga kanske inte nyttjas i någon större utsträckning av markägaren och därför kanske också går att leva utan, utan att samtidigt minska värdet på den större markbiten. Med en sådan lösning skulle båda parter kanske kunna bli nöjda. Alternativt att ett servitut upprättas för intrånget, med en rimlig ersättning till markägaren. Rimligt är då vad markägaren tycker, utan att för dens skull ta ett ockerpris.

Bespara mig gärna kommentarer om ockupation av länder och paralleller till krig och elände. Jag tror alla förstår att det som husägaren gjort är helt fel, se istället detta som ett alternativt förslag som potentiellt skulle kunna lösa konflikten med mindre risk för magsår. Om marken är väldigt viktig för markägaren, så är detta givetvis inte ett rimligt alternativ.
 
  • Gilla
  • Älska
jeshol och 5 till
  • Laddar…
H Heby78 skrev:
vad sade grannen när du bjöd in honom på en kopp kaffe för att lösa problemet? Att tjafsa och anmäla är alltid den sista utvägen. Första pratar man, alltid!
Det kanske grannen borde ha gjort innan han byggde växthuset?
 
  • Gilla
MiaV och 6 till
  • Laddar…
B Backlund_021 skrev:
Ansök om ett bygglov hos kommunen för att sätta upp ett staket på tomtgränsen för antar grannen inte kommer ge sitt medgivande ,och vipps så fick du ett nytt växthus
Det behövs inte bygglov för staket
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Ja! Det är detta jag gjort. Handläggaren sa att nu är det 4,5 meter som gäller tydligen. Jag har ingen koll. Hade han byggt 1dm från tomtgräns hade jag inte orkat bry mig så länge det var på hans mark. Men detta känns så respektlöst

Torde inte väga så tungt hur nära gränsen det är då det är på fel sida gränsen och olovandes. Även om han skulle ha bygglov för växthuset så lär ju inte bygglovet gälla grannens mark. Detta är ju ett klart fall av egenmäktigt förfarande.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.